Ačkoliv se volby do Poslanecké sněmovny konají až na podzim roku 2025, politici už nyní začínají lákat voliče. Aktivní jsou zejména na sociálních sítích – ať už se jedná o tradiční Facebook, populární Instagram nebo „médium mladých“ TikTok. Pozornost tam na sebe strhává zejména opozice, postupně ji však nově založenými účty dohánějí i členové vládnoucí koalice, včetně premiéra Petra Fialy (ODS). Na kterých platformách se v roce 2025 odehrají skutečné souboje o voliče? Nejen na tuto otázku odpověděl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS politolog Jan Kubáček.
V posledních letech se významným „hřištěm“ při hledání nových voličů a při utužování vztahů se stávajícími příznivci stala sociální média. Obrovské pozornosti se pak aktuálně dostává čínské aplikaci TikTok, která je oblíbená zejména mezi mladistvými. Do této věkové skupiny patří i lidé, kteří čerstvě překročí hranici 18 let a mohou tak k volebním urnám zamířit vůbec poprvé.
ČTĚTE TAKÉ: TikTok? Byl jsem ukecán, přiznal Havlíček. Politik by neměl být směšný, řekl Výborný
Na oblíbenost TikToku reagují i politici, kteří si postupně na této platformě zakládají účty. Krátká, věcná a zejména vtipná videa si oblíbila opozice, která si sice mnohdy vyslouží u uživatelů posměch, na druhé straně se ale může těšit z obrovských dosahů svých sdělení napříč českou společností. Příkladem je místopředsedkyně ANO Alena Schillerová.
Nastolení témat a přitáhnutí pozornosti
V závěru roku upoutala pozornost například videem, v němž mluví sama se sebou – jednou v roli poslankyně, podruhé coby brigádnice v obleku představujícím hranolky. Svým krátkým výstupem upozorňovala na plánované změny podmínek pro lidi se smlouvami DPP a DPČ, tedy pro takzvané „dohodáře“, které vláda nakonec zrušila. Ačkoliv byl její výstup pro mnohé bizarní, získala to, co je podle Kubáčka nejdůležitější – pozornost.
Že se sociální média a platformy stanou velmi důležité i při volbě nové vlády na podzim roku 2025, zdůraznil politolog v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Největší boom podle něj zažije právě sociální síť TikTok. „Z jednoho prostého důvodu: nastolí tím téma, přitáhne to pozornost,“ vysvětlil.
Ačkoliv se do popředí zájmu uživatelů dere čínská aplikace oblíbená mezi mladou generací, o své místo při „hře o voliče“ nepřijde podle Kubáčka ani Facebook. „Sice zestárl, ale s ním i jeho uživatelé. Je tam spousta rezervoárů, disciplinovaných a potenciálních voličů,“ zdůraznil.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Bílá košile a vyhrnuté rukávy. Marketéři mění Fialovu image, podle expertů dost možná marně
Ačkoliv se TikTok těší obrovské vlně popularity, „na kráse“ aplikaci v boji o voliče ubírá právě největší zastoupení jejích uživatelů. „Když se podíváme na prvovoliče a mladé voliče, tak z deseti jich k volebním urnám přijdou možná dva nebo tři. Jinými slovy – do TikToku se určitě bude hodně investovat, aby se kampaně stran a hnutí dostaly k lidem, mluvilo se o nich. Poměr cena a výkon je stále velmi výhodný,“ vysvětlil Kubáček.
Co Instagram a Twitter?
Zajímavý pro voliče bude z jeho pohledu i Instagram. „Češi milují fotografie a vše s obrázky, s ‚vizuálem‘, čímž je Instagram známý. To se do jeho užívání v kampaních určitě bude promítat,“ domnívá se politolog.
„Krutou pravdou“ však podle něj je, že prim bude hrát Facebook. „Máte tam reálné lidi, u nichž je velká šance, že se zvednou a k volbám půjdou. TikTok se bere jako dobrá investice a vytváření si potenciálních voličů; zároveň u této aplikace získáváte ty, které byste si jinak nezískali. Ale Facebook pragmaticky boduje v tom, že právě na této platformě politici mají ty, kteří v reálu k volbám s velkou pravděpodobností přijdou a rozhodnou,“ podotkl.
Kubáček zároveň souhlasil s tvrzením, že z TikToku bude aplikace „pro image“ jednotlivých stran, hnutí nebo samotných politiků, zatímco Facebook se stane platformou, na níž budou politici své voliče „mobilizovat“. „Když se podíváte na potenciální volební chování lidí, tak přesně takto svou strategii – coby politik – uzpůsobujete,“ vzkázal.
Naopak nejméně využívaný pro hledání voličů podle politologa bude Twitter, tedy dnes platforma X. „Máte tam své soupeře, novináře, ty, kteří vytvářejí veřejný názor. Ale nemáte tam armádu potenciálních voličů. Jste tam ve své podstatě proto, abyste tam byli a doručili vzkaz soupeřům, novinářům nebo těm, kteří se o politiku zajímají a mluví o ní. Pokud jste politik, tak nejzajímavější pro vás je Facebook a TikTok tím, že si tam vytváříte potenciální ‚zákazníky‘,“ shrnul Kubáček.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Hvězda TikToku kradla v obchodě. Usvědčila se svými vlastními videi, tvrdí policie