Zatímco většina zemí maximální povolenou rychlost na dálnicích omezuje, Rusko jde jako v mnoha jiných věcech proti proudu. Plánuje řidičům povolit uzdu na dálnicích o 20 km/h, což by při navrhované toleranci překročení o 20 km/h teoreticky umožnilo beztrestně jezdit až 170 km/h.
Na ruských dálnicích je v současnosti povolena maximální rychlost 110 km/h, jen na některých úsecích placených komunikací je to evropských 130 km/h. Ruští politici však plánují řidičům v této obrovské zemi povolit uzdu a rychlostní limit zvýšit na 150 km/h.
Žigulík v kůži a dřevě. Bulhaři oslavili jubileum legendy unikátní přestavbou
VAZ 2101 neboli Ladu či Žiguli si lidé od 70. a 80. let pamatují coby solidnější alternativu k domácím škodovkám. Není se čemu divit – předobrazem vozu vyráběného od roku 1970 byl italský Fiat 124, auto roku 1966. Tuningové studio z Bulharska se rozhodlo vyzdvihnout dlouholetou službu ikonického sedanu a vytvořilo unikátní „nula-jedničku“, ze které vám spadne brada. Rozsáhlé úpravy jsou vidět hlavně v interiéru.
Přestože si s vyšší rychlostí pohrávalo například Rakousko a podobné úvahy se objevily dokonce i u nás, většinou šlo jen o experiment, který nedokázal čelit opačnému trendu. Pokud se rychlost na silnicích mění, je to většinou směrem dolů – například v Nizozemsku si dnes nezajezdíte rychleji než stokilometrovou rychlostí.
Bezprecedentní krok
Ruský krok je proto bezprecedentní. Přitom za něj horlivě bojuje například šéf dopravního inspektorátu Michail Černikov. „Pochopitelně nepůjde o plošné zvýšení limitu. Plánujeme zvýšit povolenou rychlost tam, kde je to bezpečné,“ vysvětlil pro ruskou agenturu TASS. Podle něj by se zvýšen limitu mělo týkat úseků s dostatkem bezpečnostních prvků.
V ruských reáliích jde o dělící středová svodidla, která jsou prakticky na všech nově budovaných ruských dálnicích. Dálnice M-11 nebo M-4 jsou dokonce osvětlené a dosahují evropských standardů. Černikov si dokonce myslí, že zvýšení rychlosti může vést k vyšší bezpečnosti. Vysvětluje to tak, že pokud budou řidiči jezdit podle vlastního uvážení, nebudou tolik riskovat.
Rusové také nedávno odmítli snížit rychlost v obcích na 30 km/h a stejně tak neprošel návrh, aby se limit beztrestnosti snížil z 20 na 10 km/h. V praxi to tedy bude vypadat tak, že na dálnicích s povolenou rychlostí 150 km/h budete moci jezdit bez rizika sankce rychlostí 170 km/h, což asi temperamentnější řidiči rádi využijí. Rychlejší tak budou už jen dálnice v Německu, které je poslední baštou bez limitu s výjimkou úseků, kde je rychlost omezena dopravním značením. I u našeho západního souseda je ale podle všeho razantní omezení rychlosti na spadnutí.