Test stíhačky pro vyvolené. Bentley Flying Spur vsadil na luxus i rychlost zároveň

Velká limuzína z britského Crewe na první pohled láká na zadní sedadla, kde by měl sedět její majitel a být hýčkán měkkými polštářky a masáží. Jenže Bentley Flying Spur je oproti zvyklostem postaven tak, že nejvíc radosti rozdává za volantem. Pokud si ho pořídíte, váš šofér tak zřejmě přijde o práci.

Bentley Continental Flying Spur vyjelo ve své první generaci na silnice už v roce 2005. A i když mohlo soutěžit s Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé o titul luxusního auta s nejdelším názvem na trhu, příliš se neujalo. Bentley šlo totiž cestou nejmenšího odporu a technický základ si propůjčilo od Volkswagenu, konkrétně od manažerského modelu Phaeton. Bylo to cítit na každém detailu vozu, a tak příliš nedávalo smysl platit extra peníze za Bentley. Vždyť i Volkswagen nabízel pod svou kapotou královský dvanáctiválec!

Když vlastníte velmi drahé auto, musíte se v něm cítit speciálně. Řídit ho z bodu A do bodu B by mělo být událostí. To moc dobře vědí u Rolls-Royce a proto udělali ze svých vozů jakési umělecké dílo na čtyřech kolech. Za jejich volantem máte pocit, který vám nenabídne žádné jiné auto. Je to taková kombinace vznešenosti, ticha, snad i vůní a bezstarostnosti zároveň.

I proto Flying Spur ve třetí generaci ze svého jména vypustil název Continental, aby se více odlišil od kupé Continental GT, které se stalo oblíbeným modelem fotbalistů napříč evropskými ligami. Nejvíce mu ale pomohl fakt, že do důchodu odešla obří limuzína Bentley Mulsanne, kvůli které hrál Flying Spur tak trochu druhé housle. I když měříte na délku 5,3 metru, těžko zaujmete ty, kterým konvenuje 5,8 metru dlouhý plac na kolech. Ten je ale teď pryč. Flying Spur se stává pověstnou vlajkovou lodí. A že mu to sluší!

Vzadu skvělé, ještě lepší za volantem

Stále je to na první pohled ta limuzína, o které si budete myslet, že nejlepší místo je vpravo vzadu. Jistě vás dokáže hýčkat masážemi, vyhříváním i chlazením, příplatkovou ledničkou na šampaňské, elektricky výklopným stolečkem nebo možností odsunout sedadlo spolujezdce co nejvíc dopředu, abyste měli na své nohy královské místo. Ale byla by škoda neposlat řidiče minimálně na dovolenou, ne-li začít uvažovat o rozvázání jeho pracovní smlouvy. Bentley Flying Spur je totiž za volantem mnohem lepší než vzadu.

Faktem je, že najdete pár věcí, kterých se Bentley nedokázal zbavit, což je trošku škoda. Volant je od Audi, stejná tlačítka se stejným nevábným zvukem při stisknutí najdete v Audi A3 vaší sekretářky. Je mrzuté, že se Bentley nechal zlákat modernou a nasadil displej místo klasických budíků, ve kterém okamžitě znovu vidíme Audi s jen mírně pozměněnou grafikou. Přitom hned vedle něj najdete obrazovku z Porsche Panamera, kterou lze stisknutím tlačítka proměnit na tři klasické ručičkové ukazatele teploty, kompasu a stopek. To je nápad! Absolutní zbytečnost, ale výjimečně krásná a speciální. To je přesně to, co má unikátní auto mít.

Na druhou stranu jsou jmenované chyby drobnostmi, kterých si majitel možná ani všímat nebude, stejně jako třeba zbytečně hlubokých držáků na nápoje nebo loketní opěrky, která nelze zvednout. Bentley totiž šikovně odvádí pozornost dalšími vlastními kousky. Kromě otočného displeje je tu nové logo okřídleného B na kapotě, které za tmy svítí a ladně se schovává před zloději. Je tu také obrovské množství kůže, povedeně vkusné dřevo a unikátní zdobení dveří 3D ornamenty.

