Snížená spotřební daň z benzinu přestala platit
Ačkoliv motoristé mohou sledovat v posledních týdnech klesající ceny paliv, tak od října přijde zdražování. Důvodem není další zdražování na světových burzách, ale konec opatření vlády Petra Fialy (ODS) v podobě nižší spotřební daně na benzin. Konec tohoto nástroje se může prakticky okamžitě projevit v cenách paliv. V současné době je cena benzinu na průměrných 37,56 koruny za litr. Se začátkem října se ale může prodražit až o korunu.
Ruská invaze na Ukrajinu přinesla zdražování energií a prakticky okamžité prodražení pohonných hmot. Jedno z nejvýraznějších se odehrálo v České republice. Ještě na začátku letošního roku mohli řidiči tankovat litr benzinu v průměru za 35,88 koruny. Po začátku invaze ale došlo k razantnímu skoku, kdy se v březnu dostal na 46,09 koruny a v červnu na 47,82 koruny.
Řidiči zřejmě ušetří. Senát schválil prodloužení nižší spotřební daně na naftu
Nižší sazby spotřební daně u nafty budou s největší pravděpodobností platit do konce příštího roku. Předlohu schválil Senát ve zkráceném jednání. Vládní opatření reaguje na vysoké ceny pohonných hmot, které vzrostly po ruské invazi na Ukrajinu.
Vláda Petra Fialy na růst cen reagovala snížením spotřební daně na pohonné hmoty o 1,50 koruny. V případě benzinu toto opatření končí k poslednímu dni měsíce září. I když v posledních týdnech Natural 95 zlevňuje, tak se další zdražování vyloučit nedá. „Jestliže jsou faktory nakloněny ke zlevnění o 50 haléřů, tak po vrácení spotřební daně může benzin zdražit až o korunu, a to v následujících sedmi dnech,“ řekl pro CNN Prima NEWS hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Sám totiž odhadoval, že další zlevňování bez započítání spotřební daně může ceny benzinu v příštím týdnu srazit až o 50 haléřů. Zmenšil by se tak rozdíl nůžek mezi cenami benzinu a nafty, který nyní přesahuje 5,40 koruny. Zatímco je benzin na 37,56 koruny, tak nafta je v průměru na 43,01 koruny.
Podpora nafty pokračuje
Podle Kovandy se jedná o historicky zcela mimořádné rozpětí. „Důvodem je blížící se zavedení embarga EU na dovoz ruské ropy a ropných produktů, včetně právě dieselových paliv. To vstoupí v platnost ke konci roku,“ řekl dále ekonom.
Zatímco u benzinu bude podpora nižší spotřební daně končit, u nafty tomu bude naopak. Cena nafty totiž vystřelila kvůli ruské invazi až k téměř 50 korunám za litr. Dosud se drží nad 40 korunami. Vláda Petra Fialy i proto připravila prodloužení snížení spotřební daně u nafty o 1,50 koruny až do konce příštího roku.
Důvodem ale není samotná vysoká cena. Hlavní argument při projednávání v Poslanecké sněmovně a Senátu byl, že čeští dopravci jsou oproti zahraničí nekonkurenceschopní. A to zejména vůči dopravcům z Polska, Slovenska, Maďarska, Rumunska a Turecka.
Právě v těchto státech je podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) jedna z nejnižších spotřebních daní na pohonné hmoty. Oproti tomu české snížení spotřební daně bylo jedno z nejvyšších, které povoluje směrnice Evropské unie stanovující povinné minimální sazby spotřebních daní.