Nemůžeme házet vinu na lidi, rozvolnění jsme schválili my jako vláda a neseme za to odpovědnost, prohlásil v rozhovoru pro CNN Prima NEWS ministr vnitra a šéf ČSSD Jan Hamáček. Reagoval tak na slova premiéra Andreje Babiše (ANO) o tom, že občané na kabinet tlačili, aby opatření rozvolnil. To, že nárůsty po rozvolnění přijdou, Hamáček osobně čekal a varoval před tím. Za současné situace už by dávno aktivoval krizový štáb, Babiš je ale proti.
Pan premiér je i přes velký nárůst nakažených proti aktivaci Ústředního krizového štábu. Vy byste ho naopak chtěl. Jak ho přesvědčujete, aby byl svolán?
V zásadě ho nepřesvědčuji, ale pouze poukazuji na výhody, které to mělo na jaře z hlediska výměny informací. Jsou tam zastoupeny všechny klíčové resorty, státní úřady i kraje. Pan premiér to vidí jinak. Měli jsme i schůzky s hejtmany, kde požadavek na krizový štáb zazněl také, ale pan premiér to odmítl. Vyčkáme vývoje ve dnech příštích. Já už bych ho svolal v těchto dnech.
Nyní má na starosti veškerou koordinaci Rada vlády pro zdravotní rizika. Je to tak?
Ano, jediný koordinační meziresortní orgán, který tady kromě vlády je, je Rada.
Chaos kolem roušek v Česku „řídí“ až 40 lidí. Vojtěch nemá rozhodující vliv
Pět týmů, nejméně 40 lidí, neustálé porady, práce dlouho do noci, množství nařízení, stanovisek i doporučení a výsledkem jsou mnohdy nepřehledná a chaotická nařízení ohledně nošení roušek, Chytré karantény nebo změn semaforu. Jak přesně se už řadu měsíců tvoří opatření ministerstva zdravotnictví v souvislosti s nákazou COVID-19?
Ta má pod sebou ještě Centrální integrovaný tým, který se ale od založení v červenci ani jednou nesešel. Tak co ti lidé vlastně dělají? Proč takové týmy máme?
Opět, tohle je koncept, se kterým přišel pan premiér a prosadil ho. Je to alternativa ke standardnímu krizovému řízení, které pan premiér z nějakého důvodu nemá rád.
Jste koaličním partnerem. To nemáte jako ČSSD opravdu vůbec žádné slovo?
Mohu se ho buď snažit přesvědčit, nebo odejít z vlády. Jinou možnost nemám.
A zvažujete odchod z vlády?
Ne, v této fázi rozhodně ne. Ale ptáte se mě, jaké jsou alternativy. Pokud pan premiér tvrdí, že je přesvědčen, že je to takhle správně a není ochoten o tom diskutovat, tak mohu argumentovat, anebo mi musí dát vývoj situace za pravdu, jako na jaře.
Opatření se opět mění ze dne na den. Jak je to možné? Proč jste jako vláda za dobu, kdy bylo klidněji, nepřipravili nějaké koncepční řešení?
Koncepční řešení bylo v semaforu. Jasně se řeklo, co a za jakých podmínek se bude realizovat. Nicméně pokud není nouzový stav, tak má veškeré kompetence v rukou ministerstvo zdravotnictví. To postupuje formou mimořádných nařízení.
Nicméně semafor se nějak rozbil a všichni stojíme.
Semafor měl jasně říkat, jaká opatření budou za jaké barvy, a měl fungovat regionálně. Vzhledem k tomu, že čísla vystřelila, tak ministerstvo přistoupilo k plošnému nošení roušek bez ohledu na to, jestli okres nebo kraj je zelený nebo žlutý.
Působí to tak, že jste opatření uvolnili na léto, aby lidé mohli na dovolenou, byli spokojení a teď to nahodile hasíte.
Já jsem to v létě čekal a varoval jsem před tím, že nemáme vyhráno a opatření jsou uvolňovaná příliš rychle. Došlo na má slova.
V jaké jsme tedy vlně?
