100,00 % okrsků sečteno
68,95 % volební účast




34,51 %

ANO

23,36 %

SPOLU

11,23 %

STAN

8,97 %

PIRÁTI

7,78 %

SPD

6,77 %

MOTO

0,44 %

GENERACE

0,22 %

ČR1

0,21 %

ŠVÝC. DEM.

0,18 %

ČSSD

0,13 %

VOLUNTIA

0,13 %

0,11 %

VÝZVA

0,08 %

JASAN

0,07 %

REBELOVÉ

0,06 %

MZH

0,06 %

HOP HYDRA

0,06 %

VOLT

0,05 %

LEVICE

0,05 %

SMSKA

0,03 %

KRUH

0,01 %

BPS

0,00 %

PB

0,00 %

NE URZA.CZ

Strojvůdce vykolejeného vlaku u Mariánských Lázní o nižší rychlosti nevěděl


Strojvůdce nákladního vlaku, který vloni 28. července vykolejil u Mariánských Lázní, nevěděl, že v úseku je snížená rychlost, i když potřebné informace k dispozici byly. Drážní inspekce dospěla k závěru, že pokyn ke snížení rychlosti se ke strojvedoucímu nedostal včas, což ukázalo slabinu v předávání informací.

Vlak překročil v úseku maximální povolenou rychlost o 61 kilometrů za hodinu a ve vysoké rychlosti sjel z kolejí, uvedl dnes v tiskové zprávě generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Při havárii vlaku převážející vápenec vznikla škoda 28 milionů korun. Drážní inspekce dospěla k závěru, že informace o snížení rychlosti se ke strojvedoucímu vlaku nedostala včas, a to i přes to, že jak provozovatel dráhy, tak příslušný dopravce splnili své povinnosti a informaci o změně rychlosti řádně a včas zveřejnili.

„Strojvedoucí byl o snížení rychlosti v předstihu informován prostřednictvím tabletu, v němž byl na změnu parametrů tratě u Chodové Plané informován. Bohužel tuto informaci si nepřečetl, i když to byla jeho povinnost, a vyjel na trať. Zároveň, dle svého vyjádření, přehlédl návěstidlo na trati upozorňující na to, že od následujícího rychlostníku bude snížená rychlost na 30 kilometrů v hodině,“ uvedl Kučera.

Podle inspekce ale skutečnost, že dopravce systémově umožnil strojvedoucímu vyjet s vlakem na trať, aniž by měl jistotu, že se strojvedoucí seznámil s důležitými změnami, bylo slabinou celého řešení snížení rychlosti. Na výrazné omezení rychlosti o 65 km/h měly upozornit i další bezpečnostní prvky, například v podobě opakujícího se signálu na trati, uvádí inspekce.

Inspektoři se při vyšetřování nehody pokoušeli kontaktovat i další strojvedoucí, kteří by mohli mít poznatky o podmínkách na místě nehody. To se ale až na jednu výjimku nepodařilo. „Výsledek snahy Drážní inspekce o navázání kontaktu se strojvedoucími tak ukázal, že v českém prostředí nejsou zatím pro tento způsob identifikace, popis a řešení nebezpečných stavů dobré podmínky,“ napsal ve zprávě Kučera.

Podle inspekce nehoda ukázala, že posuzování rizik a přijímání opatření pro jejich usměrnění je potřeba řešit operativně případ od případu. Vyžaduje to aktivní přístup všech zainteresovaných už při identifikaci možného nebezpečí zaměstnanci, kteří se přímo podílejí na provozu, a nikoliv až jako přijímání opatření po vzniku mimořádné události. Mezi dopravcem a provozovatelem trati chyběla ochota ke vzájemné spolupráci, míní inspekce.

Na základě poznatků z vyšetřování Drážní inspekce vydává několik bezpečnostních doporučení Drážnímu úřadu, zejména ke změně vnitřních předpisů provozovatele dráhy a k opakovanému upozorňování na razantní snížení rychlosti. Inspekce také doporučuje, aby v tabulkách traťových poměrů byly zásadní změny rychlosti zvýrazněny. „Dále u dopravců je třeba zajistit, aby strojvedoucí, pokud se před jízdou jednoznačně a prokazatelně neseznámí se změnami parametrů tratě, nemohl vůbec s vlakem odjet,“ poznamenal Kučera.