Dlouhá léta diskutovaný návrh na snížení věkové hranice pro získaní řidičského oprávnění na auta možná konečně vstoupí v platnost. Mladí řidiči by však podle něj nesměli na silnice bez dozoru.
Řídit vůz je pro teenagery odjakživa lákavé, neboť jde o symbol jejich samostatnosti. Ve většině zemí Evropské unie je model tzv. „řidičáku na zkoušku“ běžnou věcí. Například v sousedním Rakousku byla možnost řídit osobní auto pod dozorem zavedena už v roce 1992 a v roce 2003 došlo k jejímu podstatnému zefektivnění. Podle dopravního experta Romana Budského z Platformy Vize 0 s ní mají Rakušané jen dobré zkušenosti. „Nehodovost nových řidičů se během prvních tří let jejich samostatné praxe snížila o třicet procent. O 34 procent nižší je výskyt tzv. sólo nehod mladých šoférů,“ říká odborník. Také v Česku by se teenageři brzy mohli za volant dostat dříve než v osmnácti.
Autoškoly zdražují o tisíce korun. Nárůstem cen se zabýval i antimonopolní úřad
Ceny autoškol letí vzhůru. Za poslední dva roky zdražil výcvik řidičů až o 30 procent. V Praze řidičák skupiny B, tedy na osobní vůz, vyjde běžně na 20 tisíc korun. Autoškoly zdražování vysvětlují covidovou přestávkou a vyššími náklady.
U bratrů už deset let
V sedmnácti smějí na silnici za jasně daných pravidel i nezletilí na Slovensku, kde model „řidičáku na zkoušku“ funguje úspěšně od roku 2012.
Řídit tam podle zákona mohou i nezletilí, ale jen se spolujezdcem, který musí splňovat přísná kritéria. Nemusí to být rodinný příslušník, ale musí být zapsán jako spolujezdec v evidenci řidičů a mít desetiletou praxi za volantem.
Doprovod nezletilého řidiče musí mít s sebou platný řidičský průkaz typu B a platí pro něj všechny povinnosti a zákazy týkající se řidiče. Spolujezdec mu tak může předávat své zkušenosti a měl by eliminovat škodlivý vliv našeptávačů ponoukající mladého řidiče k riskantní jízdě.
Sedmnáctiletý řidič by rozhodně neměl riskovat tím, že si bude chtít sám s autem zajet byť jen pár desítek metrů do obchodu. Chytí-li na Slovensku policisté nezletilého za volantem, je tento čin chápán jako dopravní přestupek. Za dva přestupky nebo jednu dopravní nehodu do dvou let od vydání řidičského průkazu musí jít dotyčný na doškolovací kurz. V autoškole si dotyčný posedí i tehdy, způsobí-li za rok 3 dopravní přestupky a dostane pokutu za nejméně 60 eur, tedy asi 1500 Kč.
Další úprava zkoušek v autoškole: Přibyde víc otázek. Zkuste si, jak byste obstáli
Dalších 38 nových otázek bude od poloviny února součástí zkoušek autoškol. Poprvé mezi nimi budou zařazeny i video otázky. Nová sada testů se věnuje například jízdě za snížené viditelnosti či řešení situací na různých typech křižovatek. Nové zkušební otázky v úterý představili zástupci ministerstva dopravy, autoškol a dopravní policie.
Opožděná premiéra?
Povolební personální výměna na českém ministerstvu dopravy vrátila do hry otázku řidičáků pro mladé také u nás.
Dosud platí, že v ČR mohou za volant osobních aut s platným řidičským oprávněním jen ti, kteří dovršili 18 let – zahájit řidičský kurz mohou však už v sedmnácti. Pro mladší s velkou chutí řídit jsou zde ještě tzv. mopedauta, tedy vozítka s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h zahrnuté do skupiny B1.
Podle ministerstva bychom v brzké době mohli i u nás přejít na výše popsaný model používaný v sousedních zemích.
„Možnost řídit pod dohledem mentora – zkušené osoby je momentálně ve stadiu příprav. Zvažujeme různé varianty, hodnotíme přínosy a možná rizika pro začínající řidiče a dopady na bezpečný provoz na silnicích,“ říká tiskový mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.
V hlavní roli rodič
„Předpokládáme také, že mentorem bude většinou rodič, který má zároveň zájem na tom, aby se jeho dítě pohybovalo v silničním provozu bezpečně, a proto ho povede k zodpovědnému chování. Hlavním cílem je bezpečnější provoz díky tomu, že řidiči začátečníci způsobí méně nehod,“ doplnil Brychta.
Kdy – a zda vůbec – začne novinka platit, není zatím zřejmé. Za předpokladu hladkého průběhu legislativního procesu by se tak mohlo stát ještě letos.