Britská firma si křivolaká centra Prahy a Brna vyhlédla do budoucna jako ideální prostor pro testování funkčnosti autonomního řízení svého minibusu. Na samočinnou jízdu zatím dohlíží řidič, později ale výrobce počítá s řízením vozidel na dálku. Klíčové pro úspěch projektu bude mimo jiné získání důvery cestujících.
Autopilota mají už dávno letadla, bez zásahů obsluhy nebo dokonce zcela bez ní umí jezdit také vlaky a čím dál rychleji se blíží doba, kdy se od řidičů oprostí také silniční vozidla. U osobních aut jsou autonomní systémy už dobře známé, v prostředcích veřejné dopravy je ale třeba nést odpovědnost za mnohem větší množství lidí. Malý autobus, který by měl být schopen tuto zátěž unést, je v těchto dnech britským výrobcem testován v Praze a v Brně.
K TÉMATU: Na Slovensku zavádějí legislativu pro provoz aut bez řidiče. Češi vyčkávají
MHD budoucnosti
„Města čelí výzvám, jako je snížení emisí, zlepšení bezpečnosti a mobility cyklistů nebo chodců, zvýšení kvality života občanů. Auta bez řidiče mohou mnohé z těchto výzev pomoct vyřešit,“ řekl pro web Carscoops.com Bani Anvari, profesor z University College London, která na tomto projektu spolupracuje s Aurrigem
Divoce vyhlížející minibus s prostým názvem Auto-Shuttle je poháněno elektromotorem o výkonu 30 koní a může jet rychlostí až 20 km/h s dojezdem přes 120 km. Uvnitř vozu je místo k sezení až pro 8 osob a také prostor pro vozíčkáře, kteří se do vozu dostanou pomocí rampy. Auto-Shuttle spoléhá na technologii LiDAR stejně jako na kamery a vlastní software Aurrigo, který poskytuje jasný a konzistentní obraz světa kolem něj.
Vozidlo již bylo úspěšně provozováno na trasách s běžným silničním provozem ve Velké Británii – v Cambridgi či nedaleko Birminghamu, a bylo testováno v centrech měst, v areálech pro seniory a na velkých golfových turnajích.
Na projektu, jehož cílem je poskytovat udržitelnou autonomní přepravu osob a zboží v různých evropských městech, se podílí řada organizací – ať už se jedná o univerzity (University College London, Ghent University), dodavatele autonomních vozidel (Aurrigo, BringAuto), výzkumné organizace (PowerHUB), firmy (Lab Box, Applied Autonomy, the Future Mobility Network), nebo také provozovatelé výstavních areálů (Výstaviště Praha, Veletrhy Brno).
Tvary elektrického autobusu bez řidiče jsou vskutku nevšední. Zdroj: se svolením společnosti Aurrigo
Tvary elektrického autobusu bez řidiče jsou vskutku nevšední. Zdroj: se svolením společnosti Aurrigo
Česká města ideálním zkušebním hřištěm
Zájemci o vyzkoušení autonomní jízdy autobusem si to mohou do 5. října zdarma vyzkoušet na pražském Výstavišti. Auto-Shuttle jezdí také v Brně a o stejný způsob dopravy projevily zájem také středočeské Říčany. Do běžného provozu ale autobus bez řidiče stejně jako osobní auta z legislativních důvodů ještě nesmí.
Ředitel společnosti Aurrigo David Keene však vidí křivolaká jádra českých měst do budoucna jako ideální testovací hřiště: „Středověké dlážděné pražské ulice postavené dříve, než se vůbec snilo o autech nebo autobusech, jsou v ostrém kontrastu s moderními silnicemi v Milton Keynes (sídle společnosti, pozn. red.), což bude pro otestování schopnosti ostrého provozu autobusu v různých městech světa klíčové.“