Kovanda: Babišovo lobbování je v pořádku. Měl o něm ale veřejně informovat

Hostem pořadu 360° byl ekonom a člen Národní ekonomické rady Lukáš Kovanda.

Premiér Andrej Babiš osobně lobboval za českou leteckou společnost Smartwings ve Spojených státech. To je celkem běžná praxe, měl o tom ale veřejně informovat, aby nezavdal podnět ke spekulacím, uvedl ekonom Lukáš Kovanda v pořadu 360°. Zástupci hnutí ANO a vlády pozvání k diskuzi s moderátorkou Marií Bastlovou nepřijali.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy, člena Národní ekonomické rady vlády, není nic výjimečného, že premiér Babiš osobně lobboval za leteckou společnost Smartwings ve Spojených státech. Jako příklad uvedl podobné kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa nebo jeho předchůdce Baraka Obamy a George Bushe.

„Oni si dlouhodobě stěžovali u Světové obchodní organizace na to, že Aribus, což je konkurent Boeingu, získává jaksi nezákonné subvence zvýhodnění a vlastně svým způsobem lobbovali právě za Boeing. Nyní hrozí třeba i ČR zavedení nových cel, třeba na české víno nebo kávu, a hlavně to hrozí těm zemím, které byly zakladatelskými zeměmi Airbusu,“ řekl Kovanda.

Podle něj je to ukázka, jak administrativa USA velice silně lobbuje za jednu konkrétní firmu, což je standardní záležitostí. Rozdíl je ale v tom, že Andrej Babiš ani vláda o této skutečnosti veřejně nikoho neinformovali. „To, že to nebylo komunikováno otevřeně, je samozřejmě postup, který určitě není ideální a samozřejmě pak vrhá určité pochyby na celou tu věc a nahrává opozici ke kritice,“ komentoval ekonom.

Smartwings měly problémy ještě před koronavirovou krizí

Smarwings strategickou a ekonomicky zásadní firmou není, řekl v pořadu 360° ekonom Lukáš Kovanda. „Ale když jede německá kancléřka Angela Merkelová na podnikatelskou misi nebo zahraniční cestu, veze s sebou podnikatele a také na té zahraniční cestě lobbuje za podniky a firmy, které rozhodně nejsou strategické,“ řekl Kovanda.

Z dopisu je ale patrné, že společnost Smartwings byla ve vážných ekonomických problémech ještě před samotnou koronavirovou krizí, tudíž by nemusela mít nárok na finanční podporu z programu COVID+. Podle Kovandy však nárok na tuto podporu firma má.

Podle Martina Kupky, místopředsedy ODS, vzniká podezření, že jde o pomoc výběrovou. „Je to vážný problém, za který se vláda má postavit, ale má tak učinit naprosto veřejně. Má jasně říct, že tohle je jedna z věcí, které nám jako státu nejsou jedno,“ souhlasil Kupka.

Benešík: Pan premiér je trochu pokrytecký

Takové rozhodnutí by ale podle místopředsedy ODS mělo rozhodně zaznít z úst příslušného ministra. Tedy ministr dopravy nebo ministr průmyslu a obchodu by měli říci, „že se prostě takového subjektu zastane, byť víme, že 49 procent drží jiný než český vlastník,“ dodal Kupka.

Ondřej Benešík (za KDU-ČSL) také zastává názor, že tato akce měla být transparentní. „Mezi panem premiérem a vedením nebo některými majiteli Smartwings je naprosto otevřené přátelství,“ řekl. Pomoc dopravcům měla být podle něj paušální, a to pro všechny, kteří se vejdou do určitých podmínek. „Ne jenom pro jednoho konkrétního, kde má někdo vlivný kamarády,“ dodal Benešík.

Poslanec také navázal na to, co říkal místopředseda ODS, a to, že 49 procent vlastní jiný vlastník. „Jé téměř z padesáti procent vlastněna čínským státním investičním fondem. Jednoho z majitelů má v daňovém ráji a tady pan premiér je opravdu trochu pokrytecký, když bojuje proti daňovým rájům verbálně, ale přitom mu toto nevadí,“ doplnil Benešík.

Tagy: