Rusko investuje stovky miliard korun do informační kampaně v Evropě i Spojených státech. Vybírá si přitom pečlivě, jaké názory u veřejnosti podpořit a koho naopak zdiskreditovat. A používá k tomu celou řadu prostředků – falešné články, komentáře v diskuzích i memy. Jak přesně ruská informační mašinérie funguje, popisuje zpráva z analýzy Lundské univerzity a Švédské agentury pro psychologickou obranu. Vychází přitom z uniklých dokumentů ruské Agentury pro sociální design (SDA) úzce navázané na Kreml.
Zpráva analyzuje více než tři tisíce uniklých dokumentů z ruské Agentury pro sociální design (SDA). Ta spolu se sítí spolupracujících firem organizuje a provádí informační operace po celém světě.
ČTĚTE TAKÉ: Hrozba jaderné války ve vesmíru? Severokorejci varují Trumpa před jeho velkolepým projektem
Ukazuje tak skutečný rozsah působení Ruska v Evropě i Spojených státech. A odhaluje také jejich cenu – za všechny kampaně Kreml v součtu platí až částkou 600 milionů eur (téměř 15 miliard korun) ročně.
Ruská Agentura pro sociální design (SDA) podle nich funguje jako „reklamní agentura na steroidech“ – propojuje digitální reklamu, psychologické operace, vojenské taktiky a špionážní metody s cílem prorazit do informačního prostoru EU, Ukrajiny a USA.
Její kořeny sahají až do nejvyšších pater ruské politiky. Na vrcholu pyramidy stojí Sergey Vladilenovich Kiriyenko, zástupce vedoucího kanceláře prezidenta Vladimira Putina. Pravou rukou Kiriyenka pak je Alexander Kharichev, vedoucí oddělení provozu Rady federace. Oba dva se nachází na sankčním seznamu EU.
Report se zaměřuje na uniklé dokumenty z prostředí Social Design Agency - jedné z mnoha organizací ruských informačních operací.
— Vojtech Pecka (@VojtechPecka) May 22, 2025
Ty vytvářejí falešné zprávy na podporu proruských subjektů a k oslabení EU zemí.
Metody: vytváření, zveličování a posilování vnitřních konfliktů. 2/n pic.twitter.com/A5noqYJsdP
Být fact-checkován je úspěch, ukazují dokumenty
Kampaň organizovaná SDA nemá za cíl pouze šířit lživé zprávy, které hrají do karet Rusku. Jejím skutečným cílem je vytváření rozporů ve společnosti a oslabení její důvěry v systém.
„Na rozdíl od tradičních kremelských propagandistických sítí napojených na zpravodajské agentury nebo státní média působí SDA v rámci sítě soukromého sektoru a nekomerčních subjektů, která se soustředí na vytváření nové generace digitální propagandy a konkuruje tradičním zdrojům propagandy, jako je televize, v boji o vládní financování,“ popisuje zpráva.
SDA proto zaplavuje veřejný prostor velkým množstvím obsahu, od lživých článků generovaných umělou inteligencí, přes falešné komentáře v diskuzích na sociálních sítích až po vtipné obrázky.
In today’s Vatnik Soup, I’ll introduce the Russian disinformation network “Doppelgänger”. Doppelgänger is an influence and hybrid operation spreading Kremlin propaganda via AI-generated fake news websites and social media sites, especially X.
— Pekka Kallioniemi (@P_Kallioniemi) February 14, 2025
1/20 pic.twitter.com/M1DvkEU3hs
Podle zprávy se Rusko poučilo ze zkušeností s hacktivismem a trollími farmami z let 2014–2016. Dnešní operace jsou decentralizované, rychlé a adaptabilní. V některých případech trvá vytvoření kampaně jen 48 hodin.
Pokud se některý narativ prosadí do veřejné debaty – byť jako předmět fact-checku – je to vnímáno jako úspěch.
„Být odhalen je úspěch. Být fact-checkován je úspěch. Být zmíněn politikem nebo celebritou je úspěch,“ shrnuje zpráva. Cílem je zjednodušeně zabrat co největší část informačního trhu, bez ohledu na to, kdo a jak zprávu šíří.
USA: Strategická podpora Trumpa
Příklady z uniklých dokumentů ukazují na masivní operace, včetně manipulace voleb západních zemí.
Jedním z předmětů „zájmu“ ruské SDA se staly i americké volby. V rámci projektu Good Old U.S.A. (Staré dobré Spojené státy) se ruská propagandistická mašinérie podle analýzy zaměřila zejména na voliče republikánů.
„Zdůvodnili to tím, že ačkoli žádnou stranu nelze považovat za proruskou, pro Rusko má smysl vyvinout maximální úsilí, aby u americké veřejnosti zvítězil názor republikánské strany (především názor Trumpových příznivců),“ píší autoři analýzy.
SDA si proto stanovila jasné cíle. Mezi nimi například „zvýšení procenta Američanů, kteří věří, že USA ‚dělají příliš mnoho pro podporu Ukrajiny‘, na 51 procent“ anebo zvýšení procenta amerických voličů, „kteří věří, že válka má být co nejdříve ukončena (...) na 53 procent“, vyčísluje report.
Klíčem k ovlivnění veřejného mínění se měly podle předpokladu Rusů stát především konzervativní státy, ale také občané hispánského původu anebo hráči amerických videoher. „Ti byli (SDA) považováni za náruživé konzumenty pravicových webových platforem,“ popisuje zpráva.
SDA odstartovala kampaň s názvem „Komplexní protikampaň proti Evropě", která se v praxi zaměřovala na produkci materiálů k posílení především krajně pravicových, nacionalistických a euroskeptických subjektů jako je AfD nebo Národní shromáždění Marine Le Pen. 5/n pic.twitter.com/l5bG4An2H0
— Vojtech Pecka (@VojtechPecka) May 22, 2025
Hlavními cílovými platformami byly Facebook, Instagram, YouTube, X, Truth Social a Reddit a vytvořené komunity by se skládaly z organicky vypadajících prorepublikánských účtů a kanálů, „spících“ skupin, hromadného komentování, cílené reklamy a budování vztahů s influencery.
Podpora krajní pravice v Evropě
Předmětem zájmu se nutně stala také Evropa a volby do Evropského parlamentu. Od května 2023 si proto Rusové zvolili za cíl své kampaně zajistit moc v Evropském parlamentu těm stranám, které by s největší pravděpodobností podpořily obnovení spolupráce s Ruskou federací, uvádí analýza.
Strategie spočívala v tom, že se ruská SDA zaměřila primárně na ty největší státy, kterým v europarlamentu patří nejvíc křesel. První na mušce proto byly Německo, Francie, Španělsko, Itálie a Polsko. V nich se pak zaměřily na podporu krajně pravicových, nacionalistických a euroskeptických politických stran, zejména Alternativu pro Německo (AfD) nebo francouzskou stranu Marie Le Penové Národní sdružení.
Liberál = nepřítel obyčejného člověka
„Cíl proto byl následující: Vést komplexní antikampaň proti liberálním globalistům, jejich platformě a významným představitelům,“ popisují autoři zprávy.
Pro praktické využití tak ruská SDA vytvořila různé „tematické linie“, jejichž cílem bylo zdiskreditovat politiku evropské parlamentní většiny a jejích představitelů, zejména předsedkyni Evropské komise Ursulu von der Leyenovou.
When European unity becomes inconvenient, disinformation goes so far as to make a simple tissue look like drugs.
— Élysée (@Elysee) May 11, 2025
This fake news is being spread by France’s enemies, both abroad and at home. We must remain vigilant against manipulation. pic.twitter.com/xyXhGm9Dsr
Ji i další představitele EU proto ruská propaganda vykresluje jako rozsévače strachu, kteří hrozí válkou, klimatickou změnou anebo pandemiemi. „Prostřednictvím strachu chtějí naši podřízenost. Dost na to, abychom žili v ‚globálním‘ strachu!“ popisuje dokument SDA možný způsob, jak o zástupcích západních zemí psát.
Rusko proto nabízí vlastní seznam, ze kterého je možné mít obavy: „Vnucují se nám abstraktní hodnoty, ničí se náš způsob života (…) Rovnost pohlaví, práva transsexuálů a sexuálních menšin, změna klimatu, svoboda a demokracie – to jsou věci, kvůli kterým jsou ochotni rozpoutat strašlivé války. Čas nemá moc nad skutečnými hodnotami: rodinou, blahobytem, zájmy země, životem v míru a dobrým sousedstvím. O to bychom měli usilovat!“
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Podpis smlouvy k Dukovanům vláda možná nestihne, připustil Fiala. Zmínil zásadní roli soudu