Hra o čas: Simulovaný zásah hasičů u srážky vlaku s autobusem

RegioJet posiluje vlakové spoje.

Hasiči simulovali srážku vlaku s autobusem

Správa železnic ve středu 17. června nasimulovala srážku autobusu s vlakem. Tato ukázka měla být především varováním pro řidiče a připomínkou, aby i na přejezdech byli za volantem mimořádně opatrní. Když se na trati objeví nečekaná překážka, strojvedoucí mají téměř nulovou šanci vlak včas zastavit.

Hasiči a záchranáři v Praze nacvičovali déle než měsíc plánovaný zásah při srážce vlaku s autobusem. Shodou okolností jen pár dní poté, co se přesně taková nehoda skutečně stala u Struhařova na Benešovsku. Podle statistik se autobus s vlakem střetne jednou ročně, letošní tabulka se tak již zaplnila.

Nehoda vlaku a autobusu na Benešovsku

K nedělní nehodě došlo podle Drážní inspekce v 6:40 ráno na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací bez závor, řidič autobusu tedy vjel na přejezd i přesto, že svítila červená. V důsledku střetu osobní vlak vykolejil. Při nehodě bylo zraněno deset lidí, jedna žena byla s vážnými zraněními letecky transportována do Fakultní nemocnice v Motole v Praze. Dalších devět lidí utrpělo zranění lehčího charakteru.

Na středeční nácvik řešení nehody dorazil i šéf jednotky hasičů Jiří Černovský, který u reálné srážky vlaku s autobusem zasahoval. „U Struhařova jsme byli do pěti minut a vytříděné byly osoby do dalších osmi minut. Jednu osobu jsme museli vyprostit pomocí vyprošťovacího zařízení. Vlastně tam zafungovala fyzika. Odhodilo ji to mezi sedačky a my jsme si museli udělat prostor, abychom ji dostali ven a neublížili jí,“ uvedl Černovský.

Strojvedoucí nemá téměř žádnou šanci srážce předejít. Při zastavení v 80kilometrové rychlosti ujede vlak 400 metrů, rychlík pak při 160kilometrové rychlosti do úplného zastavení ujede více než kilometr a půl.

„Já myslím, že to je spíš o prevenci. My jsme si vytipovali určité etapy, chceme vybavit všechny přejezdy na silnicích první třídy závorou, na druhém místě jsou pak druhé třídy,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

V České republice je téměř osm tisíc přejezdů a vybavit úplně všechny závorou by bylo nereálné jak časově, tak finančně. Závory ale mají přijít na místa, kde jsou nehody časté. Prvních 15 přejezdů budou navíc sledovat kamery. Všichni tak doufají, že pod hrozbou pokuty nebudou řidiči riskovat zdraví své ani ostatních.

Tagy: