Síla deseti atomovek. Možnost drtivého dopadu asteroidu je větší, než jsme mysleli, varuje NASA

Pravděpodobnost nárazu velkého asteroidu do Země je třikrát větší, než si vědci doposud mysleli. K tomuto závěru dospěla skupina odborníků z NASA, kteří se zabývali studiem kráterů na Zemi. Podle nich se dosavadní výzkumy pletly v dataci dopadu asteroidů, a navíc podceňovaly i sílu vesmírných těles.

Podle současných propočtů by neměl Zemi trefit žádný asteroid po dobu příštích sta let. Jenže pravděpodobnost, že nějaký velký vesmírný objekt skutečně na naši planetu dopadne, je podle vědců třikrát větší, než všichni tušili.

Alespoň si to myslí James Garvin, hlavní vědecký pracovník Goddardova střediska vesmírných letů NASA, který se svými kolegy sestavil novou studii. Ta vyvrací dosavadní představy o minulých nárazech asteroidů. Upozornil na to web The Mirror.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Kolem Země proletěl asteroid velký jako náklaďák. Byl v těsné blízkosti naší planety

Vědci udělali chybu?

Garvin analyzoval čtyři krátery, které v minulosti vznikly po dopadech velkého asteroidu. Jeden kráter je v Nikaragui, další jsou v Ghaně, Bolívii a Kazachstánu.

Garvinův tým došel k závěrům, podle nichž se dosud vědci mýlili hned ve dvou aspektech. Prý nesedí datace ani síla asteroidu.

Obecně se předpokládá, že asteroid (nebo kometa) o velikosti alespoň jeden kilometr se srazí se Zemí zhruba každých 600 tisíc nebo 700 tisíc let. Jenže podle Garvina dopadly výše zmíněné asteroidy na naši planetu v relativně podobném období, tedy ne s tak velkým časovým rozestupem.

Výzkumníci NASA se také domnívají, že síla nárazu byla výrazně větší, než se věřilo. „Garvin připustil, že dříve špatně vyhodnotili původní nálezy. Dopady asteroidů mohly vést k masovému vymírání po explozi, která byla až desetkrát silnější než ta největší jaderná bomba v historii,“ napsal The Mirror s odkazem na studii.

Garvinovy domněnky už rozpoutaly ve vědecké obci pořádnou bouři. Vůči studii je skeptická například polská vědkyně a expertka na krátery Anna Losiaková. „Bylo by to velmi děsivé, protože by to znamenalo, že úplně nechápeme, co se děje,“ řekla pro web Science.org.