reklama

Smrtelné nehody na přejezdech: Závory by mohly změnit barvu

Závory na železničních přejezdech by měly projít rozsáhlou proměnou. Tvrdí to Drážní inspekce. Hlavním důvodem je stále stoupající počet tragických střetů aut s vlaky. Za poslední dva roky vzrostly jak celkové počty případů, tak ty s tragickým koncem. V loňském roce srážku s vlakem nepřežilo 40 motoristů. Právě změna podoby závor by to mohla změnit.

reklama

Připomeňme případ, kdy srbský řidič vjel na přejezd v pražské Uhříněvsi i přesto, že blikala výstražná světla. Závory neprorazil a čekal do doby, než se přihnal osobní vlak. Za jeho chybu mu soudce nejprve uložil čtyřletý trest. Po odvolání mu ho však snížil na dva roky vězení. Nehoda z loňského září má nečekanou dohru. Může změnit podobu přejezdů v celém Česku.

Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal uvedl: „Doporučili jsme drážnímu úřadu, aby spolu s ministerstvem dopravy navrhl změnu aktuální normy, která se týká železničních přejezdů, a to tak, aby vnitřní strana závor mohla být opatřena jiným nátěrem, než je červenobílý.“

Pokud jde o nehodu v Uhříněvsi, inspektoři věří, že kdyby závory nebyly červenobílé, ale z vnitřní strany měly jinou barvu, řidič kamionu by je prostě prorazil. Červenobílá barva totiž i z vnitřní strany prý u řidičů evokuje pocit zákazu, a ve vypjaté chvíli se tak obávají závory prorazit. To je přitom v takové situaci jediné správné řešení. Jakou by měly mít závory barvu, není jasné.

K tématu

„Když řidič na přejezdu zůstane, je to samozřejmě větší nebezpečí jak pro něj, tak pro cestující ve vlaku, než kdyby ho opustil,“ uvádí se v prohlášení Drážní inspekce. Proto tento úřad vydal doporučení Drážnímu úřadu, který ho nyní bude vyhodnocovat.

Potíž je v tom, že se odborníci na změně barvy nedokáží shodnout. Navíc přejezdů je v Česku zhruba 8 000 a každý má svá specifika. „Já si myslím, a berte to jako osobní názor, že by měly přijít spíš o mnoho přísnější tresty za vjetí na červenou, tak jako si dnes řidič na červenou dává pozor na křižovatkách, protože ví, že přijde o pět bodů,“ řekl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Kdy se změny závor dočkáme, neumí nikdo odhadnout. Mnohdy by totiž ani barva závor zřejmě nepomohla. Třeba jako v případu z minulého týdne, kdy řidička závory zcela ignorovala. Při zatím nejtragičtější letošní srážce vlaku s autem, k níž došlo na Plzeňsku, pak chyběly závory úplně.

Další hlavní zprávy

Hamáček ke kauze Vrbětice: Je to bramboračka. Měli jsme to vymyslet lépe
Německo, Británie nebo Rakousko. „Ruský Lidl“ dobývá Západ. Dočká se řetězce i ČR?
reklama
reklama
Do obchodu bez respirátoru. Odborníci řekli, kdy a pro koho přestanou platit opatření

Koronavirus

Domácí zpravodajství

PŘEHLEDNĚ: Co budete potřebovat, abyste v létě mohli cestovat. Kdy bude covid pas?
Bartoš: Názory na migraci a Evropskou unii už jsem změnil. Byla to mladická rebelie
Další články
reklama
reklama