Jižní Korea doslova bojuje s „močovinovým hladomorem“. Je totiž téměř zcela závislá na jejím dovozu z Číny, která však export drahocenné komodity razantně omezila. Korejští řidiči vzali čerpací stanice útokem, úřady proto zavedly přísné limity na prodej močoviny a zakázaly její vývoz.
Močovina, která se používá jako aditivum do naftových motorů kvůli snížení emisí oxidu dusíku, je v Jižní Koreji na příděl. Každý řidič osobního vozu si může koupit maximálně 10 litrů, šoféři aut určených ke komerčním účelům pak 30 litrů. S tímto množstvím pak musí vystačit do konce letošního roku. Vyplývá to z nařízení korejského ministerstva obchodu, o němž informovala agentura Reuters.
Česko zachvátila panika jménem AdBlue. Proč kapalina zdražuje a k čemu je potřeba?
Náklady na silniční dopravu stoupají v posledních týdnech a měsících o desítky procent, a to téměř ve všech aspektech. Zdražují paliva, samotná vozidla, energie, náklady na lidské zdroje a vyšší jsou i úroky. Nyní ale může dojít k nejhoršímu: Nedostatek kapaliny AdBlue může zastavit provoz všech nákladních vozidel i autobusů. A na silnice nevyjedou ani řidiči osobních vozů vyrobených podle normy Euro 6.
Nejde ale o jediné regulační opatření, které vláda přijala. Dočasně také byly zakázány veškeré exporty látky, kterou v Evropě známe pod obchodním označením AdBlue, obchodníci včetně dovozců musí úřady informovat o množství, které mají na skladě, dovezli nebo prodali. Výrobci musí podávat zprávy, kolik močoviny vyrobili.
Doprava, průmysl, zemědělství
Výrobců močoviny je přitom v Jižní Koreji poskrovnu, země je totiž ve velké míře závislá na jejím importu. Ten navíc z 97 procent zajišťuje Čína. A právě nejlidnatější země světa se stala zdrojem aktuálních problémů v Jižní Koreji, jelikož export močoviny výrazně omezila, aby upřednostnila uspokojení domácí poptávky.
Soul už řadu dní jedná s jinými státy, odkud by bylo možné výpadek čínského dovozu nahradit. Koreji se podařilo zajistit dodávku asi 200 tisíc tun močoviny z Vietnamu a další desítky tisíc tun z ostatních zemí jsou ve hře. Korea v tomto týdnu domluvila také leteckou přepravu močoviny z Austrálie, která by vyřešila její akutní nedostatek na korejském trhu.
Močovinovým hladomorem ale není v Jižní Koreji ohrožena jen doprava. Přibližně třetina této látky se využívá v průmyslu, na automobilovou dopravu připadá jen asi desetina. Zbytek je zužitkován v zemědělství. Jižní Korea v loňském roce spotřebovala celkem přes 835 tisíc tun močoviny.