Zatímco dnes se povinná prohlídka auta na stanicích technické kontroly (STK) zaměřuje především na evidenční údaje a mechanické schopnosti vozu, v blízké budoucnosti by ve velké míře mělo dojít i na elektroniku a bezpečnostní systémy. Diskutuje se také o změně časového intervalu kontroly na kilometrový či o měření tloušťky plechů.
Stanice technické kontroly ve všech státech EU by měly v budoucnu fungovat efektivněji, než je tomu v současnosti. Zvažuje se zavedení kontroly nových systémů vozidel, změny kontrolních metod nebo úpravy intervalů kontroly a jejich rozšíření na další skupiny vozidel. To je hlavní poselství mezinárodní konference European PTI Workshop 2022, která se konala loni v Bratislavě. Setkali se na ní zástupci centrálních orgánů EU, Evropské hospodářské komise OSN, ministerstev dopravy, státních dopravních úřadů a technických služeb evropských států.
Dopad na národní předpisy všech členských států unie lze očekávat v časovém horizontu několika let. Mezi změnami, které by se měly v připravované legislativě objevit, jsou například funkční testy pokročilých asistenčních systémů řidiče (ADAS), nové metody kontroly emisí škodlivin ve výfukových plynech nebo kontrolní postupy přizpůsobené elektrickým a hybridním pohonům vozidel. Zlepšit by se měly i postupy používané ke kontrole všech ostatních částí vozidel.
Podle šéfa profesní komory STK Jiřího Rejmona je však celý proces změn teprve v počátcích: „Jednalo se o konferenci, která se teprve své názory bude snažit prosazovat. I sami organizátoři ve svém závěrečném prohlášení říkají, že věří, že tato konference bude jedním z impulzů, které umožní zavést nové systémy kontrol na STK, a tím zvýšit bezpečnost zejména nových aut s asistenčními systémy.
Bude se měřit i tloušťka plechu?
Lhůty pravidelných kontrol by v budoucnu mohly zohledňovat i účel použití vozidla (například komerční) nebo intenzitu jeho provozování (podle počtu ujetých kilometrů).
České STK podle Rejmona navrhované změny podporují: „V minulosti už padaly návrhy změnit termíny STK. Určitě to stojí za diskusi, ať podle najetých kilometrů, nebo u velmi starých autech podle ročníku výroby, neboť u nich existuje zvýšené riziko nebezpečné koroze. Zde by hodně pomohlo, kdyby někdo z výrobců plechů uměl jejich tloušťky měřit na autech přes stávající ochranné vrstvy.“