Letecká společnost Smartwings vykázala za loňský rok zisk po zdanění ve výši 133,4 miliony korun. To je asi o padesát milionů více než v roce 2018. Vyplývá to z tiskové zprávy společnosti a veřejně dostupných účetních výkazů.
Celá skupina Smartwings Group v loňském roce dosáhla obratu ve výši 28 miliard korun, což je o necelé dvě miliardy méně než v roce 2018. Další finanční ukazatele ale skupina Smartwings nezveřejnila. V obchodním rejstříku je stále dostupná pouze výroční zprávy společnosti za rok 2018, stejně jako na jejích webových stránkách.
„Společnost Smartwings, a.s. za celých 22 let, vyjma jednoho roku (způsobeno kurzovými rozdíly), vykázala vždy zisk. Současně od doby, kdy se Smartwings jako akcionář začal podílet na řízení Českých aerolinií, jsou ČSA v zisku,“ sdělila redakci CNN Prima NEWS Vladimíra Dufková, tisková mluvčí společnosti Smartwings.
Pravdou je, že České aerolinie stále zatěžuje ztráta z let, kdy ještě spadaly pod státní křídla. Ke konci roku 2015, kdy v ČSA už získala podíl společnost Travel Service, figurovala v pasivech aerolinek neuhrazená ztráta z minulých let ve výši 5,7 miliardy korun. O tři roky později to bylo asi o 900 milionů méně.
Zachrání Smartwings Covid Plus?
Společnost Smartwings žádá od vypuknutí koronavirové krize o finanční pomoc státu. V úvahu připadaly varianty poskytnutí vládních garancí za komerční úvěr, přímý úvěr od státu nebo majetkový vstup státu do aerolinek výměnou za to, že by jim pomohl přečkat těžké období způsobené koronavirovou pandemií. Vládní programy Covid nebo Antivirus, z nichž mohly tuzemské podniky čerpat různé finanční podpory, ovšem svými podmínkami nebyly pro velké firmy typu Smartwings dostupné, případně jim pokrývaly jen část nákladů – například Antivirus.
Babišův dopis má dokazovat finanční problémy Smartwings už v době před koronavirem
Kvůli dopisu, ve kterém premiér Babiš lobbuje ve Spojených státech za leteckou společnost Smartwings, chce opozice jednání Sněmovny a žádá vysvětlení premiéra. Firmu spoluvlastní premiérův přítel Jiří Šimáně. Podle investigativního týmu CNN Prima NEWS i odborníků a opozice dopis dokazuje, že firma měla finanční potíže i před pandemií a neměla by tak čerpat peníze z programu COVID Plus. Na úvěr z programu nemají nárok firmy, které měly existenční problémy před vyhlášením nouzového stavu.
Před několika týdny se akcionáři Smartwings dohodli, že do společnosti vloží miliardu korun a stát požádají o 900milionový úvěr. Vláda nakonec rozhodla situaci vyřešit tak, že nově vytvořený program Covid Plus rozšíří i na velké dopravní firmy, čímž se společnost Smartwings do podmínek vládní pomoci vešla. Firmy v rámci Covid Plus mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun s tím, že za 80 procent úvěru by se zaručil stát. Skupina Smartwings rovněž koncem června oznámila, že bude muset v následujících měsících propustit až 600 zaměstnanců.