Upravený automobil Toyota Hilux s možností noční vize od společnosti Glomex Military Supplies
Armádní složky se neobejdou bez dodávek nových technologií a pravidelné údržby své výbavy. Své o tom ví i česká společnost Glomex Military Supplies, která je kromě jiného dodavatelem bohaté škály přístrojů nočního vidění. V tomto ohledu nabízí i služby v nejmodernějším servisním centru. Společnost také pro Armádu ČR připravila speciální úpravu vozidel Toyota, které kromě lepší průchodnosti terénem nabízí i technologii jízdy v režimu noktovize.
Technologie nočního vidění dnes patří mezi nezbytnou výbavu ozbrojených sil. Využití výhody pohybu a logistických operací za tmy může často převážit pomyslný jazýček vah. S brýlemi nočního vidění proto operují nejen vojáci, ale i policisté.
MOHL BY VÁS ZAJÍMAT: Česko startuje soutěž pro mladé talenty. Hráče dovede z pokojíku až před živé publikum
Společnost Glomex představuje na tuzemském trhu výhradního dodavatele těchto přístrojů od amerických výrobců Elbit Systems North America a Steiner eOptics. Česká firma má celkem tři divize, jednotlivě zaměřené na vzdušné i pozemní síly a servis výbavy, připomněl prezident Glomexu Lukáš Dědina.
V roce 2023 došlo k otevření moderního servisního centra pro přístroje nočního vidění. „Ve skladech nejrůznějších ozbrojených složek leží tisíce kusů brýlí a optik, které zůstávají bez nutné údržby,“ přiblížil Dědina s tím, že jednotky Armády ČR využívají v tomto ohledu přístroje, které se v jejích skladech objevily před 15 lety.
Konec prokletí. Vesmírná loď Boeingu Starliner po letech problémů úspěšně odstartovala
Vesmírná loď Starliner společnosti Boeing odstartovala k dlouho odkládanému prvnímu testovacímu letu s posádkou, který může firmu přiblížit k zajišťování pravidelných misí americké vesmírné agentury NASA. Dva američtí astronauti se Starlinerem míří na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS), aby mimo jiné prověřili fungování lodě při automatickém i ručním ovládání.
Brýle by měly projít servisem po každých 180 dnech, tedy zhruba dvakrát za rok. Nejlepší způsob prevence představuje údržba za pomoci dusíku, jelikož vnitřek zařízení je tvořen touto látkou. Taková metoda je například v letadlové dopravě zcela nezbytná.
Stačí jediná hvězda
„Všechna tato zařízení pracují na principu zesílení nízké úrovně zbytkového světla, jehož zdrojem jsou v nočních hodinách především Měsíc a hvězdy, ale také světelné znečištění způsobené lidskými aktivitami,“ objasnil technologii hlavní technik Glomexu Jaroslav Zapletal a uvedl, že současné systémy třetí generace dokážou zesílit zbytkové světlo až stotisíckrát.
Nejčastější závady jsou podle něj mechanického charakteru – komplikace mohou nastat kvůli vyteklé baterii nebo odštěpkům, které poškodí sklo optiky. Zesilovače se podle experta zpravidla nerozbíjejí. „Životnost baterie činí zhruba okolo 24 hodin. Standardním postupem je však výměna zdroje při každém vstupu do akce,“ zdůraznil Zapletal.
VIDEO: Kouř a zkáza. Ukrajinci ukázali, jak Rusové zdevastovali pohraniční město Vovčansk
Aby zařízení správně fungovalo v klasickém režimu, stačí svit jediné hvězdy nebo části Měsíce. Důležitým faktorem pro chod nočního vidění je i teplota. Jestliže přístroj využívají například výsadkáři, dochází k výraznému opotřebení způsobeném náhlou změnou tlaku.
„V případě opravy nic neletujeme, ale měníme konkrétní poškozené díly,“ uvedl technický expert společnosti. Ohledně technologie ve výbavě české armády pronesl, že největším kamenem úrazu je skutečnost, že „stroje leží ve skladech bez odpovídající údržby“. Ročně tak zaměstnanci společnosti opraví stovky brýlí nejen tuzemských složek.
