Kontroverzní parkovací dům
Tramvajová zastávka za téměř devadesát milionů korun? Liberec takovou má a dokonce není ze zlata. Je úplně obyčejná, stačilo ji jen přestěhovat o sto metrů dál. Liberecký kraj díky tomu dostane dotaci 84 milionů korun na parkovací dům, který nechal za čtvrt miliardy postavit pro své úředníky. Na stovce míst z celkových 244 ale může parkovat i veřejnost, a tak je možné využít peníze z Evropské unie. Podle opozice obyčejný podvod, podle hejtmana účelné čerpání evropských fondů.
‚‚Parkovné je 60 korun na den a k tomu dostanete jednu jízdenku na MHD zdarma,‘‘ láká motoristy Martin Půta, hejtman Libereckého kraje. Úředníci budou mít parkování za 50 korun na den, úřad jim to bude strhávat z platu.
ČTĚTE VÍCE: Na dálniční známce je teď možné ušetřit 800 korun. Stačí znát jednoduchý trik
Celková částka za parkovací dům je 246 milionů korun, Liberecký kraj chce ale získat dotaci z evropských fondů na udržitelnou mobilitu. Parkovací dům proto označuje jako P+R, tedy ‚‚zaparkuj a dál jeď veřejnou dopravou‘‘. Má to ale háček. Podle podmínek dotace musí být nejbližší zastávka MHD v bezbariérové docházkové vzdálenosti nižší než 200 metrů. Tramvajová zastávka Rybníček to ale nesplňuje, a tak se musí stěhovat zhruba o sto metrů dál. Podle hejtmana Martina Půty by se stalo tak jako tak. ‚‚Přesunování zastávky vymysleli město a dopravní podnik dávno předtím, než vznikla myšlenka na vybudování parkovacího domu,‘‘ zdůrazňuje hejtman. Plány staré deset let bylo teď ale nutné kvůli dotaci oprášit tak rychle, že na cestující bude při čekání na tramvaj pršet. Přístřešek jako na původní zastávce sice bude i na té nové, ale nejdřív za půl roku. Z toho obyvatelé Liberce rozhodně nadšení nejsou.
‚‚Tam je to otevřené, déšť, sníh, vítr i slunce. Prostě všechno lidi, že?‘‘ zlobí se starší žena čekající na svůj spoj. Opoziční politici zpochybňují i samotný smysl parkovacího domu ve středu města. ‚‚Pojedete do centra, zaplatíte za parkování a zdarma se necháte odvézt na kraj města. Tomu nerozumím,‘‘ říká opoziční politik Jindřich Felcman. ‚‚Lhát se nemá, tohle není park + ride, když už, tak je to park + go. Ale to se rozhodla Evropská unie nepodporovat, protože parkovat v centru prostě není něco, co by bylo v souladu s principem udržitelné mobility. Peníze měly být použity na to, aby se auta odstavila dál od středu města a aby se do centra nenajíždělo,‘‘ zdůrazňuje Felcman.
Hejtman ale jeho kritiku odmítá a připomíná, že lidé, kteří zaparkují v novém parkovacím domě, mohou jet tramvají například do zoo, botanické zahrady, muzea či galerie. V okolí těchto institucí bývají často parkoviště plná. ‚‚Máme posudek od ČVUT, který právě potřebnost takového parkovacího domu zmiňuje. Bez toho bychom nemohli žádat o dotaci ani takový parkovací dům stavět,‘‘ podotýká Martin Půta.
Náměstek primátora Liberce pro územní plánování Jan Janďourek připouští, že se parkovací domy tohoto typu obvykle staví na okrajích měst, v Liberci je podle něj situace specifická. ‚‚Máme tady velmi frekventovaný vnitřní okruh města a právě u něj parkovací dům stojí. Pokud máme takto kapacitní komunikaci vedoucí do centra, sotva přinutíte motoristy, aby sem nenajížděli. To je realita,‘‘ vysvětluje Janďourek s tím, že minimálně jeden další parkovací dům by ještě poblíž středu města vyrůst mohl.