Za jednu z největších ostud Prahy považují mnozí dezolátní stav unikátního nádraží Vyšehrad. Situace se zhoršuje, v památkově chráněné budově se začala propadat střecha. Neznámí pachatelé také v posledních měsících podstatnou část plechové střechy budovy rozebrali. Nevyužívanou secesní stavbu vlastní firma RailCity Vyšehrad, která však do ní neinvestuje.
Město na majitele apeluje, aby budovu opravil. Radní Jan Chabr (TOP 09) upozorňuje, že vlastnění budovy, která je od roku 2001 kulturní památkou, vyžaduje určité povinnosti. „Jsem obecně velkým zastáncem soukromého vlastnictví a jeho nedotknutelnosti. Je však třeba si uvědomit, že vlastnictví znamená nejen práva, ale i povinnosti starat se o majetek dle příslušných regulí,“ uvedl radní na svém Facebooku.
Společnost RailCity Vyšehrad se do médií dlouhodobě nevyjadřuje. Přímý kontakt či spojení na jednatelku Renatu Štemberovou není možné dohledat. RailCity Vyšehrad má sídlo v budově nádraží. Společnost uhradila podle magistrátu z pěti udělených pokut pouze jednu.
„Pokud si někdo koupí nemovitost a ví, že se jedná o kulturní památku, má povinnost se o ni taky náležitě starat. Vlastník kulturní památky je povinen na vlastní náklady pečovat o její zachování, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením, znehodnocením nebo odcizením,“ dodal Chabr.
Nic z toho se v případě nádraží Vyšehrad dlouhodobě neděje, a budova se tak dostala do alarmujícího stavu. „Město Praha podnikne ve spolupráci s městskou částí Praha 2 veškeré kroky, které povedou k záchraně této kulturní památky. Jednání s vlastníkem o možnosti odkupu této nemovitosti či směně skončila na mrtvém bodě,“ vysvětlil Chabr.
Praha možná bude muset budovu vyvlastnit
Ve hře je nadále také vyvlastnění budovy. „Vlastníka jsme mnohokrát skrze odbor památkové péče vyzývali, aby napravil tento deliktní stav a aby provedl základní sanační práce objektu. V úvahu přichází možnost zajistit na náklady vlastníka nutné sanační a statické práce, a to přímo ze strany samosprávy, tedy města. Obecným cílem nás všech je záchrana této jedinečné nemovitosti,“ doplnil Chabr.
Památkový zákon umožňuje vyvlastnění, ovšem pouze za určitých poměrně přísných podmínek. Náměstek Petr Hlaváček (za TOP 09) sdělil, že pokud by nedošlo k dohodě, je magistrát připraven jít i touto cestou. Nejprve by se však podle zákona musel budovu pokusit koupit stát, takže město by k tomu muselo přesvědčit ministerstvo kultury nebo Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových.
V případě získání objektu do vlastnictví Prahy by tam mohla být po rekonstrukci umístěna Slovanská epopej Alfonse Muchy. O to má zájem i Praha 2. Nádraží patří mezi sedm míst, o kterých nyní město pro umístění díla uvažuje. To však komplikuje soud, který v poslední době rozhodl, že Praha není vlastníkem cyklu obrazů Slovanská epopej. Obvodní soud pro Prahu 1 tak vyhověl žalobě příbuzného malíře Alfonse Muchy na určení vlastnictví. Rozsudek není pravomocný, město se proti němu odvolá.
Praha 2 podala trestní oznámení
Městská část Praha 2 podala kvůli stavu budovy trestní oznámení pro obecné ohrožení. „Už toho máme opravdu dost! Stav tohoto památkově chráněného objektu je alarmující a přístup vlastníka slušně řečeno hanebný. Jednání magistrátu se soukromým vlastníkem se táhnou roky a také nikam nevedou. Primátor nám sedm měsíců neodpovídá na náš úřední dopis. Obrátili jsme se proto na orgány činné v trestním řízení a podali trestní oznámení a věc řešíme po linii státní správy. Jsme připraveni udělat razantní kroky, které povedou k záchraně této památky a jedné z dominant Prahy 2,“ uvedla starostka Jana Černochová (ODS).
„Přestože nádraží není v majetku naší městské části, tak jsme pro zajištění maximální ochrany obyvatel ihned zabezpečili okolí objektu zábranami. Budova nádraží bude také pod zvýšeným dozorem městské policie,“ dodala.
Budova vznikla v letech 1904 až 1905, provoz nádraží byl zastaven kolem roku 1960. V soukromých rukách je objekt, který byl po roce 2000 prohlášen za kulturní památku, od roku 2007. Obnovení původní funkce není možné, protože moderní normy neumožňují umístit nádraží v zatáčce. Město místo toho plánuje vlakovou zastávku na Výtoni.