Dvojice mladých talentů míří na Milano Design Week. Je co ukazovat, říká porota

Porotci Danica Kovářová, Maxim Havlíček a Jan Černý

Dva vyvolení na cestě na MIlano Design Week

Opravdová krása trvá věčně, říkávala legendární francouzská návrhářka Coco Chanel. Těžko si na její slova nevzpomenout ve chvíli, kdy se trojice povolaných v centru Prahy sklání nad devadesátkou návrhů mladých nadějí, které se rozhodly popadnout příležitost za pačesy a zúčastnily se soutěže, již společně vyhlásily společnost JTI, výrobce designových zahřívačů tabáku, a přední módní časopis Vogue.

Příležitost, která se díky spojení Ploom a Vogue CS nabízí, je jedinečná - představit své dílo v Miláně v době konání Milano Design Week. Na jednu z nejprestižnějších designových událostí, plánovanou na 15.-21. dubna, se ovšem z devadesáti návrhů dostane pouze dva. Kdo to bude, o tom rozhodují módní návrhář Jan Černý, šéfredaktorka Vogue CS Danica Kovářová a česko-americký malíř Maxim Havlíček.

„Je to velká zodpovědnost, protože jim to může extrémně pomoct. To, že pojedou vystavovat do Milána, dostanou peníze na výrobu, získají ocenění a budou mít možnost vést rozhovory se zajímavými lidmi, to je fakt obrovská příležitost. Přistupovali jsme k tomu zodpovědně a zúžit devadesát návrhů na finálových šest, byla zábava…“ říká Jan Černý.

Šance pro všechny talenty

Danica Kovářová

  • absolventka FFUK v Praze, konkrétně oboru Estetika
  • zaměřuje se především na současný a art design, limitované edice a umění
  • od loňského roku šéfredaktorka časopisu Vogue CS

„Cíleně podporujeme mladé talenty, dlouhodobě jim v časopise dáváme prostor a tohle byla další úroveň, jak je nechat promluvit, jak je dostat na naše stránky a hlavně k veřejnosti, aby se o nich vědělo. Česká republika má tolik designových talentů. Čím dál víc, zaplať pánbůh, se už rovnáme mezinárodním měřítkům,“ má jasno v tom, co Češi módnímu a designovému světu mohou nabídnout, Danica Kovářová, šéfredaktorka Vogue CS.

Právě světově proslulému časopisu Vogue CS se přezdívá módní bible. Není tak náhoda, že za soutěží stojí právě on. Společně s japonským výrobcem zahřívačů tabáku, společností JTI, která je výrobcem modelu Ploom X. „Ploom X je sice v první řadě zařízení na zahřívaný tabák, ale zároveň je to produkt, který je velmi spojený s lifestylem, s designem, s módou a uměním. Z toho důvodu jsme se rozhodli podporovat mladé talenty, protože si myslíme, že v České a Slovenské republice je tahle podpora v menším formátu. Takže jim chceme dát více mediálního prostoru a zároveň i příležitost někde vystavit jejich nápady,“ vysvětluje důvody, které k soutěži vedly, Zuzana Šerá, event a festival manažerka pro ČR a SK společnosti JTI.

Že má japonská společnost (Japan Tobacco International) k umění blízko, potvrzuje i fakt, že loni vydala limitovanou edici Ploom X s miniaturami děl česko-amerického umělce Maxima Havlíčka, kterého můžete znát pod pseudonymem MAXIM. Právě on byl třetím členem poroty, která hodnotila díla účastníků soutěže.

Maxim Havlíček

  • českoamerický malíř, známý jako MAXIM
  • věnuje se abstraktní malbě
  • jeho díla jsou známá po celém světě, vystavoval v Dublinu, Londýně, v Mexicu nebo v Sidney, LA a New Yorku
  • je autorem motivů limitované edice zahřívačů tabáku Metallum Symphony by MAXIM

„Co hledám, je nápad, originalita, je to design, spojení umění, ale samozřejmě tam musí být funkce, estetická stránka věci a funkčnost. Pak taky zpracování. Ale pro mě je vždy nejdůležitější nápad. A nemusí to být nic složitého, právě naopak, v jednoduchosti je krása,“ vykládá úspěšný umělec.

ČTĚTE VÍCE: Maximální radost z vánočního dárku? S Metallum Symphony by MAXIM docela určitě

Český talent stojí za to! Zbytečně nám chybí sebedůvěra

Začínající návrháři, v drtivé většině studenti, svůj talent mohli prokázat ve dvou kategoriích - móda a šperk a produktový design. Ústředním motivem soutěže byla červená barva. „Vychází z limitované edice, kterou Ploom X bude letos celoevropsky uvádět a která je v červené barvě a je to spojené s návrhářem Ora-Ïto,“ uvádí Zuzana Šerá jako vysvětlení.

Každou z kategorií do Milána pojede reprezentovat jeden vítězný autor. Každému přitom bude během tvorby díla k dispozici jeden z porotců jako konzultant. „Rozhodně se těším na to, až uvidíme návrhy vznikat, až uvidíme, nakolik se přiblíží podobě, kterou jsme viděli. A doufám, že to bude hodně blízko, protože to, co jsme viděli, budou objekty, které s radostí vyvezeme ven a budeme to prezentovat jako to, co se tady urodilo. A to stojí za pozornost,“ sdílí své přesvědčení Danica Kovářová. A Jan Černý to vidí velmi podobně:

Jan Černý

  • vystudoval Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně, obor Design oděvu
  • půl roku strávil na stáži v pánské divizi módního domu Louis Vuitton
  • věnuje se tvorbě převážně pánského a unisex oblečení
  • je autorem „brutálně“ speciální kolekce, v níž se česká olympijská reprezentace vydá na zahajovací a uvítací ceremoniál OH 2024 v Paříži

„V Česku máme moc šikovných umělců, my si akorát nevěříme, nemáme kuráž a tu jistotu v tom — tohle jsem udělal, stojím si za tím, jdu to všem ukázat. Vždycky říkám, ať se hlavně nebojí.“

A Maxim ho doplňuje: „Když má člověk vášeň pro cokoliv, co cítí, je důležité jít si za tím a uvědomit si, že nic se nestane přes noc. A není to jenom o talentu, není to jenom o práci, je to i o troše štěstí. Ale myslím si, že když to člověk opravdu dělá z toho pravého důvodu a zůstane autentický sám sobě, tak to štěstí tam bude. Energie z vesmíru přijde a časem se všechno zužitkuje a zapadne to do sebe, jak má. Je to jenom ve zkušenosti, o čase... A nikdy to nevzdávat.“

Aneb jak by opět řekl klasik, tentokrát Mahátma Gándhí: „Bez činu zůstává i nejkrásnější myšlenka bezcennou.“ Tedy - na viděnou v Miláně!

Tagy: