Maltská vláda pomocí soukromých plavidel tajně vrací migranty zpět do Libye. Alespoň to tvrdí britský deník The Guardian, který má k dispozici údajnou výpověď jedné z přeživších žen a také několik hlasových nahrávek, které mají dokazovat praktiky tamních úřadů. Maltská strana se zatím k článku nevyjádřila.
Na údajné operace maltské vlády upozornila žena, která přežila plavbu přes Středozemní moře, během které zemřelo 12 lidí. Žena tvrdí, že jejich člun směřující k evropským břehům zastavila posádka soukromého plavidla na příkaz maltské vlády. Migranti byli následně naloženi na palubu a odvezeni zpět do Tripolisu. Její svědectví pak podle Guardianu zapadá do výpovědí jiných migrantů, kteří se obrátili na Alarm Phone – nouzovou linku pro uprchlíky, kteří se na moři ocitli v nebezpečí.
Žena dále vypověděla, že člun s migranty vyplul od libyjského pobřeží 9. dubna. Na palubě mělo být 63 lidí včetně několika dětí. První loď, na kterou člun narazil, jen bez zájmu proplula kolem. „Jmenovala se Medkon Lines. Snažili jsme se ji zastavit, aby nás zachránila. Tři muži skočili do vody a snažili se k ní doplavat, ale za minutu zmizeli pod vodou,“ popisuje žena, jejíž identita zůstává z důvodu bezpečnosti skryta.
„Po pěti dnech na moři nás zpozorovalo maltské letadlo,“ pokračuje žena. „Mysleli jsme, že přivolá pomoc, ale nikdo nepřiplul. Byli jsme strašně unavení a neměli jsme vodu ani jídlo,“ popisuje žena s tím, že v moři mezitím utonuli další čtyři muži.
Nakonec ke člunu s migranty dorazila 14. dubna loď Dar Al Salam 1 plující pod maltskou vlajkou. „Posádka nám řekla, že nejsou záchranáři, ale že pracují pro Maltu. Řekli, že jsou Egypťané. Dívali se na nás, jako bychom nebyli ani lidské bytosti,“ tvrdí žena. Posádka pak migranty vzala na palubu a zamkla v prostoru kuchyně. Po 48 hodinách plavby přistála loď zpět v Tripolisu, odkud byli přeživší migranti odvezeni do detenčního zařízení. V průběhu návratu do Libye podle ženy zemřelo dalších pět lidí.
Maltské úřady zatím bez komentáře
Na podobné případy upozornili už minulý měsíc investigativní novináři z New York Times a italského deníku Avvenire. Podle nich si začátkem koronavirové krize Malta najala malou flotilu lodí, které měly zachycovat a vracet migranty zpět do Libye. Součástí tajných operací měli být bývalý úředník a vysoce postavený velitel libyjské pobřežní stráže. V souvislosti s tím zahájilo v dubnu státní zastupitelství vyšetřování. Bývalý úředník Neville Gafà vyšetřovatelům potvrdil, že byl vládou pověřen, aby dohlížel na vracení migrantů zpět do Libye. Příkaz měl jít přímo z kanceláře premiéra.
Maltské úřady na žádost britského deníku o vyjádření nereagovaly. Využívání soukromých plavidel pro záchranu migrantů na moři už v minulosti připustil například ministr vnitra Robert Abela. O vracení migrantů zpět do Libye se ale zatím nikdo z maltských představitelů nezmínil.
S žádostí o vyjádření nepochodili novináři z Guardianu ani u majitele lodi Dar Al Salam.
„Odmítnutí maltských úřadů zachránit tyto osoby představuje vážné porušení mezinárodního práva v oblasti lidských práv a námořního práva,“ řekla Guardianu Giulia Tranchinaová, právnička v oblasti lidských práv ve Wilson Solicitors v Londýně. „Přeživší, kteří se ocitli zpět v Libyi, byli opětovně uvězněni v nelidských podmínkách v EU dotovaném ,oficiálním detenčním zařízení’ Tariq Al Sikka, které spravuje libyjská policie (Oddělení pro nelegální migraci, pozn. red.), a kde jsou často mužští uprchlíci celé měsíce mučeni v podzemních celách,“ uvedla Tranchinaová.
Podle právníků a lidskoprávních aktivistů se navrácení migranti stále nacházejí v detenčním zařízení, nemají přístup ke zdravotní péči a trpí nedostatkem vody i potravy. „Chtěli jsme jet do Evropy, protože máme právo žít. Rozhodla jsem se promluvit, protože na to mám právo, protože naši bratři zemřeli na moři,“ zakončuje údajná svědkyně.