Světové hospodářství se stále nevzpamatovalo z postcovidového šoku. Mezinárodní měnový fond věští pro letošní rok pomalejší oživení, než původně očekával. Ekonomiku stále dusí problémy v dodavatelském řetězci. Chybí součástky, lodní kontejnery nebo řidiči kamionů. Potíže už dorazily do Evropy a dotknou se i české ekonomiky.
Mezinárodní měnový fond mírně zhoršil letošní výhled pro globální ekonomiku. Zatímco ještě v červenci předpokládal, že světový hrubý domácí produkt poroste o šest procent, nově očekává růst jen o 5,9 procenta. Na první pohled kosmetická změna ovšem skrývá možná daleko větší problém, než analytici MMF stihli do své aktualizované prognózy zahrnout.
„Nová prognóza Mezinárodního měnového fondu může být přínosná pro globální obrázek, pro Českou republiku však velkou přidanou hodnotu nemá a je bohužel zastaralá již při samotném zveřejnění,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Jakub Seidler, hlavní ekonom České bankovní asociace. Podle něho totiž bude „příjemné překvapení“, pokud letošní růst české ekonomiky bude začínat trojkou.
Německý průmysl padá
Ve stínu voleb do Poslanecké sněmovny totiž začalo probublávat několik průšvihů, které mohou tuzemské hospodářství srazit. Jak moc, to ukáže až čas. Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto totiž oznámila, že zřejmě až do konce letošního roku bude muset kvůli nedostatku čipů výrazně omezit výrobu. Jde přitom o nejvýznamnější firmu českého průmyslu, jejíž kondice má nezanedbatelný vliv na celou ekonomiku.
Už v srpnu přitom došlo k meziročnímu poklesu české průmyslové produkce. Sice zatím jen o 1,4 procenta, čísla z eurozóny a zejména z Německa ovšem avizují zhoršení v dalších měsících i pro Českou republiku. Průmysl v eurozóně totiž v srpnu meziměsíčně (!) klesl o 1,6 procenta, v Německu dokonce o 4,1 procenta. A není žádným tajemstvím, že český průmysl (zejména ten automobilový) je na německém výrazně závislý.
„Producenti čelí drahým vstupům, pokud vůbec materiál pro výrobu seženou,“ vysvětlil na Twitteru Jan Vejmělek, hlavní ekonom Komerční banky. Jak je ale možné, že se situace v zásobování surovinami, materiálem nebo důležitými komponenty nelepší?
Ještě se to zhorší
Podle americké CNN totiž stále dodavatelské řetězce trpí přetížením velkých námořních přístavů, nedostatečnou kapacitou lodní přepravy, ale i nedostatkem řidičů nákladních automobilů. „Zásobování se bude ještě zhoršovat, než se obrátí k lepšímu,“ cituje CNN analytickou společnost Moody’s Analytics.
Situaci paradoxně zhoršuje globální ekonomické oživení, které bylo po zrušení většiny protiepidemických opatření mimořádně silné. Jenže vedlo k obrovskému zvýšení poptávky po všech důležitých vstupech, což svět dostalo tam, kde nyní je. „Vzhledem k tomu, že ekonomické oživení stále nabírá na síle, bude nakonec tlumeno tím, co se děje,“ vysvětlili zástupci Moody’s Analytics na CNN.
Není jasné, kdy se globální dodavatelsko-odběratelské vztahy začnou dostávat do normálu. Ale vzhledem k tomu, že už se první signály ochlazení objevují (například v podobě mírného poklesu cen zemního plynu), se „normalizace“ můžeme dočkat relativně brzy.