Zpožděné kufry musí lidé reklamovat sami, brání se cestovky. Na jaké kompenzace vzniká nárok?

Ohledně zpožděných kufrů na letišti mohou poradit svým klientům cestovní kanceláře, reklamaci zavazadel nebo případnou kompenzaci nákladů si ale cestující musí vyřídit sami – právní vztah je mezi cestujícím a leteckým dopravcem. Potvrdil to místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež spolu se zástupci z cestovních kanceláří a pojišťoven. Cestující podle nich mají nárok na kompenzaci například základních hygienických potřeb a oblečení, musí si ale uschovat účtenky.

Cestovní kanceláře podle Papeže neodpovídají za nic, co je spojené s leteckou dopravou. „Cestovní kanceláře ani nemohou za klienty řešit problémy se zavazadly. Mohou, a mnohé to tak dělají, poskytnout jakousi asistenční službu, tedy informovat klienty, jak celý proces reklamace zavazadel probíhá, kde a jak se reklamace podává a podobně,“ informoval Papež a uvedl, že nejčastěji asistenci se zavazadly potřebují klienti v zahraničí kvůli jazykové bariéře.

ČTĚTE TAKÉ: Kolaps na Letišti Praha: Za cestujícími už míří polovina kufrů. Jak postupovat při reklamaci?

Cestovní kancelář Blue Style zaznamenala tři lety z pražského letiště se zpožděnými kufry v neděli, cestující svá zavazadla zatím nedostali. Klienti kanceláře se mohou při zpoždění zavazadel obracet na callcentrum kanceláře, podle její mluvčí Lucie Hasman se situací pomáhají také delegáti. Na úterních a dnešních charterových letech Blue Style problém nezaznamenal.

Zpoždění zavazadel zaznamenala také kancelář ČEDOK, například na letech na Madeiru, do Albánie nebo Paříže. Podle mluvčí ČEDOK Kateřiny Pavlíkové ale problém není na všech letech. Kancelář v případě zpožděných zavazadel doporučuje vyplnit reklamační formulář přímo na letišti. „Jestliže se turisté v destinaci octinou bez zavazadla, mohou si na místě zakoupit základní hygienické potřeby či nutné oblečení, konkrétní podmínky najdou na webu letecké společnosti,“ řekla Pavlíková. Cestující si podle ní musí uschovat účtenky, potvrzení o reklamaci, štítek od zavazadla a palubní vstupenku.

Cestovní pojištění podle Papeže cestujícím umožní vyrovnat se se zpožděním, ztrátou nebo poškozením zavazadel bez větších problémů. „Dobré cestovní pojištění nabízí například až 15 000 korun na dvojici cestujících při zpoždění zavazadla o čtyři hodiny,“ řekl.

Škody kvůli kompenzacím mohou podle Michala Štefla z EVR Evropské pojišťovny cestující nahlásit po návratu z dovolené. „Z toho důvodu ERV Evropská zatím neeviduje zvýšený nárůst škod,“ řekl a  dodal, že pojišťovny za stanovených podmínek proplácí náklady za nákup nezbytných náhradních věcí podle účelu cesty v případě, že cestující předloží účtenku.

Pojišťovny podle Štefla nejčastěji proplácí základní hygienické potřeby nebo oblečení. K nahlášení škody musí cestující pojišťovně dodat smlouvu o zájezdu nebo cestovním pojištění, doklad od leteckého dopravce s uvedením důvodu a délky zpoždění zavazadel a účtenky za nákup náhradních věcí.

Pavlíková cestujícím doporučuje označit odbavovaná zavazadla visačkami se jménem a kontaktem. „Do příručního zavazadla, které si berou cestující na palubu, by si měli zabalit léky, kosmetiku v baleních do 100 mililitrů, nabíječku na telefon, ale u letních destinací pro jistotu také plavky a sadu náhradního oblečení,“ sdělila. Podobně cestující nabádá i pražské letiště.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Cestující neznají svá práva. Při zpoždění můžeme dostat až půlku jízdného nazpět, říká expert

Tagy: