Obytné modely California stavěné na základech užitkových Volkswagenů mohou mít různou podobu. Minivan Caddy se spací úpravou patří k nejlevnějším obytným modelům na trhu, zato se s ním dá žít jako s úplně normálním autem bez praktických omezení typických pro dodávky. Člověk ale musí vědět, na co takové auto chce, jinak nemá obytná vestavba smysl.
Covidová omezení cestování naplno rozjela boom obytných aut, se kterými je člověk prakticky nezávislý na okolním světě a především na ubytovacích službách. Vedle obrovských karavanů a o něco menších obytných verzí klasických dodávek se vyrojily i kempovací vestavby v autech, která se jinak používají spíš na rozvážku potravin do domácností. Jde tedy opravdu nejen přežít, ale i plnohodnotně bydlet v obytném minivanu? Odpověď jsem hledal během týdne s Volkswagenem Caddy s proslulým přídomkem California.
Volkswagen Caddy California využívá kempovací vestavbu integrovanou do běžného minivanu. Základem jsou dvě lůžka, nechybí ale ani vařič nebo venkovní sezení. Zdroj: Bart Běhal
Není obytňák jako obytňák
Volkswagen Caddy California je sice oficiálně „obytným vozem“, v reálu jde ale spíše o sofistikovanou tovární vestavbu kempovacích nezbytností do osobní minidodávky. V základním provedení Californie je řeč o skládací posteli, úložných kapsách na zadních bočních oknech, zatemnění těchto oken, přídavném LED osvětlení interiéru, dvou větracích mřížkách v oknech s integrovanou síťkou proti hmyzu, skládacích židličkách a venkovním stolku, bederní opěrkce u sedadla řidiče i spolujezdce, odkládacích zásuvkách pod oběma sedadly, sklopných odkládacích stolečcích na zadních stranách předních sedadel, výškovém nastavení obou předních sedadel, černých střešních nosnících a zapalovači s popelníkem.
Sáhodlouhý seznam příplatkové výbavy testovaného kusu za více než tři sta tisíc korun dále obsahoval designová vylepšení jako sedmnáctipalcová litá kola za bezmála 35 tisíc korun, modrou metalízu za 16 767 korun nebo nárazníky lakované v barvě vozu (6 298 Kč). Nechybělo ale ani nezávislé topení s dálkovým ovládáním (36 503 Kč), tažné zařízení třeba na nosič kol za 22 904 korun, minikuchyně za 36 783 korun nebo spodní kryt motoru a převodovky (7 662 Kč).
Vzniklé lůžko je optimální pro dva dospělé, kteří k sobě mají blízko obrazně i doslova. Zdroj: Bart Běhal
Komfort jen pro jednoho
Přerod pětimístného MPV na lůžko pro dvě osoby trvá jen několik minut. U zadních sedadel stačí položit opěradla na sedáky. Přední sedadla je nutné posunout zcela vpřed a ještě sklopit co nejvíce jejich opěradla. Teprve pak je možné postel šikovně složenou za druhou řadu sedadel rozložit a vejde se jen tak tak. Vpředu ji zajišťují dvě nožky, které se zasunou do připravených výlisků v konstrukci B-sloupků karoserie.
Na matraci o rozměrech 198 × 107 cm se dva dospělí průměrného vzrůstu relativně pohodlně vyspí, pokud jim nevadí častý vzájemný kontakt – což může a nemusí. Jako hotýlek pro zamilované páry to funguje báječně, dva tělnatější rybáři v letech už tak nadšení asi nebudou. Příplatková panoramatická střecha za 25 351 korun každopádně posouvá romantiku o stupeň výš.
Milovníci hygieny se musí v malém „bydlíku“ uskromnit. Při nočních cestách na záchod dozajista vzbudíte spolunocležníka a na umyvadlo nebo sprchu rovnou zapomeňte. Skutečně pohodlná je nejmenší California tedy popravdě jen pro jednoho spáče.
Improvizovaná garsonka
Vaření na sporáčku integrovaném v zasouvacím šuplíku kempovacího modulu v zadní části vozu může vzhledem k dispozicím probíhat pouze po vystoupení z auta. Pokud prší, poslouží jako velký deštník výklopné páté dveře. Ve standardu je nicméně k dispozici skládací stoleček a židličky.
