Ekonomické dopady pandemie koronaviru se projevují i na ceně jednorázových plenek pro děti. Jejich výrobci už je zdražovali v uplynulém roce a plánují to udělat i letos.
Za uplynulý rok se cena jednorázových plenek zvýšila o 8,7 procenta, sdělila 10. dubna společnost NielsenIQ, která sleduje a analyzuje údaje maloobchodníků. Výrobci plenek však nedávno uvedli, že se ceny budou v průběhu roku 2021 opět navyšovat. Důvodem je kompenzace vyšších nákladů, které společnostem vznikly kvůli pandemii, píše web CNN.
Společnost Kimberly-Clark (KMB), která vyrábí plenky značky Huggies a Pull-Ups, plánuje navýšení marže o vyšší jednotky procent na červen. Stejně se pak v polovině září zachová i společnost Procter & Gamble (PG), jež vyrábí plenky značky Pampers, Luvs a All Good Diapers.
Velká část rodin si jednorázové pleny nemůže dovolit
Ve Spojených státech amerických se tak do problémů dostává stále více rodin s nižšími příjmy. Výdaje spojené s nákupem plenek pro jedno dítě tam představují v přepočtu asi 1 700 korun. Podle Joanne Goldblumové, výkonné ředitelky neziskové organizace National Diaper Bank Network měla už před pandemií každá třetí americká rodina potíže s tím, aby si plenky mohla dovolit.
Realita samoživitelek. Musí vyjít s dvěma tisíci korun na měsíc, o brigády přišly
Samoživitelky mají mnohdy jen dva tisíce korun na měsíc a musí uživit sebe a třeba i tři děti. Taková je realita. V souvislosti s koronavirovou krizí přibylo těch, které mají finanční problémy. Některé přišly o práci, jiné se zase snaží svým dětem, které teď nemohou do školy, zaplatit doučování.
Nezisková organizace, která spravuje více než 200 takzvaných plenkových bank napříč Spojenými státy, zaznamenala v průměru 86procentní nárůst v distribuci plen oproti letem před pandemií. Státní programy potravinové pomoci totiž nelze využít k nákupu plenek. Ženy s nízkým příjmem, které jsou buď těhotné, kojí, či mají malé děti, si tak musí poradit jen za pomoci plenkových bank. „A bude to horší, o tom není pochyb,“ zdůraznila Goldblumová.
Do potíží se dostávají především samoživitelky
Podle ní budou mít rodiny s nižším příjmem stále větší problém dovolit si jednorázové plenky. „Kdykoliv dojde ke zvýšení nákladů na základní životní potřeby, bude to mít na lidi žijící v chudobě největší dopad,“ míní.
Vyšší cena plenek pak podle docentky sociologie z Kalifornské státní univerzity Jennifer Randlesové neúměrně ovlivňuje ženy. „Je u nich větší pravděpodobnost, že živí dítě samy, navíc často dostávají nižší mzdu. Kvůli péči o dítě pak pravděpodobně ztratí práci nebo budou muset přejít na zkrácenou pracovní dobu,“ konstatovala. Sčítání lidu v roce 2020 ukázalo, že v 9,5 milionu amerických domácností žije jen jeden rodič, přičemž ve více než 80 procentech případů jde o matku.