Strhující záběry. Sonda NASA se po dvou letech úspěšně dotkla povrchu asteroidu

Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku se může chlubit mimořádným úspěchem. Jeho vědci a inženýři dokázali navést robotickou paži TAGSAM sondy OSIRIS-REx, aby se jemně dotkla povrchu planetky Bennu a nashromáždila vzorek hornin a prachu. Zda se odběr zdařil, vědci nyní analyzují.

Rameno se povrchu planetky dotýkalo pouhých asi šest vteřin, poté se sonda vrátila zpět na oběžnou dráhu. NASA z akce zveřejnila krátkou videosekvenci z 82 snímků, kterou zachytila speciální kamera Scam Cam, upevněná na sondě. Ze záznamu je patrné, jak se rameno přibližuje k povrchu Bennu, krátce dosedne a do kráteru Nightingale vstřikuje stlačený dusík. Ten zvířil materiál, z nějž sonda část odebrala – a poté se vzdálila zpět na orbit.

Odběr proběhl na severní polokouli půlkilometrového asteroidu Bennu. Vybraná skalní oblast má pouze 16 metrů a sonda přistála jen metr od předem vybraného místa. Bennu od Země leží neuvěřitelných 320 milionů kilometrů daleko a OSIRIS-REx k němu mířil od roku 2018. Se vzorky bude zpět na Zemi až v roce 2023, NASA návrat naplánovala na 24. září.

Ukázky horniny se následně budou zkoumat, podle vědců mohou obsahovat i určité poznatky o životě na Zemi. Bennu je 4,5 miliardy let starý asteroid pokrytý kamennými úlomky, který je pro nás potenciálně nebezpečný.

Mise proběhla podle plánu, kdyby však odběr nebyl úspěšný, NASA disponuje zdroji na další dva pokusy. Zdařilost odběru se nyní prověřuje, úřad pro letectví a kosmonautiku potřebuje alespoň 60 gramů povrchového materiálu.

Na cestu se průzkumník OSIRIS-REx vydal 8. září 2016, kdy ho do kosmu vynesla raketa Atlas 5. K planetce Bennu doletěl 4. prosince 2018, už v témže měsíci sonda takzvaným spektrometrovým měřením odhalila stopy vody, které mohly patřit mateřskému tělesu, jehož rozpadem planetka vznikla.

Koho volíte, když nevolíte? Příklad ukazuje, jak pomáháte nejsilnější straně
Německo

Koho volíte, když nevolíte? Příklad ukazuje, jak pomáháte nejsilnější straně

Už víš, koho budeš volit? To je v současnosti zřejmě nejčastější otázka v Německu. V neděli se v sousední zemi uskuteční volby do Spolkového sněmu, jejich výsledek rozhodne o budoucí vládnoucí koalici. Nejčtenější německý deník Bild v této souvislosti poznamenal, že žádná z kandidujících stran nemá v současnosti vysoký podíl hlasů a kdyby existoval seznam nevoličů, byl by nejsilnější politickou silou v Německu. Ale i nevoliči ve skutečnosti rozhodují o vítězi.

Zdechovský: Kauza Turów je o aroganci Polska. Léta byli agresivní, teď musí jednat
360°

Spor mezi Českem a Polskem kvůli dolu Turów graduje. Kauza se už promítla i do vztahu občanů obou zemí na hranicích. „Vztahy Poláků a Čechů jsou výborné, ale tato kauza je o aroganci polské strany. Říkali, že to vyřeší, to se nestalo. Dnes bychom měli tlačit na to se dohodnout, lidé chtějí jen vodu,“ řekl v pořadu 360° europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL).

Proč Bidenovi klesá popularita? Je málo kompetentní, slabý a unavený, říká Žantovský

Joe Biden po pouhých osmi měsících ve funkci prezidenta USA výrazně ztrácí na podpoře. Podle posledního průzkumu je dokonce méně populární než jeho předchůdce Donald Trump. „Bidenova administrativa zatím nemá nic, co by mohla předložit jako úspěch. To přispívá k negativnímu obrazu prezidenta,“ řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS bývalý velvyslanec ČR v USA Michael Žantovský.

Babiš, Fiala i Rakušan. Osm politických lídrů se utká v superdebatě Česko hledá premiéra

Necelé dva týdny před sněmovními volbami se na CNN Prima NEWS uskuteční velká superdebata s lídry nejsilnějších českých stran či koalic. Nebudou tak chybět premiér Andrej Babiš (ANO), Petr Fiala (koalice Spolu) nebo Vít Rakušan (koalice Piráti a Starostové). Sledujte v neděli 26. září od 20:00 první díl speciálního vysílání s názvem Česko hledá premiéra.

Po čtyřech měsících účinnost Pfizeru prudce klesá. Moderny ale ne, tvrdí nová studie

Nový americký výzkum pod záštitou CDC (Centra pro kontrolu a prevenci nemocí) se zaměřil na to, jak jednotlivé vakcíny chrání před hospitalizací kvůli covidu. Ze studie vyšlo najevo, že už po čtyřech měsících klesá účinnost Pfizeru o vyšší jednotky procent, zato efektivita Moderny je stabilní. Podle vědců mají navíc neočkovaní lidé 11x větší šanci, že na covid zemřou.

Stát musí regulovat bydlení, šlo to i za Husáka. Maláčová a Stropnický opět v akci

Jana Maláčová (ČSSD) a Matěj Stropnický (za ČSSD) vyrazili do boje za levnější bydlení. Cesta podle nich vede přes obnovu daně z převodu nemovitosti, zavedení progresivního zdanění i sankce za neobsazený byt. Svůj plán představili ve videu na sociální síti, kde ostře kritizovali současnou bytovou politiku a plány ostatních politických stran na řešení problému vysokých cen bytů.

Mami, nechci umřít. Dvacetiletá učitelka mateřské školy prohrála boj s covidem

Mami, já nechci umřít. Tak zněla poslední slova dvacetileté Cleo Shepherdové, která řekla své matce krátce předtím, než ji lékaři uvedli do umělého spánku. Dívka měla těžký průběh covidu. Nejdříve jí selhaly ledviny, později srdce. Z kómatu se už Shepherdová bohužel neprobudila. Její blízcí založili veřejnou sbírku. Vybrané peníze poslouží na pohřeb mladé ženy.

Bohbot ze Svobodných: Více než 5 procent muslimů v zemi znamená problémy a nebezpečí

Bezpečnostní expert a stínový ministr vnitra trojkoalice Trikolory, Svobodných a Soukromníků David Bohbot (Svobodní) by měl obavy, pokud by Česká republika v budoucnu přijímala více migrantů muslimského vyznání. „Kdykoliv muslimská komunita v evropských státech překlopí 5 procent, jsou problémy a je nebezpečno,“ řekl v pořadu Divoká karta na CNN Prima NEWS.

Horká fáze předvolebního vysílání: CNN Prima NEWS uvádí nové pořady i superdebaty s diváky

CNN Prima NEWS startuje horkou fázi předvolebního vysílání a uvádí celou řadu nových pořadů a formátů, jejichž společným tématem jsou blížící se volby do Poslanecké sněmovny. Od 30. srpna nabízí každý všední den speciální volební blok, dále mimořádná vydání pořadu 360° s diváky ve studiu, dvě superdebaty s lídry stran a v neposlední řadě moderní volební studio v den voleb samotných.