Závory na železničních přejezdech by mohly změnit barvu
Závory na železničních přejezdech by měly projít rozsáhlou proměnou. Tvrdí to Drážní inspekce. Hlavním důvodem je stále stoupající počet tragických střetů aut s vlaky. Za poslední dva roky vzrostly jak celkové počty případů, tak ty s tragickým koncem. V loňském roce srážku s vlakem nepřežilo 40 motoristů. Právě změna podoby závor by to mohla změnit.
Připomeňme případ, kdy srbský řidič vjel na přejezd v pražské Uhříněvsi i přesto, že blikala výstražná světla. Závory neprorazil a čekal do doby, než se přihnal osobní vlak. Za jeho chybu mu soudce nejprve uložil čtyřletý trest. Po odvolání mu ho však snížil na dva roky vězení. Nehoda z loňského září má nečekanou dohru. Může změnit podobu přejezdů v celém Česku.
Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal uvedl: „Doporučili jsme drážnímu úřadu, aby spolu s ministerstvem dopravy navrhl změnu aktuální normy, která se týká železničních přejezdů, a to tak, aby vnitřní strana závor mohla být opatřena jiným nátěrem, než je červenobílý.“
Pokud jde o nehodu v Uhříněvsi, inspektoři věří, že kdyby závory nebyly červenobílé, ale z vnitřní strany měly jinou barvu, řidič kamionu by je prostě prorazil. Červenobílá barva totiž i z vnitřní strany prý u řidičů evokuje pocit zákazu, a ve vypjaté chvíli se tak obávají závory prorazit. To je přitom v takové situaci jediné správné řešení. Jakou by měly mít závory barvu, není jasné.
„Když řidič na přejezdu zůstane, je to samozřejmě větší nebezpečí jak pro něj, tak pro cestující ve vlaku, než kdyby ho opustil,“ uvádí se v prohlášení Drážní inspekce. Proto tento úřad vydal doporučení Drážnímu úřadu, který ho nyní bude vyhodnocovat.
Potíž je v tom, že se odborníci na změně barvy nedokáží shodnout. Navíc přejezdů je v Česku zhruba 8 000 a každý má svá specifika. „Já si myslím, a berte to jako osobní názor, že by měly přijít spíš o mnoho přísnější tresty za vjetí na červenou, tak jako si dnes řidič na červenou dává pozor na křižovatkách, protože ví, že přijde o pět bodů,“ řekl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.
Kdy se změny závor dočkáme, neumí nikdo odhadnout. Mnohdy by totiž ani barva závor zřejmě nepomohla. Třeba jako v případu z minulého týdne, kdy řidička závory zcela ignorovala. Při zatím nejtragičtější letošní srážce vlaku s autem, k níž došlo na Plzeňsku, pak chyběly závory úplně.