Opozice chce jednání sněmovny kvůli Babišovu dopisu Boeingu
Kvůli dopisu, ve kterém premiér Babiš lobbuje ve Spojených státech za leteckou společnost Smartwings, chce opozice jednání Sněmovny a žádá vysvětlení premiéra. Firmu spoluvlastní premiérův přítel Jiří Šimáně. Podle investigativního týmu CNN Prima NEWS i odborníků a opozice dopis dokazuje, že firma měla finanční potíže i před pandemií a neměla by tak čerpat peníze z programu COVID Plus. Na úvěr z programu nemají nárok firmy, které měly existenční problémy před vyhlášením nouzového stavu.
Babiš v dopise apeloval, aby se Boeing se Smartwings finančně vyrovnal za letadla, která společnost nakoupila, ale kvůli technickým problémům uzemnila. Babiš už v lednu napsal, že Smartwings mají finanční problémy, a to bylo ještě před pandemií koronaviru.
Kovanda: Babišovo lobbování je v pořádku. Měl o něm ale veřejně informovat
Premiér Andrej Babiš osobně lobboval za českou leteckou společnost Smartwings ve Spojených státech. To je celkem běžná praxe, měl o tom ale veřejně informovat, aby nezavdal podnět ke spekulacím, uvedl ekonom Lukáš Kovanda v pořadu 360°. Zástupci hnutí ANO a vlády pozvání k diskuzi s moderátorkou Marií Bastlovou nepřijali.
Účetní závěrky Smartwings za rok 2019 zatím nejsou veřejně dostupné. Smartwings přesto tvrdí, že před nouzovým stavem byla zdravou společností. Firma zatím analyzuje, zda se bude ucházet o podporu z programu Covid Plus.
„Smartwings byla před koronakrizí zdravou společností. Společnost Smartwings vykázala kladný hospodářský výsledek za účetní období 2018 a 2019,“ napsala v e-mailu pro CNN Prima NEWS mluvčí společnosti Smartwings Vladimír Dufková.
V dopise je ale důležitý tento odstavec:
Z důvodu nastíněného výše utrpěla do konce roku 2019 ztrátu více než 80 milionů dolarů. Tento fakt dostal vedení společnosti pod obrovský tlak. Bylo obtížné udržet společnost nad vodou s minimálními finančními rezervami, vedení se muselo spolehnout na bankovní půjčky, ovšem banky kvůli riziku už nechtějí půjčky prodlužovat.
Postaral se premiér o důkaz, že Smartwings nemá na pomoc nárok?
Podle opozice tak dopis premiéra dokládá, že firma Smartwings měla problémy už před vyhlášením nouzového stavu. „Pan premiér tímto usvědčuje, že státní pomoc, která je pro firmu, která neměla problémy před koronakrizí a byla zdravá, tak tedy by neměla získat tu pomoc,“ řekla předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová.
Vyjádřil se ale poslanec za Piráty Jan Lipavský: „Do velké míry to ukazuje, že ta společnost byla ve finančních potížích ještě před vypuknutím pandemie COVID.“
Covid Plus je určený pro firmy z odvětví dopravy a cestovního ruchu. Čerpání v programu je zaměřeno na firmy s více než 250 zaměstnanci. Prostřednictvím komerčních bank mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun. Na úvěr z programu ale nemají nárok firmy, které měly existenční problémy před vyhlášením nouzového stavu 12. března. A podle expertů dopis premiéra de facto vyřazuje Smartwings z možnosti čerpat pomoc.
Účetnictví firmy nebylo ještě uzavřené
„Tak, jak je dnes schválen, tak by (Smartwings) nesplňovala podmínku, že společnost nesmí být v problémech před 12. březnem tohoto roku. Je překvapivé, že premiér píše o finančních problémech, aniž by firma měla uzavřené účetnictví,“ řekl o podmínkách programu Petr Bartoň, hlavní ekonom investiční skupiny Natland.
Komentář: Jak se vláda alibisticky zbavila odpovědnosti za záchranu Smartwings
Politické dohady o to, zda a jak podpořit česko-čínské aerolinky Smartwings, je u konce. Vláda v pondělí schválila rozšíření státní pomoci v rámci programu COVID Plus i na dopravní společnosti. Ty budou moci žádat až o dvoumiliardový úvěr s osmdesátiprocentní státní zárukou. Vedle Smartwings se tak dveře ke státem garantovaným penězům otvírají i společnosti RegioJet Radima Jančury.
„To by napovídalo, že Smartwings, alespoň bez dalšího, by neměly dosáhnout na pomoc z Covidu Plus a měly by doložit, že v problémech nejsou,“ dodal Martin Pánek, ředitel Liberálního institutu.
Ministr dopravy Karel Havlíček ale v tuto chvíli nedokáže říci, jestli Smartwings na pomoc dosáhnou nebo ne. Podle něj to musí posoudit banky. „Jestli splňuje, to musí rozhodnout ta banka, to musí projít ratingovým schématem. Ty banky k tomu přihlížejí i z úhlu pohledu záruk a já nemůžu teď předjímat, zda ji banky budou nebo nebudou financovat,“ řekl.
Téměř 50 % drží čínská investiční společnost Citic Europe. Přes 11 % vlastní skupina Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Podíl ve Smartwings mají i společnost Canaria Travel a podnikatel Roman Vik. O vlastnické struktuře ale v dopise není zmínka.