reklama

Tragédie na Mauriciu nekončí. Vrak lodi ohrožuje mláďata velryb

Velryby migrující k Mauriciu může nyní vrak lodi ohrozit.
Foto: Pixabay

Mohlo by se zdát, že osud lodi MV Wakashio, která na konci července havarovala v mauricijských vodách, už nemůže být horší. Do vody se dostaly stovky tun ropy a loď se rozlomila. Následky katastrofy budou v oblasti citelné ještě další desetiletí. Nové vášně ochránců však budí plán převézt polovinu vraku na otevřené moře. Na místo, kde se scházejí velryby kvůli rozmnožování a rození potomků.

reklama

Přední polovina vraku japonského plavidla má být převezena na východ ostrova. Zde se má potopit. Tato oblast je však známa jako konečná zastávka migrace mnoha druhů kytovců, kteří sem putují z Antarktidy za vydatnými zásobami krilu. V tomto velice důležitém období rozmnožování se tu objevují keporkakové, vorvani, plejtváci i další druhy kytovců.

Vzhledem k jejich klesajícím počtům a náročnosti rozmnožování v prostředí, které k nim začíná být téměř nehostinné, jsou rezervace a ochranná pásma okolo Mauricia velice důležité. Kolem ostrova probíhají dvě z nejvytíženějších tras lodní dopravy na světě. Vědecké analýzy však ukazují, že lodě při průplavu kolem něj a jeho rezervací nezpomalují. Srážka s lodí patří u velryb mezi vysoká rizika, a proto v některých částech světa, kde k nim dochází, vznikají ochranné zóny. Několik takových vzniklo v minulosti například u Srí Lanky. Ochranná zóna by tak podle odborníků měla vzniknout právě na místě, kde má skončit polovina vraku japonského plavidla.

„Při průzkumech v letech 2009 až 2010 bylo zaznamenáno více než 1 200 pozorování velryb. Šlo o 17 různých druhů. Při osmi z nich byl vidět vzácný dugong indický. Dalších 586 byly želvy. To ukazuje, jak bohatý byl podmořský život u pobřeží Mauricia a jak se mu dařilo před nehodou lodě Wakashio,“ uvádí bývalá mauricijská prezidentka a přední odbornice na biodiverzitu Ameenah Gurib-Fakim

Místo, kde došlo k úniku ropy, slouží jako střed sítě chráněných hnízdišť želv po celém jihovýchodě země. Po dvaceti letech náročných snah o obnovu zdejších želvích populací je pro želvy nehoda plavidla velkým krokem zpět.

Důsledky znečištění tohoto křehkého ekosystému ropou zatím nejsou zcela známy. Známy nejsou ani dopady korodujícího plavidla na zdejší populace velryb a dalších živočichů obývajících tyto korálové útesy. Již nyní je však zřejmé, že bude trvat desítky let, než se z této katastrofy ostrov zotaví.

K tématu

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Koronavirus

Babiš s Hamáčkem: Přibyde 15 tisíc nakažených, JIP čeká skokový nárůst pacientů

Babiš s Hamáčkem: Přibyde 15 tisíc nakažených, JIP čeká skokový nárůst pacientů

„Matematika je bohužel neúprosná. Pokud za středu přibude 14 tisíc nakažených, znamená to, že za 10 dní bude v jeden den potřebovat nově hospitalizaci 560–700 lidí,“ napsal vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) na Twitteru. Podpořil tak slova premiéra Andreje Babiše (ANO), který v Hlavních zprávách na CNN Prima NEWS předpovídal dokonce 15 tisíc nově infikovaných covidem-19. Všemu napovídají čísla zveřejněná ke středeční 18. hodině, kdy přibylo 8 840 případů.

reklama
Nikdo nevěří, že je to pouze na dva týdny, říká Prouza o nových opatřeních
První švédský lockdown? Zůstaňte doma a omezte oslavy, vyzývá stát obyvatele Uppsaly
Nebýt Schumachera v Mercedesu, neměl by teď Hamilton tolik vítězství, myslí si Enge
reklama
reklama
Žádný lockdown v Česku není, trvají si na svém Prymula s Babišem

Vláda

Domácí zpravodajství

Díky přednáškám jsem plul z Austrálie do Evropy zadarmo, vzpomínal cestovatel Stingl
Ludwig: Lockdown potrvá déle, vláda nás ale nechce štvát. Kolapsu nemocnic se nevyhneme
Další články
reklama
reklama