Nasadit brýle a jít? Nepřichází v úvahu
Zapletal také zdůraznil, že člen ozbrojených složek si nemůže hned napoprvé nasadit brýle s touto technologií a vyrazit do akce. „Vizuální vnímání prostřednictvím těchto zařízení se totiž značně liší od přirozeného vidění ve tmě. Je třeba si především zvyknout na charakter zobrazení, jelikož nabízejí pouze černobílý nebo zelenobílý obraz, a to podle barvy použitého fosforu v zesilovači jasu obrazu. Je rovněž nutné si zvyknout na absenci periferního vidění, které je i v noci velmi důležité,“ konstatoval.
Krvavé tažení Ruska v číslech: Bilionové škody, města vymazaná z mapy a stovky tisíc mrtvých
Kyjev nadále sbírá důkazy o zločinech, které ruští okupanti za poslední dva roky a tři měsíce na Ukrajině napáchali. Ruská armáda způsobila výrazné škody na ukrajinské infrastruktuře – celkové odhady odpovídají částce přesahující 157 miliard dolarů (3,6 bilionu korun). Velmi znepokojivé jsou také údaje o počtech zabitých civilistů, a to včetně dětí. Tamní prokuratura se rovněž zabývá případy poprav či mučení zajatců, znásilnění nebo podezření z páchání genocidy. Padlé a zraněné vojáky analytici počítají ve vyšších stovkách tisíc.
Praktickému využití noktovizorů tak musí předcházet zevrubný výcvik, jehož délka a detailnost se liší podle toho, k jaké specifické činnosti bude jedinec přístroj využívat. Může se jednat o řízení vozu, pilotování helikoptér, pozorování a hlídkování okolí, práci pyrotechniků a jiných technických pracovníků nebo výkon mediků. Nejvýkonnější noktovizory jsou vyhrazeny především pro piloty letadel a vrtulníků, zatímco pozemní či námořní jednotky si při nočních misích vystačí se standardním typem.
Hlavní technik Glomexu připomněl, že mnozí účastníci výcviku si zpočátku stěžují na bolesti hlavy či výraznou nevolnost. Jeden z pilotů vrtulníku během seznamování se s technologií dokonce po absolvování letu i zvracel. „Hlavním faktorem je nejen to, aby voják mohl komfortně a současně efektivně využívat zařízení v různých situacích, ale aby měl o rozhraní a nastavení brýlí dostatečnou znalost,“ dodal Zapletal.
„Neviditelná“ noční jízda
Glomex také pro potřeby Armády ČR vytvořil úpravu automobilu Toyota Hilux Chamois. Podle vyjádření společnosti jde „o univerzální automobil s možností víceúčelových úprav a vyšší prostupností terénem“. Koncept terénního vozu uzpůsobeného výrazně nepříznivým podmínkám byl poprvé představen teprve před rokem.
VIDEO: Obětí falešných „deepfake“ videí se stal i MMA zápasník Jiří Procházka. Jak internetovému podvodu nenaletět?
Kvůli průchodnosti terénem má automobil zvýšený podvozek o 50 milimetrů a robustnější pneumatický plášť. Součástí jsou také rozšířené blatníky a podvozek chráněný hliníkovými pláty. Na střeše je možné přepravovat dlouhé zbraně ve čtyřech úchytech. Pro neobvyklé situace je nainstalován elektrický naviják s tahem okolo 4,5 tuny.
„Vozidlo je rovněž vybaveno systémem black-out. Jde o noční režim, který vypíná všechny vnější i vnitřní zdroje světla, takže tato vozidla jsou ve tmě prostým okem prakticky neviditelná,“ představují vůz technici. Řidičům pomáhají při jízdách v noci speciální infračervené reflektory i obrysová a koncová světla, přičemž tyto zdroje je možné zaznamenat pouze s nasazenými brýlemi nočního vidění.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Na odvrácené straně Měsíce přistála čínská sonda. Zpět na Zemi má poslat vzorky hornin