Stromy se někdy chrání víc než člověk, říká šéf BESIP. Poradil, jak bojovat se smykem

Šéf BESIPu Tomáš Neřold ve vysílání CNN Prima NEWS

Šéf Besipu Tomáš Neřold o bezpečnosti na českých silnicích

Je potřeba hledat kompromis mezi bezpečností a ochranou přírody, stromy se totiž někdy chrání víc než člověk, uvedl ve vysílání CNN Prima NEWS šéf BESIP Tomáš Neřold. Stromy stojící nebezpečně blízko u silnice jsou podle něj vážným rizikem a často vedou k těžkým zraněním. Neřold také divákům poradil, jak se za volantem chovat v krizových situacích, jako je například smyk.

Podle statistik Portálu nehod končí většina střetů se stromem bez zranění či pouze s lehkými zraněními. V několika případech však vedou k vážným zraněním či dokonce úmrtí, mezi nejrizikovější období pro střet automobilu se stromem patří podle očekávání chladné měsíce roku: listopad, prosinec a leden.

ČTĚTE TAKÉ: Extrémní bouře Eowyn vtrhla do Evropy a působí škody. To jsme tu ještě neměli, hlásí Irsko

O srážkách se stromem mluvil ve vysílání CNN Prima NEWS Tomáš Neřold, vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy. „To, jak daná silnice vypadá, často záleží na místních správcích. Jako BESIP opakovaně apelujeme na místní správce, aby mysleli na odstraňování nebezpečných stromů, které jsou u silnice,“ řekl Neřold.

Jak však sám Neřold řekl, nic není černobílé. Stromy u silnice totiž mohou představovat jak nebezpečí, které může skončit vážnou dopravní nehodou, tak mohou řidičům za jistých okolností pomoci. „Stromy jsou větrolamem, chrání otevřené prostory před větrem, v zimě i před závějemi. Na druhou stranu, srážka se stromem je jedna z nejčastějších příčin vážné nehody,“ uvedl expert.

V rozhovoru Neřold také nastínil, co ve vztahu k bezpečnosti na silnicích považuje za problematické. „Odbory životního prostředí by měly rozumně vyvažovat povolení ke kácení stromů. Setkáváme se s tím, že je strom chráněný víc než člověk,“ postěžoval si a apeloval na kompromis mezi ochranou stromů a bezpečností. „Lesy jsou naším bohatstvím, aleje jsou krásným prvkem naší krajiny. Není to tak, že bychom chtěli jen kácet stromy,“ dodal.

Co by podle něj mohlo pomoci, aby byly silnice v Česku bezpečnější? „Nepotřebujeme novou legislativu. Když se podíváme do Německa, které je v tomto dobrým příkladem, rozdíl je v jejich každodenní práci,“ řekl Neřold. Poradil také, jak se má člověk chovat v některých krizových situacích, jako je například smyk.

„Důležitá je prevence. Když vím, že předpověď varuje před ledovkou či námrazou, měl bych v lesních úsecích rychlost snížit,“ apeloval na řidiče. „Když už se do smyku dostanu, nikdy nesmím reagovat prudkým bržděním. Pokud můj vůz nemá automatickou převodovku, měl bych vyšlápnout spojku, pevně držet volant a snažit se vůz korigovat v dráze silnice,“ dodal Neřold.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: České silnice ochromila ledovka. Po celé zemi komplikuje dopravu. Platí výstraha meteorologů

Tagy: