Jedna malá tableta vhozená do nádrže má snížit spotřebu benzinu nebo nafty o 7 až 14 procent, i když údajně existují případy snížení spotřeby paliva o 30 procent, nebo dokonce o více než polovinu. Pokud by tento laciný fígl opravdu fungoval, znamenalo by to revoluci nejen v automobilovém průmyslu, ale ve světě pohonných hmot vůbec. Přes oprávněné pochybnosti se ale na podobné vynálezy vždy chytne dostatek naivů, kteří dají hlavnímu původci „zázraku“ dobře vydělat.
Rozmach látek a zařízení šetřících palivo začal palivovou krizí na počátku 70. let 20. století, zejména v USA vzniklo mnoho vynálezů: magnetizéry, příměsi do paliv, platinové vstřikovače, zlepšovače zapalování, přísady do olejů, elektroúpravy, turbíny atd. Až dosud žádný z nich nebyl vědecky prokázán jako účinný. Distributoři, kteří tyto produkty nabízejí v mnoha zemích, se časem zákonitě dostávají do problémů a zanikají, ale na jejich místě se stále objevují nové s „novou zázračnou recepturou“, které opět uvěří tisíce lidí. Podobné to je i u „nových“ tablet nabízených na polském trhu. Novináři z polského magazínu Auto Swiat se rozhodli funkčnost kapslí otestovat na starším dvoulitrovém Mitsubishi Lancer.
MPG caps vypadají jako vitamíny a při tankování se přihazují do nádrže. Zdroj: Se svolením společnosti FFi
MPG caps vypadají jako vitamíny a při tankování se přihazují do nádrže. Zdroj: Se svolením společnosti FFi
Tabletová pyramida
Tajemné tablety z USA se jmenují MPG-caps, což v přeneseném významu (MPG = míle za galon) znamená něco jako „dojedeš dál“. Tyto hnědé, malé tablety vypadající jako vitamínové doplňky, které možná máte doma, stojí okolo 7-9 PLN za jednu, tedy kolem čtyřiceti Kč. Mají zlepšit celkovou účinnost motoru a vydělat nejen na sebe, ale také přinést měřitelnou úsporu uživateli auta, snížit emise, zvýšit výkon a prodloužit životnost motoru. Prostě značka ideál.
Redakce CNN Prima NEWS se pokoušela prodej podobných tablet vypátrat i u nás, ale nejbližší stopa po tuzemském prodejci mizí někde v roce 2013. Zázračné MPG-caps je nicméně možné bez problémů objednat na eBay nebo na jiných mezinárodních platformách, které v příslušných diskusních fórech automobilových fanoušků a znalců vždy nějaký dobrodinec rád doporučí.
Manuál popisující složení a princip funkce tablet prodávaných v Polsku neuvádí prodejce veškerý žádný, zato se rychle dozvíte, jak se zaregistrovat do online prodejního systému výrobce, kterým je společnost se sídlem v USA. Jde o klasickou pyramidovou hru neboli „letadlo“, která je jen uzpůsobena danému produktu a prodejce, který zázračné tablety v Polsku nebo kdekoliv jinde přímo nabízí, je s největší pravděpodobností jen dalším z nekonečné řady nešťastníků, kteří na hru s vidinou pohádkového zbohatnutí přistoupili.
PŘEHLEDNĚ: Chcete natankovat lacino? Podívejte se, kde najdete nejlevnější benzínky
Česko v posledních měsících kromě dalších problémů trápí také vysoké ceny pohonných hmot. Ty se v posledních týdnech začínají mírně snižovat, ale i tak jsou stále vyšší, než bývaly před zahájením ruské invaze na Ukrajinu. Kde v tuzemsku naleznete ty nejlevnější pumpy, kde si můžete za co nejméně peněz natankovat? Podívejte se na přehledný článek CNN Prima NEWS.
Tablety tedy prodává pouze síť jednotlivých prodejců, kteří investují své vlastní peníze a najímají další prodejce investující peníze. V takovém systému není produkt příliš důležitý, důležitější je rostoucí síť a peníze od mladých ziskuchtivých podnikatelů na nejnižší úrovni. Obvykle po nějaké době síť zkolabuje a nejvíce pak trpí právě lidé na dně pyramidy: Utratili peníze za těžko prodejný produkt a není ani možné počítat s dalšími příjmy z náboru podprodejců.
Je to podvod jako Brno
Ale zpět k výrobku samému, resp. hodnocení jeho funkčnosti. Zdá se, že polský prodejce se poučil z nezdarů svých předchůdců a hmatatelnost účinků prodávaného preparátu se rozhodl ještě více relativizovat. Ve své reklamě totiž říká, že ony kouzelné kapsle nefungují okamžitě a je jich tedy potřeba odebrat více, aby byl výsledek patrný. Musíte spálit alespoň dvě palivové nádrže, ale lépe ještě víc. Během této doby se ve spalovacích prostorách má podle distributora vytvořit „katalytický povlak“, který diametrálně zlepší život vašeho motoru a nejspíš i váš vlastní.
