Sociální sítě Facebook a Titok opakovaně neblokovaly reklamy s očividnými dezinformacemi o americkém volebním systému a volbách. Uvádí to nová zpráva organizace Global Witness a skupiny C4D z Newyorské univerzity. V rámci pokusu se američtí výzkumníci vydávali za běžné zadavatele reklamy a od Facebooku, TikToku a YouTube si chtěli zakoupit inzerci svých příspěvků. Reklamy měly být cíleny na území takzvaných swing states, tedy států, ve kterých mají obě americké dominantní strany, tedy demokraté a republikáni, vyrovnanou podporu.
Zatímco YouTube dokázal odhalit a zamítnout všechny testovací příspěvky a pozastavit kanály, které je vydaly, zbylé sociální sítě si vedly o poznání hůře. TikTok schválil 90 procent všech reklam, které obsahovaly zjevně nepravdivé nebo zavádějící informace, Facebook zamítl pouze jednu pětinu.
Reklamy v angličtině a španělštině obsahovaly informace, podle kterých měly být volby do americké Sněmovny reprezentantů a Senátu prodlouženy o dva dny, a také tvrzení, že účty na sociálních sítích mohou sloužit k ověřování totožnosti voličů. Na konci textu bylo tvrzení, že na jejich hlasech stejně nezáleží a že výsledek voleb je už předem určený.
Musk plánuje radikální změny v Twitteru. Propustit chce pět tisíc zaměstnanců
Elon Musk chce zrušit 75 procent pracovních míst v Twitteru, dotklo by se to více než pěti tisíc zaměstnanců. Uvádějí to zdroje deníku The Washington Post (WP). Nejbohatší muž na světě po několikaměsíčním otálení slíbil, že jednu z nejvlivnějších sociálních sítí planety koupí za 44 miliard dolarů (1,1 bilionu korun). Firma vzápětí zaměstnance ujistila, že se žádné velké propouštění nechystá.
„Výsledky společnosti YouTube ukazují, že odhalení škodlivých dezinformací není nemožné,“ uvedla pro CNN Laura Edelsonová, ředitelka týmu C4D. „Něco takového bychom ale čekali i od ostatních globálních sociálních sítí. Vyzýváme Facebook a TikTok, aby se polepšily. Mají odpovědnost za to, že zastaví podobně nepravdivé informace ještě dříve, než se dostanou k voličům.“
Sociální sítě chybu nepřiznaly
Mluvčí společnosti Meta, která je vlastníkem Facebooku, v reakci na zprávu uvedl, že její závěry nemohou být v žádné případě relevantní. „Dvacet žádostí je příliš malý vzorek na to, aby se z něj mohly dělat jakékoliv závěry,“ stojí ve vyjádření společnosti.
Ještě více obecnou a vyhýbavou reakci zvolil čínský TikTok. „Naše síť je místem pro autentičnost a zábavu. Veškerý závadný obsah automaticky odstraňujeme.“
Velké společnosti působící v oblasti sociálních médií se při prověřování obrovského množství příspěvků, které například na Facebooku dosahuje až desítek milionů za den, spoléhají na kombinaci umělé inteligence a lidských moderátorů. S většinou podezřelého obsahu by si měl poradit sám algoritmus, velmi exponované příspěvky poté podléhají i lidské kontrole. Jak ale přesně celý proces probíhá, sociální sítě z konkurenčních i právních důvodů tají.