Důvěra v českou ekonomiku po prosincovém růstu v lednu opět klesla. Souhrnný indikátor důvěry se proti poslednímu měsíci loňského roku snížil o 1,3 bodu na 87,3 bodu. Klesla důvěra u podnikatelů, ještě výrazněji se snížila u spotřebitelů. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad.
„Začátek roku se nesl ve znamení poklesu důvěry ve všech sledovaných odvětvích ekonomiky. Podnikatelé napříč odvětvími negativně hodnotí svoji ekonomickou situaci nebo stávající poptávku,“ uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst. „Již tak velké obavy spotřebitelů ze zvýšení nezaměstnanosti dále rostly, ruku v ruce s obavami ze zhoršení celkové ekonomické situace,“ dodal.
Indikátor důvěry podnikatelů se proti prosinci snížil o 0,7 bodu na 87,1 bodu, u spotřebitelů klesl o 3,5 bodu na 88,5 bodu. Údaje za prosinec se změnily spolu s tím, jak ČSÚ v lednu čísla pravidelně přepočítává.
V prosinci lidé reagovali na rozvolňování
Prosincové zlepšení statistici přičítali tomu, že se průzkum uskutečnil v první polovině měsíce, kdy se rozvolňovala opatření proti šíření koronaviru. Předtím indikátor meziměsíčně rostl od května do září a klesal v říjnu a listopadu. V lednu byla důvěra meziročně nadále výrazně níže než před rokem, v době před začátkem epidemie koronaviru v Česku.
Důvěra podnikatelů v průmyslu se v lednu meziměsíčně snížila o 0,3 bodu na 93,2 bodu. Ve stavebnictví indikátor poklesl o 2,4 bodu na 108,5 bodu, v obchodu se snížil o 3,1 bodu na 90,4 bodu.
Ve službách včetně bankovního sektoru byla v lednu důvěra proti prosinci níže o 0,7 bodu na 78,1 bodu. „Z pravidelného čtvrtletního šetření v odvětvích služeb vyplynulo, že téměř třetina respondentů uvádí jako bariéru růstu produkce nedostatečnou poptávku, 28 procent respondentů limitují v růstu produkce i jiné faktory související pravděpodobně s preventivními protipandemickými opatřeními,“ podotkl Obst.
U spotřebitelů v lednu spolu s obavami ze zvýšení nezaměstnanosti a ze zhoršení celkové ekonomické situace vzrostly také obavy z růstu cen. Ubylo lidí, kteří mají v úmyslu spořit, obavy spotřebitelů o jejich vlastní finanční situaci jsou přibližně stejné jako v prosinci.