Show F1 se vrací. Taháky sezony? Napínavější souboje nebo pokračování hvězdných válek

Poslední sezona formule 1 nabídla jedno z největších dramat v historii seriálu a všichni čekají, co přijde v nové éře mnoha technických úprav. Podívejte se na faktory, které v roce 2022 mohou lákat fanoušky k televizním obrazovkám, aby sledovali Maxe Verstappena, Lewise Hamiltona a další piloty v akci. Show začíná už v sobotu kvalifikací v Bahrajnu. Ta určí pořadí na startovním roštu pro nedělní velkou cenu.

Vyrovnanější sezona?

V minulých letech často zazníval názor, že formule 1 je nudná a nedokáže diváka strhnout. Šampionátu dominoval tým Mercedes, ostatní stáje nebyly schopné dostatečně konkurovat. Až v minulé do hegemonie zejména v podání Lewise Hamiltona „hodil vidle“ Red Bull, respektive Max Verstappen. Celý ročník 2021 se nesl ve znamení rivality, neustálého špičkování, kontroverzí a hlavně brilantních výkonů. Tato dvojice však byla od ostatních pilotů značně odskočená.

Rozdíly by se v roce 2022 měly aspoň částečně smazat. F1 totiž vstupuje do zcela nové éry, monoposty prošly povinnou a razantní úpravou. Pozměněná pravidla by podle studií měla zajistit těsnější soupeření na trati a snadnější předjíždění. Zkrátka napínavější akce. Doposud manévry komplikovalo velké množství špinavého vzduchu za formulí, které podle všeho nyní bude značně zredukováno díky zásahu do konstrukce vozů.

Vzhledem k novotám nelze predikovat, jak bude po pár závodech vypadat pořadí. Jednotlivé týmy totiž pojaly „revoluci“ různě. I když podle předsezonních testů a pátečních tréninků v Bahrajnu lze předpokládat, že zejména Ferrari má po skromnějších časech našlápnuto k velkému comebacku.

Možný vzestup loni marného Haasu

Bez přehánění byla sezona 2021 v podání americké stáje Haas čirým zoufalstvím. Měla totiž „rezervované“ místo na chvostu startovního pole. I proto, že dopředu bylo avizováno, že tým vedený svérázným chlapíkem Güntherem Steinerem věnoval pozornost vývoji vozu na ročník s novými technickými pravidly a loni chtěl pouze přežít.

To se mu povedlo za pomoci financí z Ruska. V kokpitu seděl vedle syna legendárního Michaela Schumachera Micka Nikita Mazepin. Nebylo tajemstvím, že místo dostal díky tomu, že firma jeho otce – oligarchy Dmitrije Mazepina – Uralkali začala tým sponzorovat.

Mladý Mazepin před pár týdny dostal vyhazov kvůli sankcím vyplývajícím z války na Ukrajině a s ním byl odejit i hlavní partner. Haas narychlo podepsal Kevina Magnussena. Stáj by měla dále bez problémů fungovat, navíc monopost na nadcházející ročník byl za ruské peníze už zhotoven a vypadá o poznání konkurenceschopněji. Poslední místo v Poháru konstruktérů zřejmě připadne někomu jinému.

Verstappen vs. Hamilton

Už bylo naznačeno, co představovalo koření minulé sezony. Ano, několik závodů mělo překvapivého vítěze, ale to především kvůli tomu, že Max Verstappen nebo Lewis Hamilton – případně oba – Grand Prix nedokončili. Jeli si vlastní ligu a tím, jak postupovala sezona, rivalita mezi nimi neustále gradovala. Fanoušci si nemohli přát lepší konec. Dvojice hlavních protagonistů šla do poslední velké ceny ve Spojených arabských emirátech srovnaná na kótě 369,5 bodu.

