Nezájem o českou zeleninu
Čeští zemědělci si stěžují, že supermarkety mají často přehnaně vysoké nároky na kvalitu i vzhled zeleniny, a jejich produkty proto odmítají. Navíc prý obchody nechtějí reflektovat zvýšené náklady pěstitelů. Odmítnutá zelenina se pak rychle kazí.
Jan Procházka prodává své produkty menším odběratelům, jakými jsou třeba prodejci na farmářských trzích. V minulosti prodával svou zeleninu i do supermarketů. „Nějakou zkušenost s nimi mám. Samozřejmě, že tam je vždy od těch velkých tlak na nízkou cenu,“ popisuje.
A nejenom na cenu. Řetězce podle zemědělců naléhají také na vzhled. Třeba u okurek požadují, aby byly správně zakřivené. „Je to samozřejmě kvůli skladování, aby se jich co nejvíce vešlo do regálu. U kořenové zeleniny je podmínka, že musí být umytá. Ale když umyjete jakoukoliv zeleninu, tak tím zkracujete její trvanlivost. Tím pádem se začne dříve kazit,“ vysvětluje další úskalí Vladimír Pícha, mluvčí Zemědělského svazu ČR.
Českým pěstitelům se navíc oproti loňsku výrazně zvýšily náklady. Supermarkety ale víc zaplatit nechtějí. Podle Zuzany Přibylové, tajemnice Zelinářské unie Čech a Moravy, si koncový prodejci dávají až příliš vysoké marže. „Dost často jsou ceny v obchodech až o sto procent vyšší než ceny, za které prodávají farmáři. Ty ceny, za které prodávají pěstitelé velkoobchodníkům, opravdu nepokrývají zvýšené náklady,“ tvrdí.
Zástupci supermarketů ale dávají jasně najevo, že pokud bude zelenina v zahraničí levnější, koupí ji právě tam. „Zatímco mrkev stojí nákladově stejně v Holandsku i v Česku, tak díky rozdílným podporám se potom na trhu objevuje česká mrkev podstatně dražší,“ vysvětluje Pícha.
Ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) už v otevřeném dopise vyzval supermarkety, aby prodávaly především zeleninu české produkce. Reagoval tak na příběh cibule, která do českých obchodů dorazila až z Nového Zélandu. „To je exces, až jsem se chytil za hlavu,“ zhrozil se před časem šéf resortu zemědělství.
„Pokud je česká nabídka v horší kvalitě a za vyšší cenu, musíme sáhnout po zelenině z dovozu. Pevně ale doufám, že zelináři konečně přestanou brečet a začnou investovat do toho, aby už konečně byli konkurenceschopní,“ hájí obchodníky prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Podle svazu zemědělců je ale cibule z Nového Zélandu ještě z loňské sezony a jelikož je jí přebytek, prodává se do Evropy takzvaně pod cenou.