Dle předpovědi můžeme v nejbližších dnech očekávat teploty atakující až dvacetistupňovou hranici, což je nejvyšší čas, kdy by měli mít řidiči přezuto na letní pneumatiky. Pokud jsou důvodem odložené návštěvy pneuservisu obavy z koronaviru, dá se to pochopit. Stále se však ještě najdou i řidiči, kteří nepřezouvají záměrně a dokonce se domnívají, že je jízda na zimních pneumatikách bezpečnější. To jsou ovšem na velkém omylu. Povinnost jezdit se zimními pneumatikami platí pouze od 1. listopadu do 31. března.
Zatímco zimní pneumatiky zajišťují dobrý záběr na sněhové pokrývce a dostatečnou přilnavost na zledovatělé vozovce, letní pneumatiky mají zcela jiné zadání. Třeba při skutečně hustém dešti musí dokázat odvádět do stran enormní množství vody, až desítky litrů za sekundu. Ačkoli se tedy na první pohled tvarem ani vzhledem příliš neliší, jsou zimní a letní pneumatiky téměř zcela rozdílné výrobky.
Nebezpečné zimní pneumatiky
Konstrukce letních pneumatik odpovídá tomu, že se v létě jezdí zpravidla rychleji a často na mokru, někdy dokonce i ve velmi hustém dešti. Tvrdší směs a běhoun s širokými obvodovými drážkami jim v takových podmínkách propůjčují daleko lepší bezpečnostní parametry. Zimní pneumatiky, které mají měkčí směs a zcela jiný dezén běhounu, jsou v létě výrazně méně bezpečné.
Vedle toho také zvyšují spotřebu a omezují ovladatelnost vozu. Výrobci pneumatik doporučují přezout, už když se průměrná denní teplota zvýší nad hranici 7 °C také z toho důvodu, že se dezén zimních pneumatiky při vyšších teplotách rychleji opotřebovává. „Měkčí směs a velké množství drážek mají při vyšší teplotě za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby.
„Vůz je při dešti hůře ovladatelný a jízda je také za každého počasí výrazně méně pohodlná. Především se však zimní pneumatiky při vyšších teplotách přehřívají, což má za následek prodloužení brzdné dráhy. Zimní pneumatiky jsou proto v létě nepohodlné a nehospodárné, ale zejména méně bezpečné,“ vysvětluje Vojtěch Gurin z českého zastoupení společnosti Goodyear.
Nejnovější generace reaguje lépe na mokré vozovce
Pokračující výzkum a vývoj nových technologií a postupů přitom rozdíly mezi pneumatikami určenými pro specifické povětrnostní a teplotní podmínky různých období roku dále prohlubují. Letní pneumatiky nejnovější generace stále lépe slouží svému účelu a na mokru nabízejí ještě kratší brzdnou dráhu, tedy i vyšší stupeň bezpečnosti než dříve. To je zvláště důležité pro těžší výkonné moderní vozy, zejména stále oblíbenější modely SUV. Pro ně již také výrobci vyvíjejí speciální pneumatiky, optimalizované pro větší a těžší sportovně užitkové modely.
Příkladem mohou být nejnovější letní pneumatiky Goodyear EfficientGrip 2 SUV. Jejich upravená směs, běhoun s delšími záběrovými hranami a mohutnější žebra zaručují kratší brzdnou dráhu na suché i mokré vozovce. Nejmodernější vývojové postupy je dále obohatily také třeba o technologii Mileage plus, která zvýšila potenciál ujetých kilometrů ve srovnání s předchozí řadou až o čtvrtinu.
Moderní letní pneumatiky zvyšují bezpečnost
Díky tomu je třeba pneumatiky měnit méně často, což může snížit obavy majitelů „súvéček“ o jejich uhlíkovou stopu a současně to z Goodyear EfficientGrip 2 SUV s vysokým zátěžovým indexem vytváří ideální pneumatiky i pro vozidla s elektrickým pohonem. Díky všem těmto vlastnostem obsadily v konkurenci deseti dalších letních pneumatik první místo v aktuálním březnovém testu německého motoristického časopisu Auto Bild allrad první místo.
„Moderní letní pneumatiky stále lépe slouží svému účelu a zvyšují bezpečnost jízdy. Proto důrazně doporučujeme všem, aby ani při epidemii přezutí vozu pokud možno neodkládali a jakmile jim to situace dovolí, navštívili pneuservis,“ dodává Vojtěch Gurin. „A dvojnásob důležité právě pro větší a těžší vozy SUV. Řidiči si je často pořizují právě kvůli vyššímu pocitu bezpečí, neměli by naopak úroveň bezpečnosti snižovat nevhodným obutím.”