Dva vyvolení na cestě na MIlano Design Week
Opravdová krása trvá věčně, říkávala legendární francouzská návrhářka Coco Chanel. Těžko si na její slova nevzpomenout ve chvíli, kdy se trojice povolaných v centru Prahy sklání nad devadesátkou návrhů mladých nadějí, které se rozhodly popadnout příležitost za pačesy a zúčastnily se soutěže, již společně vyhlásily společnost JTI, výrobce designových zahřívačů tabáku, a přední módní časopis Vogue.
Příležitost, která se díky spojení Ploom a Vogue CS nabízí, je jedinečná - představit své dílo v Miláně v době konání Milano Design Week. Na jednu z nejprestižnějších designových událostí, plánovanou na 15.-21. dubna, se ovšem z devadesáti návrhů dostane pouze dva. Kdo to bude, o tom rozhodují módní návrhář Jan Černý, šéfredaktorka Vogue CS Danica Kovářová a česko-americký malíř Maxim Havlíček.
„Je to velká zodpovědnost, protože jim to může extrémně pomoct. To, že pojedou vystavovat do Milána, dostanou peníze na výrobu, získají ocenění a budou mít možnost vést rozhovory se zajímavými lidmi, to je fakt obrovská příležitost. Přistupovali jsme k tomu zodpovědně a zúžit devadesát návrhů na finálových šest, byla zábava…“ říká Jan Černý.
Šance pro všechny talenty
Danica Kovářová
- absolventka FFUK v Praze, konkrétně oboru Estetika
- zaměřuje se především na současný a art design, limitované edice a umění
- od loňského roku šéfredaktorka časopisu Vogue CS
„Cíleně podporujeme mladé talenty, dlouhodobě jim v časopise dáváme prostor a tohle byla další úroveň, jak je nechat promluvit, jak je dostat na naše stránky a hlavně k veřejnosti, aby se o nich vědělo. Česká republika má tolik designových talentů. Čím dál víc, zaplať pánbůh, se už rovnáme mezinárodním měřítkům,“ má jasno v tom, co Češi módnímu a designovému světu mohou nabídnout, Danica Kovářová, šéfredaktorka Vogue CS.
Právě světově proslulému časopisu Vogue CS se přezdívá módní bible. Není tak náhoda, že za soutěží stojí právě on. Společně s japonským výrobcem zahřívačů tabáku, společností JTI, která je výrobcem modelu Ploom X. „Ploom X je sice v první řadě zařízení na zahřívaný tabák, ale zároveň je to produkt, který je velmi spojený s lifestylem, s designem, s módou a uměním. Z toho důvodu jsme se rozhodli podporovat mladé talenty, protože si myslíme, že v České a Slovenské republice je tahle podpora v menším formátu. Takže jim chceme dát více mediálního prostoru a zároveň i příležitost někde vystavit jejich nápady,“ vysvětluje důvody, které k soutěži vedly, Zuzana Šerá, event a festival manažerka pro ČR a SK společnosti JTI.
Že má japonská společnost (Japan Tobacco International) k umění blízko, potvrzuje i fakt, že loni vydala limitovanou edici Ploom X s miniaturami děl česko-amerického umělce Maxima Havlíčka, kterého můžete znát pod pseudonymem MAXIM. Právě on byl třetím členem poroty, která hodnotila díla účastníků soutěže.
Maxim Havlíček
- českoamerický malíř, známý jako MAXIM
- věnuje se abstraktní malbě
- jeho díla jsou známá po celém světě, vystavoval v Dublinu, Londýně, v Mexicu nebo v Sidney, LA a New Yorku
- je autorem motivů limitované edice zahřívačů tabáku Metallum Symphony by MAXIM
„Co hledám, je nápad, originalita, je to design, spojení umění, ale samozřejmě tam musí být funkce, estetická stránka věci a funkčnost. Pak taky zpracování. Ale pro mě je vždy nejdůležitější nápad. A nemusí to být nic složitého, právě naopak, v jednoduchosti je krása,“ vykládá úspěšný umělec.
ČTĚTE VÍCE: Maximální radost z vánočního dárku? S Metallum Symphony by MAXIM docela určitě
Český talent stojí za to! Zbytečně nám chybí sebedůvěra
Začínající návrháři, v drtivé většině studenti, svůj talent mohli prokázat ve dvou kategoriích - móda a šperk a produktový design. Ústředním motivem soutěže byla červená barva. „Vychází z limitované edice, kterou Ploom X bude letos celoevropsky uvádět a která je v červené barvě a je to spojené s návrhářem Ora-Ïto,“ uvádí Zuzana Šerá jako vysvětlení.
Každou z kategorií do Milána pojede reprezentovat jeden vítězný autor. Každému přitom bude během tvorby díla k dispozici jeden z porotců jako konzultant. „Rozhodně se těším na to, až uvidíme návrhy vznikat, až uvidíme, nakolik se přiblíží podobě, kterou jsme viděli. A doufám, že to bude hodně blízko, protože to, co jsme viděli, budou objekty, které s radostí vyvezeme ven a budeme to prezentovat jako to, co se tady urodilo. A to stojí za pozornost,“ sdílí své přesvědčení Danica Kovářová. A Jan Černý to vidí velmi podobně:
Jan Černý
- vystudoval Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně, obor Design oděvu
- půl roku strávil na stáži v pánské divizi módního domu Louis Vuitton
- věnuje se tvorbě převážně pánského a unisex oblečení
- je autorem „brutálně“ speciální kolekce, v níž se česká olympijská reprezentace vydá na zahajovací a uvítací ceremoniál OH 2024 v Paříži
„V Česku máme moc šikovných umělců, my si akorát nevěříme, nemáme kuráž a tu jistotu v tom — tohle jsem udělal, stojím si za tím, jdu to všem ukázat. Vždycky říkám, ať se hlavně nebojí.“
A Maxim ho doplňuje: „Když má člověk vášeň pro cokoliv, co cítí, je důležité jít si za tím a uvědomit si, že nic se nestane přes noc. A není to jenom o talentu, není to jenom o práci, je to i o troše štěstí. Ale myslím si, že když to člověk opravdu dělá z toho pravého důvodu a zůstane autentický sám sobě, tak to štěstí tam bude. Energie z vesmíru přijde a časem se všechno zužitkuje a zapadne to do sebe, jak má. Je to jenom ve zkušenosti, o čase... A nikdy to nevzdávat.“
Aneb jak by opět řekl klasik, tentokrát Mahátma Gándhí: „Bez činu zůstává i nejkrásnější myšlenka bezcennou.“ Tedy - na viděnou v Miláně!