Závěrečný závod si dlouho s přehledem hlídal na prvním místě Hamilton, Verstappen nestíhal. Jenže pár kol před koncem havaroval pilot stáje Williams Nicholas Latifi. Na trať vyjel safety car, ředitelství závodu v čele v Michaelem Masim udělalo sérii kontroverzních rozhodnutí. Tím de facto naservírovalo Verstappenovi vítězství a Hamiltona s Mercedesem ponechalo jejich frustraci.

Mercedes tuto zlost nijak neskrýval. A zášť přetrvává. Týmový šéf Toto Wolff v dokumentu Drive to Survive po obrovském zklamání s drsným výrazem prohlásil: „Nepůjdeme jen po Red Bullu, půjdeme po všech“. Dá se ale čekat, že především souboje Hamiltona s nizozemským pilotem, který v prosinci oslavil premiérový titul mistra světa, budou mít kvůli předchozí sezoně největší grády.

Hamilton bez služebníka Bottase

Vedle pokračování hvězdných válek budou všichni v souvislosti se sedminásobným světovým šampionem Hamiltonem zvědaví na to, jak si povede ve „vnitřnětýmových“ bitvách s Georgem Russellem. Tak zní jméno jeho nového parťáka.

Od roku 2017 byl kolegou Fin Valtteri Bottas, který se v průběhu let stal pověstným služebníkem. Hamiltonovi nedokázal konkurovat, a tak byl často v závodech obětován, aby měla týmová jednička větší šanci na úspěch. S megatalentem Russellem, kterému je teprve 24let, by takový klid Hamilton mít neměl. Očekává se, že mladík bude matadorovi dýchat na záda a klidně může v průběhu ročníku bojovat o pozici upřednostňovaného pilota. Do Mercedesu přišel z Williamsu.

Co čínský nováček, který odráží slova o protekci?

Nejlidnatější země světa – Čína – se konečně dočká svého pilota formule 1. Trvalo to 73 let. Bude jím 22letý Čou Kuan-jü ve voze Alfa Romeo. Jeho angažování je ale opakovaně zpochybňováno. Byť byl v minulé sezoně ve formuli 2 třetí, jako jediný z mladých dravců si letos zajistil místo mezi elitou. Například loňský šampion formule 2 Oscar Piastri tento rok skončil jen jako trojka u McLarenu.

„Myslím si, že jsem jako závodník docela vyspělý. Tomu, abych se dostal do formule 1, jsem musel hodně obětovat," brání se rodák ze Šanghaje nařčení, že si místo v Alfě Romeo vysloužil jen díky štědrým čínským sponzorům. Zákulisní informace hovoří o tom, že Číňan svému novému zaměstnavateli přinesl kolem 30 milionů eur.

Čou Kuan-jü je jediným nováčkem v seriálu. Startovní rošt doznal oproti minulému roku více změn, ale v ostatních případech – Alexandera Albona a zmíněného Magnussena – jde ale o navrátilce.

Nový okruh

USA se pro formuli 1 stává čím dál tím atraktivnějším trhem. Američany už nezajímají pouze závody série NASCAR a výsledkem toho je, že Spojené státy v roce 2022 budou zastávkou pro královnu motorsportu hned dvakrát. Kromě Austinu zavítají Verstappen a spol. také do Miami. Vedení šampionátu s americkými organizátory podepsalo 20letou smlouvu.

Miami je jedenáctým okruhem, na kterém se formule 1 v USA představí. V minulosti závody královské třídy motosportu hostilo Indianapolis, Sebring, Riverside, Watkins Glen, Long Beach, Las Vegas, Detroit, Dallas, Phoenix a v současnosti Austin. Středobodem 5,41 km dlouhého okruhu bude areál stadionu Hard Rock, kde hraje domácí zápasy tým amerického fotbalu Miami Dolphins. Trať bude mít 19 zatáček a tři rovinky s nejvyšší rychlostí 320 km/h.

Naopak z kalendáře kvůli ruské agresi na Ukrajině vypadla Grand Prix v Soči. Na zveřejnění náhradního dějiště se zatím čeká.

Tagy: