Zdražování v Praze zřejmě vůbec nekončí. Pražští politici aktivně jednají o navýšení ceny MHD či parkování. Metropole si podle politiků musí přehodnotit priority, aby měla peníze na další investice jako jsou školy či metro D.
„Co se týče jízdného MHD, mám tady několik návrhů koaličních partnerů, které obsahují například zdražení ročního kuponu na dvojnásobek,“ řekl pro Deník N náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
ČTĚTE TAKÉ: Máte jízdenku a přesto dostanete pokutu? Praha nás okrádá, zlobí se lidé, Hřib chystá změnu
Sám by si přesto přál nižší navýšení ceny jízdenky. Především pak koalice Spolu hovoří o tom, že je současná cena neudržitelná a rovněž jedna z nejlevnějších v Evropě.
„Pokud si chceme uchovat jednu z nejvyšších úrovní MHD na světě a nadále ji rozvíjet, tak jsou úvahy o navýšení ročního kupónu určitě na místě. Síť MHD se za poslední dobu zásadním způsobem zvětšuje. Jen loni jsme otevřeli několik nových tramvajových tratí a stavíme další. Zároveň stavíme zcela novou linku metra a pracujeme na jeho automatizaci. To vše znamená vyšší náklady na provoz, přitom je jízdné stále na úrovni roku 2015. Zde se hodí jistá paralela v podobě dálniční známky, která od svého zavedení zdražila přibližně o 100 % právě kvůli rozšiřování dálniční sítě. Takže myslím, že současné úvahy současného vedení jsou logické,” uvedl pro CNN Prima NEWS Martin Sedeke (ODS), předseda Výboru pro dopravu.
Postupné navyšování ceny by podpořil také někdejší náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). „Cena dlouhodobého kupónu se naposledy měnila v roce 2015, kdy dokonce došlo ke zlevnění. U jízdného platí Pražan pouze cca 15% skutečných nákladů provozu celé sítě MHD. Roční karta je zde podstatně levnější než v dalších českých městech, která navíc nehradí provoz metra: třeba Brno (4750 Kč), České Budějovice (3990 Kč), Ostrava (4000 Kč) a další,“ sdělil pro CNN Prima NEWS.
OBRAZEM: Praha budoucnosti. Filharmonie bude zelenější, nový Libeňský most praktičtější
Řada pražských projektů získala jasnější obrysy. Dánští architekti představili podrobnější podobu dlouho očekávané filharmonie, oznámena byla budoucnost Libeňského mostu. V hlavním městě v poslední době začala také další řada rekonstrukcí důležitých míst. Podívejte se na Prahu blízké budoucnosti.
Zdražení je podle něj zásadní kvůli dalším investicím. „Pokud v městské kase chybí prostředky na tak akutní investice jako jsou výstavba škol, stavba metra D nebo městského okruhu, bude si vedení města muset dobře rozmyslet, kde tyto finance najde. Zda bude dotovat provoz MHD na úkor škol, nebo zda ceny jízdného upraví,“ vysvětlil.
„Když jsem byl náměstkem pro dopravu v minulém volebním období, nechali jsme si udělat analýzu, jak zajistit, aby navýšení jízdného nebylo drastickým zásahem do peněženek Pražanů. Na základě toho jsme zvažovali, že by se cena roční Lítačky mohla navyšovat o korunu denně každý rok. Paralelně s tím by se měla také vést debata o parkování a jeho zpoplatnění, resp. dotování ze strany Prahy. Tady je důležité nezapomínat, že cca 70 % Pražanů se po městě pohybuje MHD či pěšky a 30 % autem,“ dodal.
Naopak to odmítá šéf pražského ANO Ondřej Prokop. „Pražská koalice čelí kritice kvůli předraženým a podezřelým zakázkám Dopravního podniku, včetně těch doprovázejících stavbu Metra D. Pražané se ale místo odpovědného řešení podobných kauz dočkají navýšení jízdného. Kvůli drahému kuponu dá mnoho lidí přednost cestování autem a doprava ve městě po letech pirátského aktivismu zkolabuje úplně,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.
Nová tramvajová trať do Slivence Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Tramvaje v Praze Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Zdeněk Hřib ve svých vystoupeních propaguje MHD. Zdroj: Profimedia.cz/ČTK
Trolejbus v Praze Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Metro (ilustrační foto) Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Připlatíte si i za auto
Také majitelé aut v Praze možná čeká zdražení ročního parkování. Podle náměstka pro dopravu Hřiba je totiž současný stav neudržitelný. „Je třeba uplatnit princip řádného hospodáře. Parkování dnes dotujeme více než MHD. Komerční cena na okraji Prahy je dva tisíce korun za auto na měsíc. Když to srovnáte s cenou za parkování ve veřejném prostoru, 1200 korun za rok, tak vám dojde, že ta dotace, kterou máte oproti komerční ceně, je neuvěřitelně vysoká. Je to dotace na uskladnění soukromého majetku ve veřejném prostoru,“ řekl náměstek pro Zdopravy.cz.
MAPA: Tramvaje se vrátí na Václavské náměstí. Podívejte se, jaké linky by tam mohly jezdit
V únoru započne dlouho očekávaná rekonstrukce horní části Václavského náměstí. Po více než 40 letech se tak obnoví tramvajové spojení mezi Vinohradskou třídou a nejdůležitějším náměstím v Praze, což má ambici výrazně ulehčit hromadné dopravě v centru města. Pražská integrovaná doprava (PID) již přišla s plánem, jaké tramvajové linky by mohly na nových kolejích jezdit.
„Zcela jistě bude nutné zdražit parkování v ulicích. Byl bych rád, kdybychom to měli vyřešené tento rok a mohlo by to vejít v platnost na podzim,“ doplnil.
Podle opozice tím však pirátský politik pokračuje ve svém tažení proti motoristům. „Náměstek Zdeněk Hřib evidentně pokračuje ve své ‚svaté válce‘ proti autům. Neříkám, že cena za parkování je dnes pro potřeby města dostačující, ale pokud by se zdražovat mělo, musí tomu být přizpůsobena infrastruktura a musí tomu předcházet velmi dlouhá a široká diskuze. Tyhle pirátské výstřely od boku nikdy nedopadly dobře,“ sdělil pro CNN Prima NEWS šéf pražského ANO Ondřej Prokop.
Naopak Hřibovi koaliční partneři jsou o návrhu ochotni diskutovat. „Debatu o ceně parkovného je třeba vést s ohledem na několik dalších souvislostí. Jeho výše totiž funguje i jako regulativ – tedy za situace, kdy je parkování v Praze obecně problém, je výše parkovného jednou z cest, jak motivovat Pražany, ale zejména mimopražské řidiče, aby více využívali alternativních možností dopravy – tedy především dopravy hromadné,“ řekl redakci CNN Prima NEWS Martin Sedeke (ODS), předseda Výboru pro dopravu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Praha loni představila i jednu převratnou novinku v dopravě