Řidič taxíku vůz nedostatečně zajistil, nebo byl ve špatném technickém stavu. Tak zhodnotil pro CNN Prima NEWS tragickou srážku mladé chodkyně v Praze dopravní expert Roman Budský. Zdůraznil, že rituál zabezpečení auta před odchodem nejčastěji podceňují právě profesionální řidiči. Dívka zraněním po přimáčknutí na výlohu obchodu podlehla. Sám řidič byl v osudnou chvíli na kávě.
„Pokud se zaparkované auto rozjede, tak se může jednat buď o technickou závadu – například nefunkční či slabou ruční brzdu – nebo není vůz dostatečně zabrzděn,“ uvedl dva možné důvody tragédie Roman Budský. Dopravní expert pro CNN Prima NEWS přiblížil, kdo zabrzdění auta podceňuje a proč.
Smrt dětí na přejezdu v Ostravě: Zdrcení obyvatelé promluvili. Byl na vině sníh?
Proč na přejezdu nejsou závory? Tuhle otázku si kladou obyvatelé Ostravy-Třebovic. Před týdnem se tam totiž stala tragická nehoda, při které zemřely dvě děti. Do auta, které řídil jejich otec, narazil přijíždějící rychlík.
Reagoval tak na tragédii, která se odehrála v pondělí po poledni v Praze na Pohořelci. Taxikář si tam udělal pauzu na kávu, s vozem zastavil a vystoupil. Auto se následně samovolně rozjelo z kopce, během své cesty „ťuklo“ do tramvaje, v ulici Za Pohořelcem pak ale přimáčklo na výlohu sklenářství 23letou chodkyni. Ta střet nepřežila.
Budský připomněl, že už v autoškole se žáci učí, jak dbát na řádné zajištění vozu proti samovolnému rozjetí. „Vždy doporučuji zatáhnout ruční brzdu, případně nechat zařazenou jedničku nebo zpátečku, aby tam byla nějaká pojistka v případě, kdy ruční brzda selže. Zařazený kvalt by měl být schopen auto zadržet,“ řekl.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Detaily z vyšetřování smrti studentky Zuzany. Řidič ji srazil na přechodu, na místě zemřela
Jenže právě na základní radu – zatáhnout ruční brzdu – mnozí řidiči nemyslí nebo ji záměrně nepoužívají. „Řada řidičů to podceňuje, zejména těch, kteří jezdí profesionálně. Denně mnohokrát zastavují a vystupují z vozu. Proto si rituál zabrzdění zjednoduší. Například nechají pouze zařazenou rychlost a ruční brzdu nezatáhnou,“ popsal Budský.
Zdržení i opotřebení materiálu
Zatáhnout ruční brzdu profesionálové podle experta považují za zdržení. „Mají pocit, že si opotřebovávají táhla na brzdě a mohla by být za chvíli hůře použitelná. Mají pocit, že stojí na rovině nebo jen mírném kopci, kdy se takto zachovali již mnohokrát a nic se nestalo. Tak proč by se to stalo nyní,“ pokračoval.
„Většina případů dopadne dobře. Auto se někam zaboří nebo se pochroumají pouze plechy a nic se nestane. Případně se auto opře o další vozidla, která stojí před ním nebo za ním. Bohužel se ale může stát, že se mu do dráhy dostane i člověk. Toho zraní nebo dokonce usmrtí, jak jsme viděli,“ dodal s odkazem na případ, který se v Praze odehrál v pondělí.
Ihned po nehodě se na místo tragédie seběhli lidé, aby ženě pomohli. Zachránit se ji však nepodařilo. „Je to opravdu strašné, tak mladá holka,“ sdělila Blesku majitelka obchodu, která také bojovala o její život. Před sklenářstvím následně vzniklo pietní místo, které zaplnily svíčky a květiny.