Cestovní ruch a turismus
Turismus je důležitou složkou české ekonomiky. Cestování se ovšem z důvodu koronavirové epidemie celosvětově omezilo a jeho znovunastartování vyhlíží experti nejdřív v druhé polovině příštího roku. Jak moc je český turismus zasažený? O tom v pořadu Nový den CNN Prima NEWS promluvil ředitel agentury CzechTourism Jan Herget.
Krize v cestovním ruchu kvůli koroanviru se podle Jana Hergeta dotkla prakticky nás všech. „Někoho z nás kvůli tomu, že nemohl na dovolenou, a někoho, protože v tom pracuje a buď přišel o práci, nebo má práce podstatně méně než v minulém roce.“
Podle výpočtů, které má agentura CzechTourism k dispozici hrozí v odvětví ztráta možná 200 tisíc pracovních míst. Ekonomická ztráta odvětví pak zřejmě přesáhne až 160 miliard korun.
„V loňském roce cestovní ruch vydělal 300 miliard, což je trošku víc než zemědělství, rybářství a hrozí ztráta 54 procent. Aktuálně náš odhad je, že nějakých 139 miliard vyděláme. Tím pádem ztrácíme 161 miliard oproti loňskému roku,“ zmínil Hergel.
Rekordní čísla v Jeseníkách, na Vysočině a propad Prahy
Propady v příjmech ze zahraničních turistů se podle šéfa CzechTourism domácími turisty vykompenzovat nepodařilo.
„Dopady jsou hodně rozdílné. Jeseníky či Vysočina mají v podstatě rekordní čísla, a to díky zejména domácím turistům. A pak jsou tady regiony, které jsou závislé na zahraničních turistech. Praha má propad 80 procent a tam samozřejmě domácí turismus nemůže nahradit zahraniční návštěvníky,“ vysvětlil Herget s tím, že nejde ani tak o počet návštěvníků, jako o útraty. „Zahraniční návštěvníci z Ruska, z Ameriky, z Číny utrácí mnohonásobně víc než čeští návštěvníci.“
Navrátí se po koronavirové krizi velké skupiny asijských turistů, jak jsme je znali z dob předchozích? „V rámci videokonference jsme měli vstupy od kolegů z Japonska a Koreje a tam musím říct dvě věci. Všichni jsou připravení, nažhavení, všichni chtějí cestovat a samozřejmě každý ten národ je jinak odolný proti této pandemii. Zatímco třeba Rusové jsou ochotni cestovat prakticky okamžitě a čekají jenom na víza, tak Korejci, Japonci jsou podstatně opatrnější a ptají se na bezpečnostní pravidla, záruky.“
Turisté budou vyhledávat přírodu
Podle analýz a zpráv ze zahraničí pak budou turisti vyhledávat zelenější cestovní ruch. „Budou se ptát, jaké jsou vzdálenosti, kolik je tam lidí, a budou hledat spíše přírodu. A co je velmi pozitivní pro nás, že zřejmě nebudou tak poskakovat ze státu na stát tak, jak známe, že zvládnou během deseti dnů projet v podstatě celou Evropu, ale zřejmě budou zůstávat delší dobu v jednom místě,“ dodal.
A jak se podle Hergela promění mapa služeb poskytovaných v cestovním ruchu? Je zřejmě, že se velmi posuneme do digitalizace. Možná ani fronty nebudou. Budete přesně vědět, v kolik půjdete do muzea, v kolik půjdete do restaurace, budete to mít všechno naplánované v mobilu, takže řekl bych, že velký posun bude do té digitalizace.“