Napjaté situaci v ucpaném Suezském průplavu by mohl pomoci příliv. Pokud plán vyprošťovacích prací, do nichž se mají zapojit také výkonnější lodě, klapne, mohla by se frekventovaná námořní dopravní tepna uvolnit už v první polovině příštího týdne.
Do hry o průchodnost Suezského průplavu se ještě o víkendu vloží těžké remorkéry, které se pokusí uvízlou kontejnerovou loď Ever Given rozpohybovat. Bagrům se už podařilo odtěžit asi 20 tisíc metrů krychlových zeminy (převážně písku), v níž plavidlo uvízlo. Práce ale musely být v pátek přerušeny kvůli nepřízni počasí.
Uvízlá loď může Suezský průplav blokovat týdny. Ohrožena je osmina světového obchodu
Dokud se neodtěží asi 20 tisíc metrů krychlových zeminy, Suezský průplav s největší pravděpodobností zůstane ucpaný. Vyprostit kontejnerovou loď Ever Given přitom může trvat až několik týdnů. S odkazem na informace společnosti, která Suezský průplav provozuje, to uvedla americká CNN.
Nyní už by vyprošťování mělo pokračovat. „Naším cílem je mít hotovo po víkendu. Všechno ale bude záviset na tom, zda bude vše pokračovat přesně podle plánu,“ uvedl podle agentury Reuters Peter Berdowski, ředitel nizozemské společnosti Boskalils, která se na vyprošťování 400metrové lodi podílí. Vedle bagrů a těžkých remorkérů chtějí záchranáři využít také přílivu, který by mohl plavidlo Ever Given zvednout a pomoci ho z mělčiny uvolnit.
Cena námořní dopravy roste
„Těžké remorkéry dorazí během víkendu,“ dodal Berdowski. Podle něho je příď lodi Ever Given „opravdu zaseknutá v písčité zemině“, ovšem záď je na tom o něco lépe. „Můžeme k uvolnění zkusit využít pákového efektu,“ řekl Berdowski. Z lodi Ever Given bude během víkendu přeloženo také několik kontejnerů, což by ji mělo nadlehčit, a opět tak zvýšit šance na brzké vyproštění.
V důsledku dopravní zácpy v Suezu už došlo ke zvýšení poplatků za užití nákladních lodí téměř na dvojnásobek. U kanálu totiž momentálně čekají téměř tři stovky plavidel, která chtějí projet skrz. Jinou možností je obeplutí afrického kontinentu kolem Mysu dobré naděje, což ale cestu mezi Evropou a Asií prodlouží až o dva týdny. Podle agentury Reuters se ale zatím žádné plavidlo čekající před Suezským průplavem k takovému kroku nerozhodlo.
Pokud by situace trvala delší dobu, hrozilo by zdražení některých komodit na trhu. Evropané by to mohli pocítit například na dražší kávě nebo pohonných hmotách. Před Suezem totiž vedle kontejnerových lodí čeká i několik ropných tankerů nebo plavidel převážejících zkapalněný zemní či ropný plyn (LNG a LPG).