Velikonoční zajíčci v ohrožení. Na trhu chybí kakao, čokoládové figurky budou dražší

Čokoládové figurky

Akční ceny se zvýšily

Narušení dodavatelských řetězců se už zdaleka netýká jen automobilového průmyslu nebo výrobců elektroniky. Po nedostatku čipů se na globálním trhu začínají objevovat problémy s dodávkami kakaa. Nezbytnou surovinou pro výrobu čokolády.

Jako by nestačilo, že na dodání nového auta lidé čekají dlouhé měsíce a v některých případech i více než rok. Narušení dodavatelských řetězců se již objevuje i tam, kde bychom to vůbec nečekali. Němečtí výrobci cukrovinek varují, že problémy se zásobováním potřebnými surovinami se už týkají také čokolády.

Váznou totiž dodávky kakaa či dalších surovin, bez nichž se čokoláda neobejde. A v ohrožení tak jsou například velikonoční zajíčci a další čokoládové výrobky se svátky jara spojené. „Trh s důležitými surovinami je doslova vymeten. Logistické řetězce, na které jsme se mohli dlouhodobě spolehnout, nefungují,“ uvedl pro agenturu Reuters Carsten Bernoth, výkonný ředitel německé Spolkové asociace výrobců cukrovinek.

Chybí kakao, cukr, pšenice či sušené mléko

Podle něho to může mít citelné dopady právě pro velikonoční byznys. Velikonoce letos vycházejí na 17. duben, tedy za necelé tři měsíce. „Výrobci čokolády doslova trpí vysokými cenami vstupních komodit jako pšenice, cukru, kakaa, sušeného mléka či slunečnicového a sójového oleje,“ dodal Bernoth.

Ceny vzhůru tlačí nejen vykoupené sklady nebo zdražování námořní kontejnerové dopravy, ale i podprůměrná úroda důležitých surovin v některých tradičních regionech. To se navíc zkombinovalo s rostoucí poptávkou po „čokoládových“ komoditách zejména v Asii.

Kakao se na globálních trzích prodává v této době v rozmezí 2 500 až 2 600 dolarů za tunu, což je asi o čtvrtinu dráž než loni v létě. Situace se však v nejbližších týdnech zřejmě začne zhoršovat s tím, jak poroste poptávka právě kvůli blížícím se Velikonocům.

Pozor na „smrskflaci“

Zdražení čokolády už na podzim oznámila například společnost Nestlé, jeden z největších výrobců cukrovinek na světě. Tehdy se hovořilo o nárůstu cen čokoládových výrobků v rozmezí od čtyř do 13 procent.

Jenže výrobci jsou schopni zdražování před zákazníky šikovně schovat. „Dochází ke zintenzivňování praxe nenápadného zmenšování objemu výrobků či snižování gramáže. Jedná se o praxi takzvané ‚smrskflace‘,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank. Cena výrobku v obchodech zůstává prakticky stejná, avšak dochází ke zmenšování kupovaného zboží.

„V České republice v uplynulých letech přišly o deset gramů tyčinky Deli nebo Snickers. Tyčinka KitKat Chunky měla původně gramáž 50 gramů, po prvním ztenčování se snížila na 48 a dnes váží jen 40 gramů. Čokolády Figaro, Studentská pečeť, Milka nebo tyčinka Margot ztratily během pár let dvacet gramů,“ dodal Kovanda. Zákazníci by si tak podle něho měli mnohem pečlivěji než jindy pročítat údaje o složení či objemu nakupovaných potravin včetně cukrovinek.

Tagy: