360°, Jan Kučera, David Votroubek, Petr Kolouch, Jindřich Berounský - 4.8. v 21:20
Středeční vlaková nehoda u Domažlic byla největší železniční tragédií v Česku za posledních 25 let. Na místě zasahovaly desítky záchranářů, kteří na podobné situace musí být vždy připraveni. „Podobné dopravní nehody se řeší podle standardní typové činnosti, není zde místo pro improvizaci. Záchranné složky vše několikrát do roka trénují,“ uvedl šéf pražské záchranné služby Petr Kolouch v pořadu 360° Pavlíny Wolfové.
Při akci velel Plzeňský kraj, který za oblast, ve které ke střetu vlaků došlo, zodpovídá. Pomáhali však i záchranáři z Prahy, na místo vyletěly záchranné vrtulníky. Jeden pacient byl následně převezen do pražské fakultní nemocnice. „Tyto dopravní nehody se řeší podle standardní typové činnosti, kterou máme stejnou jako hasiči. První skupina na místě zjistí, co se stalo, a vyžádá si další prostředky,“ uvedl Kolouch.
Záběry, ze kterých mrazí: Takhle probíhal zásah hasičů u vlakového neštěstí na Domažlicku
Českem otřásla železniční nehoda u obce Milavče, která se stala ve středu ráno. Nyní největší železniční tragédie v Česku si vyžádala tři mrtvé – oba strojvedoucí a ženu. Dalších pět lidí skončilo v kritickém stavu v nemocnici. Celkem záchranáři ošetřili 67 lidí. Hasičská záchranná služba Plzeňského kraje nyní zveřejnila některé záběry ze záchranné akce.
K těmto mimořádným situacím záchranáři ze zákona vyjíždějí v momentě, kdy je na místě šest a více zraněných. „Záleží však i na situační zprávě. Ve chvíli, kdy je takováto mimořádná událost, se určuje vedoucí zdravotnické složky. Do jeho příjezdu první výjezdová skupina rozhoduje, jak budou zranění tříděni. Od hasičů je pak na místě velitel zásahu,“ pokračoval šéf záchranářů.
Vedoucí složek mají červenou přilbu a vesty. „Stejně pak vypadá i velitel hasičů. Tři vedoucí následně rozhodují o tom, kde bude vytvořena neodkladná péče o zraněné a úniková cesta. Není zde místo pro improvizaci, je to daný postup,“ vysvětlil Kolouch. Zranění se pak dělí do tří skupin podle barev. „Jde o záchranu života, vážná zranění a zeleně označení jsou lehce zranění. Za každou skupinu je jeden zodpovědný,“ přiblížil.
Kolouch připomenul, že na místo neštěstí dojíždějí záchranné složky postupně. „První vlna je složitá. V dalších chvílích je nutné vše odvelet, aby se neimprovizovalo a rozdělily se síly. Musí se jet podle jasných pravidel,“ doplnil. Prioritně záchranáři provádějí život zachraňující úkony. „Péče je ale komplexní. U méně zraněných se může objevit akutní stresová reakce. Více si totiž uvědomují, co se stalo. Ti pak mohou později zareagovat,“ pokračoval Kolouch.
U vlakové nehody na Domažlicku zasahovaly desítky záchranářů. Zdroj: CNN Prima NEWS
V těchto případech jsou na místě zdravotníci a specialisté, kteří mají naučené posttraumatické postupy. „Mezi nimi jsou profesionálové, kteří mají kurz postresové péče. Ti následně po konzultaci tuto pomoc poskytují,“ sdělil. Typových činností podle šéfa pražských záchranářů přibývá. „Záchranáři jsou na ně však připraveni. Několikrát do roka má IZS cvičení, je nezbytné, aby tato událost byla dobře zvládnutá. Nedá se to naučit bez tréninku,“ dodal.