Snížená spotřební daň z benzinu přestala platit
Ačkoliv motoristé mohou sledovat v posledních týdnech klesající ceny paliv, tak od října přijde zdražování. Důvodem není další zdražování na světových burzách, ale konec opatření vlády Petra Fialy (ODS) v podobě nižší spotřební daně na benzin. Konec tohoto nástroje se může prakticky okamžitě projevit v cenách paliv. V současné době je cena benzinu na průměrných 37,56 koruny za litr. Se začátkem října se ale může prodražit až o korunu.
Ruská invaze na Ukrajinu přinesla zdražování energií a prakticky okamžité prodražení pohonných hmot. Jedno z nejvýraznějších se odehrálo v České republice. Ještě na začátku letošního roku mohli řidiči tankovat litr benzinu v průměru za 35,88 koruny. Po začátku invaze ale došlo k razantnímu skoku, kdy se v březnu dostal na 46,09 koruny a v červnu na 47,82 koruny.
Vláda Petra Fialy na růst cen reagovala snížením spotřební daně na pohonné hmoty o 1,50 koruny. V případě benzinu toto opatření končí k poslednímu dni měsíce září. I když v posledních týdnech Natural 95 zlevňuje, tak se další zdražování vyloučit nedá. „Jestliže jsou faktory nakloněny ke zlevnění o 50 haléřů, tak po vrácení spotřební daně může benzin zdražit až o korunu, a to v následujících sedmi dnech,“ řekl pro CNN Prima NEWS hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Sám totiž odhadoval, že další zlevňování bez započítání spotřební daně může ceny benzinu v příštím týdnu srazit až o 50 haléřů. Zmenšil by se tak rozdíl nůžek mezi cenami benzinu a nafty, který nyní přesahuje 5,40 koruny. Zatímco je benzin na 37,56 koruny, tak nafta je v průměru na 43,01 koruny.
Podpora nafty pokračuje
Podle Kovandy se jedná o historicky zcela mimořádné rozpětí. „Důvodem je blížící se zavedení embarga EU na dovoz ruské ropy a ropných produktů, včetně právě dieselových paliv. To vstoupí v platnost ke konci roku,“ řekl dále ekonom.
Zatímco u benzinu bude podpora nižší spotřební daně končit, u nafty tomu bude naopak. Cena nafty totiž vystřelila kvůli ruské invazi až k téměř 50 korunám za litr. Dosud se drží nad 40 korunami. Vláda Petra Fialy i proto připravila prodloužení snížení spotřební daně u nafty o 1,50 koruny až do konce příštího roku.
Důvodem ale není samotná vysoká cena. Hlavní argument při projednávání v Poslanecké sněmovně a Senátu byl, že čeští dopravci jsou oproti zahraničí nekonkurenceschopní. A to zejména vůči dopravcům z Polska, Slovenska, Maďarska, Rumunska a Turecka.
Právě v těchto státech je podle ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) jedna z nejnižších spotřebních daní na pohonné hmoty. Oproti tomu české snížení spotřební daně bylo jedno z nejvyšších, které povoluje směrnice Evropské unie stanovující povinné minimální sazby spotřebních daní.