Budete si přát V8 či W12?

Pojďme ale pod kapotu, kde Flying Spur nabízí hned dva motory. Nezapomněl na majestátní W12 s šestilitrovým objemem a dvojitým přeplňováním. Testovaný kousek ale dorazil ve verzi V8 se čtyřmi litry objemu a výkonem 404 kW, tedy 550 koní. Točivý moment má hodnotu 770 Nm. To je o něco méně než u dvanáctiválce, ale problém to není. Důkazem budiž fakt, že stroj o hmotnosti 2 405 kg dokáže jednotka rozhýbat z nuly na 100 km/h za 4,1 sekundy. Maximální rychlost je 318 km/h. Dvanáctiválec tak můžete chtít snad jen proto, abyste se mohli pochlubit, že máte nejrychlejší limuzínu světa. S ním totiž Flying Spur zvládá až „poloďábelských“ 333 km/h.

Dalo by se říci, že Bentley Flying Spur je konkurentem Rolls-Royce Ghost. Dalo, ale nebylo by to tak úplně pravda. Rolls-Royce skrývá svou sílu za ticho a ladné zacházení. Bentley se nebojí probudit své sportovní kořeny a naservírovat atletické chování na stříbrném podnosu. Tam, kde se Rolls-Royce pohupuje ve snaze nevyrušit pána od přemýšlení nad filozofickými problémy moderní aristokracie, dokáže Bentley pumpovat adrenalin. Každé z těchto dvou výjimečných aut je tedy pro někoho jiného.

Pokud patříte mezi ty, kteří rádi řídí, užívají si rychlost, ale třeba Porsche Panamera Turbo je pro vás příliš vulgární, je Flying Spur vynikající volbou. Nejde o to, že neexistuje mnoho míst, kde byste s ním mohli jet oněch 318 nebo 333 km/h. Je důležité vědět, že je toho tento vůz schopný. Předvádí to i brutální akcelerací, které na impozantnosti mírně ubírá maskování rychlosti čirou masou vozu. I tak jsme ale našli drobnost. Úplně nadšení jsme nebyli z automatu, který fakt nemusel být dvouspojkový, tedy rychlý s řazením, ale hrubý zároveň. Přešel-li by člověk zvyklý na jemné rozlety z Rolls-Royce, byl by přímo zhrozen, s jakým škubnutím se občas Flying Spurt rozjede.

Adrenalin i uklidnění

Jenže to, jak se chová Bentley Flying Spur v zatáčkách, naopak dělá čest jeho jménu, které bylo od založení značky spojeno hlavně se závoděním. Inženýři museli strávit roky nastavováním a upravováním podvozku, přidáváním stabilizace, laděním elektroniky. Vy pak jen vyberete ideální jízdní režim. Nikoliv Sport nebo Normal, ale Bentley! To je ten správný, tak je auto nejvyváženější. A pak si klidně užijete okresku. Jasně, Flying Spur je pořád velký a těžký kus auta, ale to, co dokáže předvádět v zatáčkách, je neuvěřitelné. Přitom odběr paliva není nikterak závratný. V průměru si říká o 16,9 litru benzinu na 100 km.

Po testu se domníváme, že je to v současnosti nejlépe jezdící vůz svého druhu. I přes těch pár drobností, kvůli kterým je oprávněné mírně pozdvihnout obočí. Cena 237 605 eur za zkoušený kousek včetně příplatků, což je v přepočtu 6 114 000 korun (bez daně), je astronomická. Dostanete ale za ni auto, které vás dokáže nejen ukonejšit absolutním luxusem po náročném dni, ale i probudit z letargie, když je to potřeba.

Tagy: