Trik s věrnostními kartami obchází zákon, zlobí se sdružení. Je to legální, oponuje právník

Češi vyrazili na nákupy do Polska i během státního svátku (8. 5. 2024).

Změny v akčních cenách obchodníků

Pro akční ceny platí od loňska v obchodech přísnější pravidla. Ta se netýkají výhodnějších cen přes věrnostní kartičky supermarketů. Podle Sdružení českých spotřebitelů je ovšem takový systém netransparentní a obchodník si podle něj může hýbat s cenou nahoru a dolů, jak se mu chce, bez ohledu na zákon.

Novela zákona o ochraně spotřebitele začala platit na začátku loňského roku a měla zamezit umělému navyšování cen před slevovými akcemi. V praxi by to mělo vypadat tak, že zákazník na cenovce vidí, jakou nejnižší cenu měl produkt za posledních třicet dní, aby si mohl porovnat, jestli kupuje stále výhodně.

ČTĚTE TAKÉ: Kontroly potravin ze třetích zemí skončily katastroficky. Na vzestupu je i dovoz z Ruska

„V minulosti jsme se mohli setkat i s tím, že obchodníci vypočítávali ceny z nějakých doporučených cen, uváděli slevy nějakých 80 procent, přičemž skutečné slevy byly 10 až 15 procent,“ uvedl Martin Pitron, koordinátor služby VašeStížnosti.cz společnosti dTest.

V Česku ale ještě existují takzvané klubové ceny, které jsou mnohdy výrazně nižší, a na které dosáhne zákazník s věrnostní kartou. Nejnižší cenu za posledních třicet dní se ovšem v tomto případě nakupující nedozví.

„Prodávající však nemusí uvádět nejnižší cenu, pokud cenu pro členy věrnostního programu bude prezentovat jako druhou cenovou hladinu, nikoli jako informaci o slevě,“ uvádí Česká obchodní inspekce.

Klubové ceny bez omezení

S klubovými cenami má ovšem problém Sdružení spotřebitelů. „Je to nefér vůči lidem, kteří aplikaci nemají nebo ji nemohou využívat, a transparentní informování o cenách v tomto také není úplně naplněno,“ popisuje Sdružení českých spotřebitelů.

Jinými slovy, obchodník si může nastavovat klubovou cenu bez jakýchkoliv omezení. „Samotné klubové ceny jsou v souladu se zákonem. K problémům by mohlo dojít, kdyby byly přístupné naprosto všem bez předchozí registrace či vyzvednutí kartičky,“ dodal právník.

Novela zákona o ochraně spotřebitele ovšem dělá prodejcům problémy. Česká obchodní inspekce loni provedla více než 1 600 kontrol a téměř v polovině případů zjistila pochybení právě v uvádění nejnižší ceny za posledních třicet dní. Za porušení novely hrozí obchodům pokuta až pět milionů korun.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: České ovoce letos nebude, varují sadaři. Plošná pomoc je návrat socialismu, namítá Kovanda

Tagy: