Školní tresty jako šikana? Rodiče si stěžují na domácí úkoly navíc či vykázání za dveře

Školní tresty jako šikana?

Domácí úkol navíc, přepisování školního řádu nebo vykázání za dveře. Kdysi běžná praxe, kterou však dnešní děti již zažívat nesmí. Přesto se to na některých školách stále děje. Rodiče takové praktiky často vnímají jako nepřijatelné, někdy až jako šikanu, a poukazují na to, že učitelé smějí udělovat jen kázeňské tresty, jako jsou poznámka nebo důtka.

V dnešní době už vnímáme slovní spojení „za trest po škole“ spíše jako součást nějaké filmové scény. „Dcera dnes dostala trest za zapomenutí čítanky doma. Musí opsat vyjmenovaná slova po b, m, l. Jsem proti, nechci, aby něco opisovala za trest,“ postěžovala si na školní praktiky uživatelka Facebooku.

ČTĚTE TAKÉ: Česko má mnohonásobně více nadaných dětí, uvádí studie. Koho školství nejvíce přehlíží?

„Trest za neudělaný úkol – dítě hodí kostkou a podle čísla na kostce má trest. Dvacet dřepů, čtení apod. Jsem dost n*sranej,“ přidal se k ní další rodič. „Moderní doba, moderní výchova. Děti můžou vše, učitelé vůbec nic! A rodiče tohle podporují, podrývají autority. Co z nich roste, je vidět,“ nesouhlasil další komentující.

Učitelé na základní škole smějí k výchově používat pouze zákonem stanovená kázeňská opatření. „První je snaha domluvit se s dítětem, vysvětlit mu, co dělá nesprávně, a přimět ho, aby se chovalo správně. Poté může následovat poznámka do žákovské knížky či pohovor s rodiči. A když to nepomáhá, jsou tu výchovná opatření,“ uvedl pro CNN Prima NEWS ředitel ZŠ Burešova na Praze 8 Ivo Mlejnecký.

Napomenutí třídního učitele, důtka třídního učitele a důtka ředitele školy. Jiné „tresty“ jsou nepřípustné. „Naše možnosti jsou omezené. Nemůžeme a ani nechceme děti trestat psychicky ani fyzicky. Nefunguje, když dítě pokáráte před celou třídou. Opravdu pomůže, když si ho vezmete individuálně stranou,“ popsal zástupce ředitele ZŠ Palmovka Jan Musil.

Lepší je pozitivní motivace, míní psychiatrička

Podle informací CNN Prima NEWS někteří žáci sami žádají učitele o trest, aby se vyhnuli poznámce. Učitelé jim v tom někdy vycházejí vstříc, vystavují se ale tím riziku porušení předpisů.

„Tresty potom vedou k vyhýbavému chování. Děti nevědí, proč se tak nemají chovat, protože jim to nikdo nevysvětlí, a je pro ně jednoduché říci ‚Oukej, já tohle udělám, dejte mi dělat kliky.' My preferujeme tu pozitivní motivaci,“ komentovala to psychiatrička Dagmar Stoszková.

Podle České školní inspekce nabídka takzvaných alternativních trestů žákům ve škole za porušování pravidel chování překračuje práva školy. Dítě by se nemělo setkat ani s pětkou za nedonesený domácí úkol nebo za opisování, protože ani jedno z toho neukazuje, co žák doopravdy umí.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Chyba v maturitních testech. Cermat mění hodnocení i pro ty, kteří neodpověděli

Tagy: