Libeňský most v Praze zůstává pro tramvaje do odvolání zavřený
Libeňský most v Praze zůstane v jedné ze svých částí uzavřený několik týdnů. Technická správa komunikací (TSK) nyní vyprojektuje a nechá vyrobit konstrukci, kterou umístí pod most. Přesný harmonogram postupu všech prací bude upřesněn v příštím týdnu, jak řekla mluvčí TSK Barbora Lišková. Takzvaný inundační most, který je součástí Libeňského soumostí, uzavřela ve čtvrtek odpoledne TSK kvůli technické závadě pro veškerou dopravu. Závadu pravděpodobně způsobily silné mrazy.
Přes most v celé jeho délce nejezdí tramvaje a na inundační most nesmí ani chodci, cyklisté a automobily. Most přímo přes Vltavu ale uzavřen není. Uzavřený úsek mohou chodci a cyklisté obejít po lávce ke komplexu Dock a Štorchovou ulicí po rampě na most.
ČTĚTE TAKÉ: Česko má dvě unikátní dopravní kamery. Odhalí přestupky, na něž jsou jiná zařízení krátká
Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty a byl postaven podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928. Nikdy nebyl opravován a je ve velmi špatném stavu.
OBRAZEM: Pražský železniční most se záchrany zřejmě nedočká. Kupka vyzývá k rychlému řešení
Historický železniční most na pražském Vyšehradě zřejmě bude muset být odstraněn a nahrazen novým. Správa železnic (SŽ) jej totiž považuje za kapacitně nevyhovující a odmítá alternativní studii, podle níž je zachování stávajícího mostu možné. SŽ přišla se svou vlastní architektonickou studií nové stavby, která více respektuje podobu současného historického mostu, než jak tomu bylo u původního návrhu. Na nutnost rychlého řešení apeluje také ministr Martin Kupka (ODS).
„Inundační most zůstává zcela uzavřený pro všechny druhy dopravy. Harmonogram dalšího postupu budeme upřesňovat v příštím týdnu. Nyní musíme vyprojektovat a vyrobit konstrukci, kterou umístíme pod most. Bude se jednat o podobný princip jako v případě mostu na Vltavské,“ řekla Lišková.
Na závadu přišli silničáři při geodetických měřeních obloukové konstrukce a monitoringu kloubů ve vrcholu oblouku inundačního mostu. Jedná se o samostatný oblouk na Rohanském ostrově. Na vině je zřejmě mráz. „Veškeré dosavadní statické výpočty a diagnostické průzkumy předpokládaly správnou funkčnost kloubů nosného systému oblouku mostu. Statický systém na obloukových částech je citlivý zejména na nižší teploty v zimním období, které jsou rozhodující pro celkovou únosnost mostu,“ uvedla Lišková.
Odborníci provedli od začátku roku endoskopický průzkum kloubové části. „V tomto místě bylo zjištěno, že nosné kovové desky zajišťující funkčnost celého systému jsou mimo svoji správnou polohu a zároveň dochází k drcení betonu nosných prvků,“ uvedla mluvčí.
Libeňský most zůstává uzavřený. Zdroj: Profimedia.cz
Libeňský most zůstává uzavřený. Zdroj: Profimedia.cz
Libeňský most zůstává uzavřený. Zdroj: Profimedia.cz
Libeňský most zůstává uzavřený. Zdroj: Profimedia.cz
Libeňský most zůstává uzavřený. Zdroj: Profimedia.cz
Uzavřený Libeňský most, 11. ledna 2023 Zdroj: profimedia/ČTK
Kvůli stavu mostu se sejde rovněž nově ustavená rada monitoringu, která se skládá z projektantů, odborníků z Kloknerova ústavu Českého vysokého účení technického v Praze a Vysokého učení technického v Brně, zástupců TSK a zhotovitele. „Tato rada bude pravidelně vyhodnocovat aktuální informace o stavu obloukových mostů. Na základě těchto informací rada stanoví další postup,“ uvedla Lišková.
OBRAZEM: Hlavní nádraží se promění k nepoznání. Dánští architekti zvolili radikální řešení
Odbavovací halu Hlavního nádraží v Praze čeká výrazná proměna. Před ní by měla v budoucnu vzniknout dřevěná střešní konstrukce, která propojí odbavovací halu, Vrchlického sady a plánovanou novou tramvajovou zastávku. Počítá s tím návrh architektů kodaňského studia Henning Larsen Architects, kteří uspěli v soutěži na podobu úprav nádraží a jeho okolí. Přeměna prostoru by měla začít v roce 2028 a podle odhadu vyjde asi na dvě miliardy korun.
V souvislosti s uzavřením části Libeňského mostu musel ve čtvrtek dopravní podnik (DPP) přerušit provoz tramvají také na Hlávkově mostě. Měl tam naplánovány drobné práce na únor. Kvůli tomu, aby na most mohl pustit víc tramvajových linek objíždějících Libeňský most, provedl práce již nyní.
Situaci na mostě budou projednávat pražští zastupitelé. „Téma Libeňského mostu nechám zařadit na projednání pražskými zastupiteli v lednu, aby věděli, v jakém stavu se most nachází a jaké s ním máme plány,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).
Dočasně uzavřen pro auta a MHD byl Libeňský most také v roce 2018. Předloni se při diagnostikách ukázalo, že všechny oblouky vykazují stejnou zatížitelnost jako v době stavby.
Minulé vedení Prahy počítalo se zbouráním Libeňského mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, současné vedení magistrátu ale rozhodlo o opravě. Konsorcium firem, které most opraví, vede společnost Metrostav TBR a tvoří jej ještě mateřský Metrostav a projekční firmy SATRA a SHP. Práce by podle dřívějšího vyjádření ředitele TSK Jozefa Sinčáka mohly začít na jaře 2025.