Německý koncern Volkswagen už investoval do elektromobility obrovské prostředky. Ale i jeho šéf si uvědomuje, že cíl skoncovat se spalovacími motory do roku 2035 je téměř nemožný. Při důrazu na elektrifikaci dopravy by se podle něj nemělo zapomínat, že některé země vyrábějí většinu elektřiny z uhlí. Tam podle něj nemá smysl elektromobily prodávat. Diess konkrétně zmínil Polsko.
Herbert Diess se během pár let přerodil z nemilosrdného kritika elektromobilů na jednoho z jejich největších zastánců. Vysloužil si tím kritiku některých akcionářů i obdiv Elona Muska, šéfa Tesly, se kterým má víc než jen formální vztahy.
Zatímco však Musk o elektrické budoucnosti nepochybuje, Diess nedávno v podcastu pro magazín The Verge projevil jisté obavy. Je to překvapivé, protože na rozdíl od nejvyšších představitelů Hondy, Toyoty nebo koncernu Stellantis, kteří neustále varují před politickým tlakem na přechod k elektromobilům, Diess už v podstatě zapojuje největší evropskou automobilku do „zásuvky“.
Šéf české Toyoty: Ekologickým autem se nemá jezdit kvůli Bruselu, ale kvůli sobě
Japonský automobilový gigant Toyota začíná sklízet ovoce, které zasel už před čtyřiceti lety. Díky hybridním technologiím nemá dnes starosti s plněním drakonických emisních norem a s optimismem hledí i do budoucna. S generálním ředitelem jejího českého zastoupení Martinem Peleškou jsme si povídali o perspektivách automobilového vývoje i o tom, kde se vzal tlak na čistou elektromobilitu.
Realita je jinde
Volkswagen by v Evropě pouze k dosažení alespoň 50% podílu elektromobilů potřeboval šest gigatováren na baterie. „Tyto továrny by musely být v provozu v roce 2027, nejpozději 2028, abychom splnili cíle do roku 2030,“ konstatuje Diess. „Vážím si našeho týmu, který čelí této výzvě, protože k realizaci potřebujete koupit všechny stroje, najít prostory, postavit továrny, vyškolit personál a mít jistotu v dodávkách surovin i v tom, že jsou kvalitní,“ dodává.
Ještě více překvapují jeho slova o tom, že elektromobily nejsou univerzálním řešením: „Druhou stránkou věci je, že elektromobily dávají smysl jen tehdy, pokud se nabíjejí obnovitelnou energií, která pochází z větru, slunce nebo jádra. Pokud máme země závislé na výrobě energie z uhlí, nemá tam smysl prodávat elektromobily.“
Diess proto upozorňuje, že je nezbytné vyhradit čas na přechod k zelené výrobě energie. Konkrétně zmiňuje Polsko, kde naprostá většina energie pochází z uhelných elektráren. A vyrábět elektromobily v továrnách, které využívají energii z uhlí, je podle Diesse ještě horší než vyrábět auta na benzin.
Volkswagen přestal dočasně vyrábět model Passat. Co za problémy automobilky stojí?
Polovodičová krize postihla i legendární model Volkswagenu. Výroba Passatu v německém Emdenu bude kvůli chybějícím součástkám zastavena přinejmenším do 10. ledna.
Elektřinu z uhlí nechceme
„Nedává smysl elektrifikovat mobilitu světa, dokud nejprve neuděláme energetický sektor CO2 neutrálním,“ vysvětluje Diess. „Ve Francii, Norsku, Rakousku, v Evropě i v některých částech Ameriky a Kanady je to už v pořádku, ale musí to jít ruku v ruce s přeměnou výroby primární energie,“ připomíná.
Šéf koncernu VW se tak v podstatě přibližuje rétorikou ke svým konkurentům. Ti již dříve varovali, že násilný přechod k elektromobilům znamená velká rizika pro celý průmysl, zvláště evropský, a to aniž by došlo ke splnění emisních cílů. Diess si tedy nechává zadní vrátka a počítá s tím, že mimo Evropu, například v Indii nebo v USA, bude automobilka nadále nabízet auta se spalovacími motory.