Ale něco za něco. Všechny ty kempovací propriety zabírají u krátké verze Caddyho prakticky všechno dostupné místo, takže na další náklad zbývá jen minimum prostoru. Výrobce se to snaží řešit dvěma brašnami vyplňujícími boční zadní okna. Ty jsou fajn na drobnosti, ale pokud byste chtěli převážet větší předměty, a přitom je v noci nechávat v autě, vejdou se pouze mezi přední a zadní řadu sedadel, nebo na sedadla přední, kde ale kvůli jejich úplnému posunutí vpřed a sklopení opěradel moc místa nezbývá.
Jízda (skoro) jako s osobákem
Denní jezdění s obytným VW Caddy není nikterak komplikované a v zásadě se rovná jízdě s obyčejným Golfem. Jen je potřeba počítat s citelně vyšší hmotností, což má vliv na dynamiku a samozřejmě i spotřebu.
Má na to vliv pohon všech kol testované verze 4Motion, ale také vyšší hmotnost Californie. Při ustálené jízdě rychlostí 90 km/h na šestý rychlostní stupeň ukázal palubní počítač průměrných 5,8 l nafty na 100 km, což opravdu není žádný zázrak. Motor přitom točí pouhých 1 800 otáček, takže běží v optimálním pásmu, moc zrychlovat se mu ale nechce. Na dálnici při ustálených 130 km/h spotřeba stoupla na 8,4 l na 100 km, v průměru se ji ale podařilo udržet o litr níže. To je každopádně o dva litry více, než udává výrobce (5,1 l).
Jízdní vlastnosti se jinak od běžného caddyho se stejnou kombinací pohonu a motoru prakticky neliší. Potěšil i fakt, že se v prudkých zatáčkách projížděných pod plynem z útrob auta nic neozývalo. Nikde se nic nepřesouvalo, nevrzalo, nelomozilo. Což je u velkých obytňáků sci-fi. Klasické dvoulitrové TDI je příjemně kultivovaný motor i za studena a díky solidní studnici točivého momentu si může dovolit delší a tedy úspornější zpřevodování – což nic nemění na faktu, že šestý stupeň mi přisel až moc dlouhý a vyloženě dálniční, na běžných silnicích motor zbytečně podtáčí.
U testované kombinace dieselového motoru a pohonu všech kol se řadí výhradně manuálně, což už dnes není taková rozkoš, jako dřív u koncernových vozů bývala. Chod řadicí páky v kulise je poněkud gumový a vymezení drah není úplně jednoznačné. Velmi precizní je naopak řízení s dobrým rejdem. Naladění podvozku není příliš komfortní, minimálně to platilo o testované verzi s příplatkovými sedmnáctipalcovými koly.
ČTĚTE TAKÉ: Volkswagen se po stížnostech vrátí k fyzickým tlačítkům. Dotykové plošky ale nezmizí
Caddy California má proti velkým obytňákům výhodu, že se dostane na úplně stejná místa jako běžná osobní auta. Jeho manévrovatelnost ještě v našem případě vylepšoval pohon všech kol. Ne, že by umožňoval nějaké offroad expedice, ale lze se s ním dostat i v deštivém počasí nebo v zimě na místa, do kterých se vozy s pohonem pouze předních kol nevyškrábou.
Pracoviště řidiče, standardní výbava i komfort odpovídá spíše osobnímu autu než dodávce. Což je ale špatná zpráva pro ty, kteří si moc nepotrpí na digitalizaci, protože nastavit si například některé funkce související s klimatizací nebo intenzitu podsvícení přístrojů je stejně jako u Golfu možné pouze přes středový displej, což je někdy na zabití.
Verze pro sólisty
Volkswagen Caddy California nemá aktuálně na českém trhu přímou konkurenci. Samozřejmě, obytnou vestavbu lze nechat dodatečně postavit do každé osobní verze malé dodávky, ale VW je aktuálně jediný, kdo nabízí tovární úpravu. Rodinám nebo obecně všem, kdo chtějí více pohodlí, bych však místo testované krátké verze doporučoval delší variantu Maxi. Testované provedení je ideálním autem pro osamělého dobrodruha, milovníka přírody nebo rybáře, který více než komfort plnohodnotného obytňáku ocení relativně nízké provozní náklady a možnost dostat se i do míst, kam velké obytné vozy neprojedou.
Nejlevnější Volkswagen Caddy California se aktuálně prodává s motorem 2.0 TDI/75 kW za 786 273 korun. To je podstatně vyšší částka než u klasického Caddyho, jehož cena začíná na 619 000 korunách (ceník všech verzí najdete ZDE).