S koncem září skončila platnost vládního opatření na snížení spotřební daně z benzinu. Čerpací stanice okamžitě reagovaly zvýšením cen Naturalu místy až o dvě koruny. Zvýhodněná sazba pro motorovou naftu zůstává naopak v platnosti až do konce příštího roku, což však nic nemění na skutečnosti, že je stále v průměru o 4,90 korun dražší než benzin a její cena dlouhodobě neklesá.
Vpád ruských vojsk na Ukrajinu způsobil dlouhá desetiletí nevídané zdražování energií a také enormní nárůst cen pohonných hmot. Jestliže ještě na začátku letošního roku mohli řidiči tankovat litr benzinu v průměru za 35,88 koruny, po vypuknutí války na Ukrajině došlo k razantnímu skoku, kdy se cena za litr v březnu vyšplhala v průměru na 46,09 koruny a v červnu dokonce na 47,82 koruny. Běžně však byly k vidění i ceny překračující 50 korun za litr. Vláda reagovala snížením spotřební daně na benzin o 1,50 korun, 1. října ale toto opatření skončilo.
Okamžitá reakce
Zatímco ještě 30. září se litr benzinu tankoval v průměru za 37,54 Kč; 5. října to bylo už rovných 39 Kč a ceny dále rostou. Nejrychlejší pohyb lze sledovat tam, kde bývají ceny obecně vyšší – jako na dálnicích nebo městských výpadovkách, kde je také mnohem větší výtoč, takže setrvačnost cen paliv nakoupených za nižší cenu před koncem opatření je mnohem kratší. Na mnoha místech v Praze se ceny benzinu včera opět přiblížily psychologické hranici 40 korun za litr.
Zájemci o levné tankování si často musí zajet, ale i u tradičně levných čerpacích stanic nelze čekat zázraky. „My jsme situace nechtěli zneužívat, a tak jsme přistoupili ke zdražování až od pondělí. Do té doby si lidé mohli u nás natankovat za 35,90 korun za litr. Bohužel i my musíme reagovat na tržní situaci, a tak se kolem pondělní čtvrté odpolední na našich čerpačkách objevila cena o dvě koruny vyšší,“ řekl kolegům z Autosalon.tv Petr Ondra z řetězce Tank ONO.
Ceny benzinu se začátkem října (4.10.) přiblížily cenám nafty, rozdíl je ale stále velký. Zdroj: Bart Běhal
Nafta má „předplaceno“
Jiná situace je u cen nafty, kde má snížená spotřební daň platit až do konce příštího roku. To ovšem nic nemění na její enormní ceně. „Důvodem je blížící se zavedení embarga EU na dovoz ruské ropy a ropných produktů, včetně dieselových paliv. To vstoupí v platnost ke konci roku,“ řekl CNN Prima NEWS ekonom Lukáš Kovanda.
Důvodem pro ponechání úlevy na dani u nafty však není vysoká cena na trhu s ropnými produkty, ale lobbing českých automobilových dopravců, kteří jsou v těžké situaci oproti konkurentům z Polska, Maďarska či Slovenska nebo Turecka, kde je spotřební daň na naftu ještě nižší, což se odráží do ceny.