Myslím, že je jedno, ve které vlně jsme, prostě máme problém a ten musíme řešit. Jsem přesvědčen, že roušky zaberou. Z mého pohledu měly přijít dřív. Pravdu měl asi pan docent Maďar (Rastislav Maďar - epidemiolog, který skončil na ministerstvu po chaosu s rouškami ve školách - pozn. red), který po nich volal v srpnu. Já jsem v červenci na tiskové konferenci říkal, že nemáme čekat na to, co nám nařídí ministerstvo, a máme je nosit dobrovolně. Osobně, když jsem šel nakupovat, tak jsem roušku měl, ale v tom obchodě jsem byl sám.
Epidemiolog Maďar kvůli „podpásovkám“ skončil v pracovní skupině ministra Vojtěcha
Epidemiolog Rastislav Maďar na vlastní žádost skončil jako člen pracovní skupiny ministra zdravotnictví pro uvolňování karanténních opatření. Ministra o tom informoval v pátek. Skupina měla za úkol dodávat ministrovi odborná stanoviska pro postup kroků, které život v ČR postupně vracely do běžného režimu po uzavření státních hranic, škol, většiny obchodů a dalších opatřeních.
Neměl byste opět obléct červený svetr a vystoupit s plamenným projevem o tom, že pokud lidé nebudou nosit roušky, někoho nakazí a ten umře?
Můžu samozřejmě vystoupit ještě jednou, ale myslím, že zaberou čísla. Je evidentní, že nárůsty u nás jsou podstatně rychlejší než jinde v Evropě. Všechny opatření děláme právě proto, abychom nezahltili náš zdravotnický systém. Teď to má v rukou pan premiér. Klíčové je opatření nasazení roušek, to by mělo nárůsty zbrzdit, a ruku v ruce se musí hlídat kapacity lůžek v nemocnicích.
Může se stát, že se opět přistoupí k plošnému uzavření provozoven?
Myslím, že veškerá snaha je vedená tím, aby se nedělala plošná opatření v ekonomické oblasti. To už by byla poslední varianta. Dnešní nárůst není exponenciální jako to bylo na jaře v Itálii. To by vyžadovalo drakonická opatření, ale tam nejsme a doufám, že ani nebudeme.
PŘEHLEDNĚ: Řada států už Čechy k sobě nepouští. Kam ještě mohou vycestovat?
V posledních dnech přibývá zemí, které Čechům zpřísňují podmínky pro vstup na své území. Některé státy totiž začínají Česko vnímat coby rizikovou zemi kvůli aktuálním vysokým denním přírůstkům pozitivních případů nákazy koronavirem. CNN Prima NEWS sestavila přehledný seznam zemí, které Češi rádi navštěvují i na podzim a v zimě, a jejich podmínky pro překročení hranic.
Zavedli jste roušky, aby nás ostatní země nedaly na červený seznam?Zavedli jsme je proto, že vývoj situace už jinou šanci nedával. Z jara se ukazuje, že roušky jsou nejefektivnější řešení.
Mohou se lidé vůbec ještě na stát spolehnout? Dokonce i Andrej Babiš mluví o sebetrasování.
To je dost nešťastné vyjádření, protože to není o tom, že by stát na svou funkci rezignoval. Samozřejmě ale pracovníkům hygieny pomůže, když část práce lidé udělají za ně a předpřipraví se. Pokud někdo očekává telefon od hygieny, tak je lepší, když si sepíše, s kým se potkal a potom to hygieně přečte.
To už ale řada lidí dělala doteď. To se mohou rovnou na stát vykašlat a řešit si to sami.
To nemohou. Někdo to musí koordinovat a rozhodnutí vydávat. Ale lidé mohou státu pomoct v tom, že si to sepíšou a nebudou čekat na výslech.
Je pravdou, že jste rozvolňovali opatření, protože jsme to my všichni chtěli, jak premiér tvrdí?
To, že tady byl obrovský veřejný tlak na to, aby se opatření rozvolňovala, to je pravda. A celá řada politiků stála na barikádách a chtěla bojovat s rouškami. Je pravda, že atmosféra tady byla vybičovaná.
Takže za nárůst počtu nakažených může opozice a my, obyčejní lidé?
Z mého pohledu to je irelevantní, politickou odpovědnost neseme my. Může za to ten, kdo to rozhodl. Nemá cenu hledat viníka jinde. Ten kdo rozhoduje, ten za to může. Nemá cenu se vymlouvat a házet to na lidi.