Elektrická Tesla 3 si sama stáhla nechtěnou aktualizaci softwaru v hodnotě 100 000 korun. Majitel neví, jak je získat zpět, a výrobce se k nápravě nemá.
V úvodu popsanou nezáviděníhodnou zkušenost s moderní automobilovou technikou má za sebou jeden americký lékař. Tento majitel Tesla Modelu 3 dostal na zákaznické lince radu, aby pro žádost o vrácení peněz za nechtěné stažení softwaru pro své auto přibližně za 100 000 korun využil speciální reklamační tlačítko v mobilní aplikaci. To v ní však neexistovalo.
Tesla nakupuje podle svého uvážení
Vypadá to, že mobilní aplikace Tesly si žije stejně autonomním životem jako samotné vozidlo a občas se prostě rozhodne, že auto, se kterým je spárována, by si nějaké to vylepšení zasloužilo. Tak si ho tedy objedná.
Na stejnou situaci si od začátku tohoto roku stěžovalo už několik klientů. Jak je to možné? Například tak, že si náhodou nezamknete telefon a ve svém autě ho položíte na nabíječku, kde ho přes rozpoznávání obličeje autorizujete – a zároveň s tím i platbu. Nemělo by se tak ale dít automaticky, zejména ne při prvním nákupu.
Nechtěnou koupí rozšířené verze autopilota pro inkriminovaného lékaře noční můra jen začala. Podrobněji o ní vyprávěl serveru CNBC.com. Nejprve prý kontaktoval svého prodejce Tesly. Ten s tím nemohl udělat nic, ale poskytl mu telefonní číslo na oddělení reklamací. Následoval druhý telefonát a z něj se dozvěděl, že má použít reklamační tlačítko v mobilní aplikaci. Žádné takové tlačítko však neobsahovala, byl v ní pouze odkaz na návod popisující, jak při reklamaci jednat, navíc s telefonním číslem, na které už jednou volal.
Výsledek? Peníze zatím nepřišly, automobilka se odmlčela a majitel se rozhodl platbu zatím reklamovat alespoň přes svého poskytovatele kreditní karty.
Dobré auto, špatné jednání
Existuje několik možností, jak by mohla Tesla situaci s nechtěnými nákupy vyřešit, například dvoufaktorovou autorizací, při níž by nestačilo rozpoznání obličeje, ale klient by musel nákup aktivně potvrdit. To, že Tesla prostřednictvím aplikace umožňuje mimořádně jednoduché nákupy, ale vrácení peněz je i přesto, že automobilka slibuje dvoudenní lhůtu, zdlouhavé a nejasné, označují někteří odborníci jako ne zcela férovou obchodní taktiku.
Postižený majitel přesto na svou Teslu nedá dopustit, pro zákaznický servis ale podobně jako řada dalších klientů nemá vlídného slova. Zákazníci si často stěžují i na (ne)kvalitu aut, respektive jejich dílenského zpracování. V konečném důsledku, v renomovaném průzkumu spolehlivosti JD Power, který se v polovině tohoto roku soustředil na USA, skončila Tesla suverénně na posledním místě z 32 důležitých značek. Jde přitom o průzkum mapující spokojenost klientů s nákupem po 90 dnech vlastnictví. U Tesly majitelé identifikovali až 250 problémů na 100 nových vozů, průměr za všechny značky byl přitom 166.