Jízdárně ve Světcích na Tachovsku hrozila demolice. Nyní skrývá skvostné interiéry

Ve Světcích u Tachova stojí největší jízdárna v České republice a druhá největší ve střední Evropě. Nechal ji postavit polní maršál Windischgrätz. Po zestátnění v roce 1945 byla jízdárna dlouhodobě neudržovaná a chátrala a hrozilo, že ji odstřelí.

Vskutku impozantní. Tak by se dala jízdárna ve Světcích popsat dvěma slovy, ať už se na ni díváte zvenku, nebo zevnitř. „Jízdárnu ve Světcích nechal v letech 1858–1861 postavit penzionovaný generál Windischgrätz, když mu bylo víc než 70 let. Dispoziční řešení stavby bylo plně podřízené koním,“ vypráví Petr Voltr, zdejší kastelán v pořadu Prima Česko.

A dodal: „Generál Windischgrätz ji vymyslel velice rafinovaně. Tady nebylo jenom zázemí pro koně, hlavní sál, kde se na koních jezdilo, a samozřejmě i stáje, ale v dalším nadzemním podlaží byly i menší ubytovací místnosti. V těch si hosté mohli odpočinout mezi projížďkami a mohli se v nich také ubytovat.“

Druhou takovou v ČR nenajdete

Jedním z nejkrásnějších míst je například knížecí lóže, odkud je impozantní výhled do jízdárenské haly. „V České republice nemá obdoby, protože tady je všechno pod jednou střechou. Naše jízdárna je druhá největší ve střední Evropě, “ chlubí se kastelán.

Za války ztratila budova původní využití a v roce 1945 byla zestátněna. Pak se objekt využíval jako tělocvična a později se v něm skladovalo obilí. Moc nechybělo a jízdárna už nebyla. „V roce 1985 byl zpracovaný i demoliční výměr a jízdárna měla být odstřelena. K tomu naštěstí nedošlo,“ neskrývá kastelán úlevu.

ČTĚTE TAKÉ: Rarita uprostřed plzeňského sídliště. Na historickém Statku u Matoušů se zastavil čas

Záchrana objektu jízdárny začala rekonstrukcí v srpnu 2000. „Obvodové zdi chyběly. To, co tu stavbu zachránilo, byl geniálně řešený krov, který ji držel pohromadě,“ vypráví Jan Straka, místostarosta Tachova.

A kastelán ho doplňuje: „Krov je nejvýraznější a nejkrásnější, co je tady v budově k vidění. Je z 90 procent původní a v loňském roce prošel kompletním restaurováním.“

Konec rekonstrukce na dohled

V roce 2010 byla jízdárna prohlášena národní kulturní památkou. V současnosti dělníci finišují s další opravou podlah v hlavní části jízdárny. „Velké prostory se využívají hlavně pro společenské a kulturní akce. Jsou tady i koncerty, je tady Cyklus Dveře jízdárny dokořán a mohou tady být svatební obřady. Za více než 20 let jsou už kompletně opravené prostory stájí a zázemí kovárny,“ vykládá starosta Jan Straka a dodává: „Interaktivními expozicemi se zabaví rodiče i s dětmi.“

Návštěvníci si mohou prohlédnout také dobově vybavenou světnici a kuchyni, kde bydlel kovář. „Kovář nebyl nějakou chudou částí obyvatelstva. Byl placený od generála a od knížecí rodiny, měl tedy stálý příjem a zřejmě fungoval i jako správce anebo hlídač jízdárny,“ objasňuje ještě kastelán.

Od dubna se budou v jízdárně zase konat prohlídky pro návštěvníky a kompletní dokončení rekonstrukce se má stihnout ještě letos.

Tagy:
syn Tachov demolice Česko krov konírna purkrabí Kladruby jízdárna