Až statisíce lidí možná budou letos kvůli změnám na trhu měnit banku. Pokud to plánujete i vy, je dobré se připravit na to, co vás čeká, abyste si ušetřili nervy. Přechodu k jiné finanční instituci ale není důvod se bát.
Není to tak dávno, co mi volala moje bývalá banka, že mám u ní dluh ve výši asi 33 korun. Peněžní ústav jsem přitom opustila v roce 2015. Po lehkém pátrání jsem zjistila, o co šlo. Banka, kde mám svůj účet nyní, mě tehdy na základě mého přání stvrzeného podpisem ze staré banky kompletně „přestěhovala“, až na jednu drobnost.
Nezrušila dávno nefunkční, avšak vyrovnanou kreditní kartu. Po dalším kolečku telefonátů mi bylo řečeno, že o výpověď smlouvy na kreditní kartu musí, na rozdíl od jiných produktů, požádat sám držitel. Byla to tedy prý moje odpovědnost.
Ale nepředbíhejme. Česká bankovní asociace (ČBA) zaštiťující tuzemský bankovní sektor tvrdí, že nejlehčí je změna bankovního účtu. V tomto kroku má zákazníkům „krýt záda” zákon o platebním styku a také takzvaný Kodex nebo Standard mobility, který se zavázala respektovat většina bank v Česku.
Kde začít?
Z něho vyplývá, že původní banka nesmí klientovi komplikovat odchod například účtováním poplatků nebo stanovením zbytečných překážek. „Se zrušením platebního účtu nesmí být u klientů spotřebitelů spojeny žádné poplatky, drobnou výjimkou jsou jen účty vedené po dobu kratší než jeden rok. Sankce za přechod od banky k bance tedy nehrozí,” tvrdí Helena Brychová, odbornice na spotřebitelské otázky ČBA.
Na co si dát pozor při změně banky?
Zrušení účtu má být vždy bezplatné.
Klient může odstoupit od smlouvy i ve chvíli, kdy banka navyšuje ceny, má na to dva měsíce od oznámení nového ceníku.
V tomto případě tak lze učinit i během prvního roku trvání smlouvy.
Banky naopak mohou komplikovat odchod klienta ve chvíli, kdy smlouva trvá méně než rok (ve smluvních podmínkách před tím varuje mimo jiné Komerční banka a další).
Pokud chcete měnit běžný účet (jako fyzická osoba), mělo by stačit oslovit novou banku a ta za vás vyřídí vše potřebné. Zabrat by to mělo maximálně 15 dnů. Řada bank to nyní umožňuje učinit i on-line. Z Kodexu dostupného mimo jiné právě na stránkách ČBA plyne, že účet by banka měla převést se všemi stávajícími trvalými příkazy nebo některými příkazy k inkasu.
Nová banka dokonce měla nahlásit třeba vašemu zaměstnavateli nebo jinému subjektu, od kterého chodí pravidelné úhrady, změnu vašeho účtu. Na škodu nicméně není dotyčné na to raději upozornit. Ale pozor: Podle Brychové za nás banky nemohou jednat s dodavateli plynu, elektřiny nebo mobilními operátory. Těm musíme změnu nahlásit sami.
Pozor na zapomenuté služby
Rozdíl je také u převodu služby SIPO. U té lze ve formuláři označit požadavek, aby nová banka předala informaci o změně vašeho čísla účtu České poště sama, a také určit od kdy. Je ale potřeba si dát pozor na časovou prodlevu, k níž často dochází. Mimochodem, jedna ze základních pouček také zní, že při změně banky nelze spoléhat na to, že vám zůstane stejné číslo účtu. Minimálně dojde ke změně čtyř čísel za lomítkem, která značí kód banky. Často se ale stává, že nová banka už nedisponuje stejným součíslím, jaké jste měli u účtu původního.
Řada z nás u banky využívá i další služby. V tu chvíli už se změna finanční instituce může komplikovat. „Pokud totiž máme například kreditní kartu, hypotéční či jiný spotřebitelský úvěr, tyto služby převést jen tak bez dalšího nemůžeme,” vysvětluje Helena Brychová. Při změně banky se totiž předpokládá, že u té staré nemáme žádné další provázané či nesplacené služby. „Navíc je možné, že po nás původní banka právě s ohledem na úvěrové vazby vyžaduje třeba vedení běžného účtu. Proto záleží vždy na tom, abychom my sami věděli, co všechno s původní bankou dohodnuto máme, a zda nám v takovém případě opravdu stačí jen návštěva banky nové,” upozorňuje Brychová.
Zmiňovaný příklad s kreditní kartou z úvodu článku je typická „zapomenutá služba”, která se neváže ke standardnímu vedení účtu. „Vydání debetní i kreditní karty je zpravidla zpočátku ve smlouvě zadáváno jako pravidelně se obnovující požadavek,” říká Brychová. To je proto potřeba hlídat. „V těchto případech nezbývá než apelovat na naši vlastní pozornost při převádění či uzavírání účtu a projít, jaké služby nám ještě u banky zbývají a co to znamená,” doplňuje Brychová. Podle ní je změna banky poměrně jednoduchý proces, který ale „vyžaduje určitou spolupráci a bdělost klienta“.