I přes velkou mediální publicitu železničních nehod a pochybení je letos provoz na české železnici bezpečnější než loni. Ukazují to zveřejněná data Drážní inspekce o počtu mimořádných událostí na české železnici. Podle zastupujícího tiskového mluvčího Ministerstva dopravy Tomáše Lukašíka letošní statistiky ale mohlo ovlivnit omezení mezinárodní i vnitrozemské dopravy kvůli pandemii koronaviru.
Za prvních sedm měsíců roku 2020 došlo k celkem 683 mimořádným událostem. Loni za stejné období to bylo 740 případů. „K medializaci nehod na železnicích nepochybně přispěl rychlý sled nehod se ztrátami na životech. To přirozeně probouzí zájem veřejnosti a analogicky i médií o dané téma. V tomto kontextu se pak jeví i ostatní mimořádnosti na dráze jako zásadní, přestože jejich počet i závažnost nikterak z normy nevybočují. Letošní rok je toho statisticky důkazem,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Tomáš Lukašík.
Počet incidentů na železnici roste v posledních letech nepřetržitě. Od roku 2015 se jejich počet zvýšil o přibližně 15 procent na loňských 1 228 mimořádných událostí. „Nesmíme u toho ale zapomínat na fakt, že letošní statistiky také ovlivnilo omezení mezinárodní i vnitrozemské dopravy, čehož může být snížený počet srážek aut s vlaky na přejezdech následkem,“ dodal Lukašík.
Červenec byl na železnici nejhorší za pět let
Během července se bezpečnost železnice stala velkým tématem. Letošní červenec byl totiž na železnici co do počtu incidentů nejhorším kalendářním měsícem minimálně od roku 2015. Drážní inspekce řešila 135 mimořádných událostí, což je skoro o třetinu více než v předchozím měsíci.
Zvýšil se i počet nehod na přejezdech. Dosud nejvíce incidentů Drážní inspekce zaznamenala v říjnu 2017 a srpnu 2018, kdy řešila shodně 118 mimořádných událostí.
Nejtragičtější byl v červenci střet dvou vlaků na Karlovarsku u Perninku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 osob bylo zraněno. Další tragická nehoda se stala u Českého Brodu, kde v polovině měsíce narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Při nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.
Následky jsou tragičtější
Následky letošních událostí jsou tragičtější, než tomu bylo loni. Na kolejích letos zahynulo 140 lidí, což je o devět více než minulý rok. Podobně stoupl i počet zraněných ze 150 na 161. Nejde ale o data, která plně vypovídají o bezpečnosti provozu, většina usmrcených jsou totiž sebevrazi a případně lidé, kteří přišli o život pouze vlastní nepozorností při přecházení kolejí nebo na přejezdu.
Statisticky nejvíce mimořádných událostí na železnici se letos stalo ve Středočeském kraji. Z loňských 120 ale i tam počet klesl, a to na 102. Čísla mimořádných událostí se naopak letos zvýšila o sedm v Jihočeském kraji, o devět v Ústeckém kraji, o osm v kraji Vysočina a ve Zlínském kraji o pět.
Střetů na železničních přejezdech je výrazně méně
I přes nepříznivá čísla za červenec, kdy došlo k 26 střetům, je letos výrazně lepší i statistika nehod na železničních přejezdech. Za prvních sedm měsíců došlo k 84 střetům aut s vlakem, loni to bylo 117. Počet nehod stoupl jen v Královehradeckým kraji, a to z pěti na šest, a v kraji Vysočina ze šesti na osm. Některé kraje, jako například Ústecký, hlásí až o devět střetů méně. Z loňských dvanácti tam počet klesl na tři.
I nehody na přejezdech jsou ale tragičtější, letos zemřelo na přejezdech 25 lidí, loni za stejné období 23, a zraněných bylo 65, loni 56. Nejvíce lidí na přejezdech letos zemřelo v Plzeňském kraji, kde si čtyři střety vyžádaly pět obětí.
Tragických následků srážek jsme si vědomi
„Tragických následků srážek na přejezdech jsme si dobře vědomi, proto letos Správa železnic na toto téma opět upozorňuje prostřednictvím kampaně na sociálních sítích. V období let 2020 až 2022 vynaložíme více než čtyři miliardy korun do zlepšení zabezpečení téměř 500 přejezdů,“ uvedl Lukašík s tím, že trend zvyšování investic bude pokračovat i v následujících letech.
Letos se podle něj ministerstvo dopravy chystá v 52 případech doplnit závory tam, kde bylo světelné výstražné zařízení bez nich, v 70 případech zřídí světelné přejezdové zařízení namísto výstražných křížů, ve 49 případech instalují LED osvětlení závor a ve 14 případech doplní inteligentní kamery pro zaznamenávání přestupků.
Desítky miliard na zabezpečení tratí
Stát kvůli velkému nárůstu počtu nehod chce investovat desítky miliard korun do zabezpečení tratí. Prioritou je automatický systém ETCS, který umožní zastavení vlaku na dálku. Podle statistik z letošního dubna je z více než 9 000 kilometrů tratí v současné době systémem pokryto přes 255 kilometrů železnic, dalších 206 kilometrů mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné je ve zkušebním provozu a 108 kilometrů mezi Přerovem a Českou Třebovou přibude v letošním roce.
Úřady chtějí také zpřísnit kontroly práce strojvůdců. Drážní úřad připravuje například monitorovací systém, který by se měl zaměřit na dodržování povinného odpočinku strojvedoucích, a také nové mechanismy trestání problémových strojvedoucích. Vláda také zvažuje změny legislativy pro podmínky práce strojvedoucích, zejména v případě pracovní doby a času pro odpočinek. Kontroly zintenzivnily také České dráhy, které vedle toho spustily na regionálních kolejích i novou aplikaci na upozorňování strojvedoucích na protijedoucí vlak.