Sociální sítě Facebook a Titok opakovaně neblokovaly reklamy s očividnými dezinformacemi o americkém volebním systému a volbách. Uvádí to nová zpráva organizace Global Witness a skupiny C4D z Newyorské univerzity. V rámci pokusu se američtí výzkumníci vydávali za běžné zadavatele reklamy a od Facebooku, TikToku a YouTube si chtěli zakoupit inzerci svých příspěvků. Reklamy měly být cíleny na území takzvaných swing states, tedy států, ve kterých mají obě americké dominantní strany, tedy demokraté a republikáni, vyrovnanou podporu.
Zatímco YouTube dokázal odhalit a zamítnout všechny testovací příspěvky a pozastavit kanály, které je vydaly, zbylé sociální sítě si vedly o poznání hůře. TikTok schválil 90 procent všech reklam, které obsahovaly zjevně nepravdivé nebo zavádějící informace, Facebook zamítl pouze jednu pětinu.
Reklamy v angličtině a španělštině obsahovaly informace, podle kterých měly být volby do americké Sněmovny reprezentantů a Senátu prodlouženy o dva dny, a také tvrzení, že účty na sociálních sítích mohou sloužit k ověřování totožnosti voličů. Na konci textu bylo tvrzení, že na jejich hlasech stejně nezáleží a že výsledek voleb je už předem určený.
„Výsledky společnosti YouTube ukazují, že odhalení škodlivých dezinformací není nemožné,“ uvedla pro CNN Laura Edelsonová, ředitelka týmu C4D. „Něco takového bychom ale čekali i od ostatních globálních sociálních sítí. Vyzýváme Facebook a TikTok, aby se polepšily. Mají odpovědnost za to, že zastaví podobně nepravdivé informace ještě dříve, než se dostanou k voličům.“
Sociální sítě chybu nepřiznaly
Mluvčí společnosti Meta, která je vlastníkem Facebooku, v reakci na zprávu uvedl, že její závěry nemohou být v žádné případě relevantní. „Dvacet žádostí je příliš malý vzorek na to, aby se z něj mohly dělat jakékoliv závěry,“ stojí ve vyjádření společnosti.
Ještě více obecnou a vyhýbavou reakci zvolil čínský TikTok. „Naše síť je místem pro autentičnost a zábavu. Veškerý závadný obsah automaticky odstraňujeme.“
Velké společnosti působící v oblasti sociálních médií se při prověřování obrovského množství příspěvků, které například na Facebooku dosahuje až desítek milionů za den, spoléhají na kombinaci umělé inteligence a lidských moderátorů. S většinou podezřelého obsahu by si měl poradit sám algoritmus, velmi exponované příspěvky poté podléhají i lidské kontrole. Jak ale přesně celý proces probíhá, sociální sítě z konkurenčních i právních důvodů tají.