Obaly i reklama výrobce obsahují informaci, že produkt byl registrován EPA (Environmental Protection Agency), tedy US Environmental Protection Agency. Neznamená to však, že by tablety měly nějaké prestižní doporučení. Jde čistě o povinný zákonný akt registrace. Zatímco reklama a školení pro distributory zdůrazňují efekt neuvěřitelně nízké spotřeby paliva a dalších pozitiv, dokument předložený při registraci EPA zmiňuje zcela jiný účel tablet.
Zjistíte v něm, že se jedná se o prachsprostou náhražku olova chránící mj. sedla ventilů, užitečné pro vozy ze 70., 80. let a starší, které nemají tvrzená sedla ventilů a neměly by spalovat čistý bezolovnatý benzín. Běžně se pro podobné účely užívá tekutina přilévaná do nádrže při tankování.
KOMENTÁŘ: Je nutné zakazovat auta na benzín? Koněspřežky také neskončily z vůle státu
Po roce 2035 už by v Evropské unii nemělo být možné koupit nový automobil poháněný benzínem či naftou. O jejich konec se postarali politici, kteří tím chtějí bojovat proti klimatické změně. Jenže proč by měl stát zakazovat něco, co stejně nevyhnutelně míří do propadliště dějin? Technologický pokrok se nedá nařídit, o čemž jsme se už několikrát v historii přesvědčili.
Není tedy divu, že výsledky polských dynamických a spotřebových měření provedených před a po užití „kondicionéru“ motoru v tabletách se i při dodržení instrukcí prodejce relevantně neměnily. Ba naopak byl při rozebrání motoru odborníky konstatován výskyt červeno-černé usazeniny na korunkách pístů. Časem musí takový sediment zákonitě přejít do katalyzátoru a usadit se na jeho aktivní vrstvě, čímž se sníží jeho účinnost. Bez ohledu na to, co říkají distributoři tablet, tato usazenina motor nechrání, pouze mu škodí – přinejmenším motoru modernímu, který je z mnoha důvodů velmi citlivý na kvalitu paliva.
Jaké jsou české zkušenosti
Podle jednoho z největších českých odborníků na paliva a odborného tiskového mluvčího České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václava Louly nejsou MPG-caps v Česku rozhodně neznámou věcí: „Žádné tablety, které se objevily, prokázaný účinek neměly. Pokud se zamýšlím nad tím, co by mohlo uspořit palivo, tak je to lepší spálení dodaného paliva, což by měly zajišťovat především detergenty, které jsou obsaženy v aditivovaných palivech prodávaných běžně u čerpacích stanic.“
Diplomová práce Šárky Švambergové, obhájená na pražské VŠCHT, se zabývala měřením účinků přípravků určených k přidávání do paliva za účelem zlepšení spalovacího procesu a fungování motoru. V jejích závěrech se mimo jiné píše: „Použití palivových kondicionérů z oblasti aftermarketu (kapalina Envirox, tablety MPG-CAPS a Boogie Energy Pill) neprokázalo žádný, či jen nevýznamný vliv na oxidační stabilitu motorových naft. Měření dokázala, že vliv na oxidaci a spalování paliva při dodržení doporučeného dávkování není u těchto produktů žádný, při použití pětinásobného množství, než je doporučené, pouze zanedbatelný. Uváděné účinky těchto přípravků jsou proto určeny pouze k oklamání zákazníků – motoristů.“
Další česká vědecká kapacita v oboru motorových paliv, Vladimír Třebický, v rozhovoru pro časopis AutoEXPERT (8/20) tuto skutečnost potvrzuje: „Přísada ferrocen, která je hlavní ingrediencí MPG-tabs a podobných výrobků, obsahuje 30 % železa. Při použití v palivu vytváří úsady (můstky) na svíčkách a v katalytickém systému ve formě oxidu železitého. Použití ferrocenu může zkrátit životnost svíček až o 90 %. Vyšší teplota spalin může způsobit termické poškození katalyzátoru. Oxid železa působí také jako překážka mezi lambda-sondou a výfukovými plyny a vede k erozi a ucpání katalyzátoru. Výsledkem je jeho nefunkčnost a zvýšení obsahu škodlivin v emisích. Navíc se může projevit opotřebení kritických částí motoru, jako jsou písty a pístní kroužky.
Souhrnem lze říci, že výrobci vozidel použití kovových přísad obecně v motorech s vnitřním spalováním zakazují, což znamená, že v případě použití přísad v nových vozidlech majitel riskuje ztrátu garance. Použití ve vozidlech mimo garanci nelze zakázat, ale použití těchto přísad nelze na základě uvedených skutečností v žádném případě doporučit.“